Ford Fiesta 1.6 TDCi Econetic - test | Za kierownicą

Za nazwą Econetic kryje się samochód przyjazny środowisku naturalnemu. Sprawdziliśmy, czy "zielona" Fiesta ma swoje uzasadnienie w codziennej eksploatacji

Zanim wsiadłem do Fiesty Econetic zastanowiłem się przez chwilę, czego właściwie powinienem oczekiwać od auta, które ma w nazwie "eco"? Przydomek sugeruje dbałość o środowisko naturalne, więc przyszło mi na myśl przede wszystkim mniejsze zużycie paliwa. Ale od razu powstała też obawa, że niższe spalanie zostanie okupione kiepską dynamiką. Naładowany emocjami czym prędzej zająłem miejsce za kierownicą, by wszystko sprawdzić w praktyce.

Na pozór auto niczym nie różni się od zwykłej odmiany Fiesty. Trzeba przyjrzeć się niezwykle uważnie by wychwycić obniżone zawieszenie i 14-calowe obręcze kół z oponami o mniejszych oporach toczenia. We wnętrzu znajdziemy jeszcze wskaźnik sugerujący zmianę biegu na wyższy, a podczas jazdy korzystamy ze skrzyni biegów o innych przełożeniach i zmienionego oprogramowania jednostki sterującej silnikiem. Ale tego przecież nie widać.

Nad stylizacją nadwozia i wnętrza Fiesty Econetic nie ma się co rozwodzić. Ta wersja praktycznie niczym się nie różni od bazowej Fiesty i zachowuje wszystko to, co najlepsze dla tego modelu. Są wygodne fotele, ciekawie zaprojektowana deska rozdzielcza, wykończenie w kolorze magenta a nawet kamera cofania, przekazująca obraz na mały (ale w pełni czytelny) ekranik w lusterku wewnętrznym.

Charakterystyczny i bardzo atrakcyjny projekt auta idzie w parze z interesującym, bardzo dobrze wykończonym i przestronnym wnętrzem. Nawet bagażnik ma identyczną pojemność: 295 l z zestawem naprawczym zamiast koła zapasowego i 281 l z kołem zapasowym.

Pod względem prowadzenia i zachowań na drodze Econetic również niczym się nie różni od normalnej wersji Fiesty. Mamy do czynienia z pewnie zestrojonym, zapewniającym dobry komfort jazdy podwoziem oraz z precyzyjnym i szybko reagującym na polecenia układem kierowniczym.

Turbodiesel pod maską Econetica pracuje dokładnie tak samo jak w wersji bazowej. Spontanicznie reaguje na wciśnięcie pedału "gazu", jest elastyczny, ma niezłą dynamikę. Nie jest mistrzem sprintu, ale pozwala sprawnie jeździć w mieście i bezpiecznie wyprzedzać na trasie.

Skoro auto wygląda i prowadzi się tak jak jego normalna wersja, to zacząłem się w końcu zastanawiać czym jest Econetic? To powinny pokazać. Osiągi obu wersji na papierze nieco się różnią. Lepsze przyśpieszenie od 0 do 100 km/h ma zwykła Fiesta (o 0,4 s), wyższą prędkością maksymalną (o 3 km/h) legitymuje się z kolei Econetic. Wedle producenta Fiesta 1.6 TDCi Econetic jest także oszczędniejsza od zwykłej 1.6 TDCi o 0,5 l w cyklu mieszanym. W codziennej jeździe trudno wychwycić tę różnicę, wyniki spalania pokazywane przez komputer pokładowy są identyczne. Zarówno 1.6 TDCi Econetic jak i zwykła 1.6 TDCi spalały przy bardzo dynamicznej jeździe nawet do 9 l/100 km, zaś przy spokojnym stylu jazdy zużycie paliwa spadało do 6 l/100 km. To wciąż daleko od deklaracji na poziomie 3,7 l/100 km. Ale niech to nikogo nie dziwi. Na kilkudziesięciokilometrowej trasie złożonej z odcinka miejskiego, podmiejskiego, drogi drugorzędnej, drogi krajowej i szybkiej dwupasmówki Econetic nie jest w stanie pokazać swoich możliwości. Obniżone zawieszenie i "dłuższe" przełożenia biegów z pewnością zaprocentują, ale na długich przejazdach trasami szybkiego ruchu czy autostradach. Niełatwo znaleźć w Polsce użytkownika, który w taki sposób eksploatował by samochód. Może i są tacy, którzy na co dzień pokonują trasę z Krakowa do Wrocławia autostradą A4 czy ze Strykowa do Nowego Tomyśla autostradą A2, ale nawet oni grzęznąc w korkach na remontowanych odcinkach mogli by poczuć się zawiedzeni wynikami spalania ekologicznej Fiesty.

Pozostaje jeszcze kwestia ceny. Gdyby w grę wchodziły te same pieniądze co przy zwykłej 1.6 TDCi, można by pomyśleć nad wyborem Econetica. Miło mieć świadomość, że w pewnych warunkach uda nam się zaoszczędzić trochę wyjątkowo kosztownego paliwa. Ale niestety, za pięciodrzwiową Fiestę 1.6 TDCi Econetic trzeba zapłacić 57 650 zł, czyli 3 500 zł więcej. Nawet jeśli Econetic zaoszczędzał by deklarowane przez Forda pół litra paliwa na "setkę", to i tak najpierw trzeba by na dystansie 130 000 km amortyzować dopłatę. A to mało interesująca perspektywa.

Toyota PriusToyota Prius fot. Marcin Sobolewski | Toyota Prius Nawet do kilku tysięcy euro premii - które kraje wspierają zakup oszczędnych aut?

Gdy rozstałem się z Fiestą Econetic pomyślałem, że Renault w 1996 r. uczciwiej postawił sprawę dodając symbol "eco" do nazwy Megane 1.4. Wówczas chodziło o ekonomiczny zakup, bo tę właśnie wersję zubożono do granic możliwości. Ten, kto chciał kupić Megane naprawdę tanio godził się na spartańskiego hatchbacka (nie miał nawet wspomagania kierownicy), ale zostawiał w portfelu sporo gotówki. Przyjazna środowisku naturalnemu Fiesta nie daje takich szans, bo z założenia chodzi w niej o co innego. Ale nie mam pretensji do Forda. Problem to raczej polskie władze, które w żaden sposób nie wspierają ekologicznych konstrukcji. Ba, przy okazji ubiegłorocznych zmian w przepisach objęto akcyzą nawet samochody elektryczne. Nie ma więc co liczyć na dopłaty, obniżki podatków i innego typu preferencje. Rząd mówi dużo o ekologicznych autach, a mało robi. W zasadzie nic. Wychodzi z założenia, że niech robią to obywatele. Dlatego wstrzemięźliwość we wprowadzeniu Fiesty Econetic do oficjalnej oferty w naszym kraju jest w pełni uzasadniona. W naszych realiach nabywcy aut nieprędko pokochają ekologię, zbyt mocno uderza ona po kieszeni.

Dariusz Dobosz

GAZ Atrakcyjna stylizacja nadwozia i wnętrza, dobra dynamika, bardzo dobre własności jezdne i precyzyjny układ kierowniczy, niskie zużycie paliwa

HAMULEC Wysoka cena zakupu, niższe zużycie paliwa tylko w teorii

SUMMA SUMMARUM To nie jest samochód ani na polskie kieszenie ani na polskie drogi. Potrzebuje zniżek podatkowych i zachęt, by był konkurencyjny wobec zwykłej Fiesty 1.6 TDCi oraz dróg szybkiego ruchu i autostrad. Wtedy rozwinąłby swoje ekologiczne skrzydła.

Ford Fieta 1.6 TDCi Econetic | Kompendium

Powrót Forda Fiesty ST?

Ford Fiesta na sportowo

Ford Fiesta - ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA