Złoty środek. Zmieścisz rodzinę i otrzymasz dawkę frajdy z jazdy. Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE

Aż trudno uwierzyć, że Cupra Ateca z mocnym 190-konnym benzynowym silnikiem 2.0 może być ciekawą propozycją na rodzinnego SUVa, który zapewni frajdę z jazdy oraz zabierze sporo bagażu. I to propozycją, w której nawet rodzima konkurencja spod znaku Seata czy Skody ma spory problem.

Z czym kojarzy się Cupra? Hiszpańska marka chętnie nawiązuje do sportu i chwali się, że nazwa pochodzi od dwóch angielskich słów – cup & racing. Puchar i wyścigi. Nie dziwi zatem, że Hiszpanie zwykle najczęściej wspominają o najmocniejszych wersjach z 390-konnym Formentorem VZ5 na czele czy innymi modelami, które napędza mocne 2.0 TSI podkręcone aż do 300 KM. W połączeniu z oryginalną stylizacją i sensownymi cennikami Cupra szybko zdobyła zainteresowanie klienteli. Oczywiście trudno liczyć na to, by najmocniejsze wersje wskoczyły na podium sprzedaży. Ułatwiły jednak sukces skromniejszym odmianom choćby z 1.5 TSI lub mniej wyżyłowanymi odmianami 2-litrowego motoru benzynowego.

Zobacz wideo Ognisty rydwan w praktycznym wydaniu - sprawdzamy Cuprę Ateca

I taka też mniej wyżyłowana Cupra trafiła do naszej redakcji. Dobrze znany SUV Ateca 2.0 TSI o mocy 190 KM. – Ta wersja nie ma 300 koni? – nie krył rozczarowania jeden z moich znajomych. Przyznał, że zwykle samochody hiszpańskiej marki kojarzy z najmocniejszymi wersjami. Wcale mu się nie dziwię. 

Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE
Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE Tomasz Okurowski
Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE
Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE Tomasz Okurowski

Czy 190 koni to nie za mało jak na sporego kompaktowego SUVa (4,38 m długości i 263 cm rozstawu osi)? Jest w sam raz. Wbrew pozorom już wystarczy, by czerpać przyjemność z jazdy samochodem, który nie jest aż tak ciężki jak można oczekiwać. Masa własna to nieco ponad 1500 kg (dane bez kierowcy). Niewiele mniej waży niewielki elektryczny Jeep Avenger z ciężką baterią. Porównywalna cenowo hybrydowa Toyota RAV4 waży zaś ponad 160 kg więcej.

 

Jak jeździ Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE?

Zadziwiająco spokojnie i leniwie w trybie komfortowym. Łatwo wówczas o wrażenie, że samochód ma znacznie mniej mocy niż deklarowane 190 KM. Reaguje ospale i spokojnie. Jakże odmienne oblicze jest w trybach sportowych. To dopiero wówczas łatwiej o wrażenie, że pod maską zagościły wypoczęte i skore do przejażdżki mocne rumaki. Niemniej to nie jest wciąż stadnina najbardziej rasowych i najmocniejszych ogierów. Kto oczekuje adrenaliny powinien zainwestować w mocniejsze 2.0 TSI (300 konna Cupra Ateca VZ). W praktyce Ateca 190 DSG 4DRIVE objawia się jako SUV, którym sprawnie przyspieszysz, włączysz się do ruchu czy wyprzedzisz. Ale to jest adrenalina w dawce dla małego dziecka. Złoty środek pomiędzy zbyt skromnym 1.5 TSI 150 KM a 2.0 TSI 300 KM, którego nie każda rodzina doceni.

Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE
Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE Tomasz Okurowski

Ile pali Cupra Ateca?  Cóż, trudno o rewelacyjne wyniki, skoro w trakcie jazd było bardzo ciepło (ponad 27 st. C), a Cupra jeszcze jeździła na oponach zimowych. W praktyce spokojna jazda drogami ekspresowymi czy autostradami oznacza wartości ok.8-8,5 l. Jeździsz po drogach z limitem prędkości 90 km/h? Jeśli preferujesz spokojną i płynną jazdę to odlicz co najmniej litr (a nawet więcej). Na drugim końcu skali znajdują się wyniki w mieście. Krótkie miejskie przejażdżki w korku (oraz poza godzinami szczytu) na moich stałych trasach to już 12-14 l benzyny. Sporo. 

Bardzo twardo? Nie. Twardo? Też nie

Zawieszenie wersji 190-konnej nie jest tak twarde jak mogłoby się wydawać. Pod tym względem Ateca sprawia wrażenie bardziej komfortowej od mocnych odmian Formentora. Całkiem sprawnie radzi sobie z wybieraniem różnych nierówności (niezły spokój na krótkich ubytkach jak i fałdach) i oszczędza nerwowości na pofałdowanym łuku. Niemniej jak niemal każdy SUV jest czuła na mocny boczny wiatr. Lepiej zatem przygotować się na delikatną korektę, gdy na autostradzie zbliżasz się do końca ściany lasu czy ekranów akustycznych. Mimo tego samochód zapewnia sporo pewności w prowadzeniu. Niemniej trudno o bardziej szczegółowy opis, skoro w egzemplarzu było jeszcze zimowe ogumienie a temperatury dość nieoczekiwanie wzrosły do ponad 27 st. C.

Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE
Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE Tomasz Okurowski
Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE
Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE Tomasz Okurowski

Tempomat pozostawia pewien niedosyt. Spokojnie reaguje podczas zbliżania się do wolniej jadącego samochodu. Z drugiej zaś strony zbyt wolno nabiera prędkości po zwolnieniu pasa. A to zaś wiązało się z nerwowymi reakcjami kierowców z tyłu, którzy nie kryli irytacji, gdy Cupra dość mozolnie zwiększała prędkość podczas wyprzedzania. Asystent pasa ruchu niestety tylko przeciętny. Szkoda. A układ wspomagający przy parkowaniu przeczulony. Ostrożnie zatem z dynamicznym wjazdem do garażu. 

Rodzinny SUV o sportowych aspiracjach

Ateca to prawdziwy rodzinny samochód. Co do tego nie mam wątpliwości. Kabina jest bardzo przestronna. W praktyce oznacza to mnóstwo przestrzeni dla czterech dorosłych osób (w piątkę będzie już ciasno, a ponadto wysoki tunel ogranicza miejsce na stopy i nogi). Z przodu nie ma obaw o wzajemne przepychanie się łokciami. Z tyłu pozycja na kanapie jest wygodna a miejsca na nogi jak i nad głową jest dużo. Trudno znaleźć powody do narzekania? Niekoniecznie. Dziwi, że poskąpiono regulacji kąta pochylenia oparcia kanapy. 

Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE
Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE Tomasz Okurowski
Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE
Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE Tomasz Okurowski

Bagażnik wydaje się ogromny, więc aż trudno uwierzyć, że mieści tylko 485 l. Obstawiałem więcej. Jest jednak głęboki i pakowny, więc nawet duże walizki można ustawić pionowo i swobodnie upychać miękkie torby w pozostałych miejscach. Szkoda, że poskąpiono dodatkowej podłogi (po podniesieniu wykładziny znajdziesz koło zapasowe i subwoofer oraz bardzo niewielkie wnęki). Brakuje także dodatkowych większych schowków (tylko dwie niewielkie wnęki przy nadkolach).

Zastanawiasz się nad sportowymi fotelami ze skóry? Nie mam większych zastrzeżeń do skórzanego wykończenia (choć nieco rozczarowuje jak niewielką część perforowano). Jako nowa wygląda dobrze, i nie doskwiera podczas jazdy w krótkich spodenkach. Trudno jednak mi ocenić jak będzie wyglądać po kilku latach użytkowania. Jednego jestem przy tym pewien. Przy wzroście 1,8 m kubełkowe fotele są znakomite i podparcie dla głowy jest w sam raz. A co w przypadku osób wyższych lub niższych? Najlepiej wybrać się do salonu i usiąść w aucie, zanim jeszcze klikniesz opcję zamów.

Audio Beats takie sobie, ale i tak lepiej dopłacić

Cupra Ateca tak jak Seat Ateca korzysta z tego samego pokładowego zestawu multimedialnego oraz nagłośnienia. Sprzęt audio firmuje Beats, który niestety niezbyt się popisał (znacznie lepiej gra nagłośnienie w modelu Formentor VZ5). Jego najlepszą częścią jest subwoofer, który dobrze uzupełnia brzmienie o solidny basowy fundament. Niestety reszta głośników gra dość przeciętnie. Brakuje wyrazistości i soczystości oraz dynamiki. Znamienne, że w testowym egzemplarzu głośnik niskotonowy niekiedy aktywował się z opóźnieniem. Tak zwykle było po uruchomieniu samochodu po dłuższym postoju. Wówczas przez pierwsze kilkadziesiąt sekund zestaw audio grał tak jakby subwoofera nie było. Niemniej i tak audio jest warte dopłaty (2,5 tys. zł), gdyż brzmi lepiej niż standardowe.

Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE
Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE Tomasz Okurowski
Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE
Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE Tomasz Okurowski

Niekiedy kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt sekund musiałem czekać, aż pokładowe radio multimedialne (niestety nie grzeszy szybkością, ale przynajmniej imponuje możliwościami konfiguracji i dopasowania menu) nawiąże połączenie ze smartfonem poprzez Apple CarPlay. W praktyce było zatem tak, że nawigację z telefonu programowałem głosowo już po przejechaniu kilkuset metrów, by nie tracić czas na postoju. Na pocieszenie pozostała stabilna praca. W trakcie tygodnia jazd zestaw multimedialny tylko raz zerwał przewodowe połączenie z telefonem. Nieźle!

Skonfiguruj i porównaj. Zdziwisz się 

Wiek samochodu można poznać po sterowaniu. Cupra Ateca to bowiem model jeszcze z czasów, gdy w Grupie Volkswagena dopiero myślano o sterowaniu dotykowym. Dzięki temu w konsoli króluje tradycyjny panel do sterowania klimatyzacją. To mimo upływu lat jedno z najbardziej intuicyjnych rozwiązań. Chciałbym, by zostało jak najdłużej! Miłe uczucia wzbudza także tradycyjne pokrętło do świateł. 

Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE
Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE Tomasz Okurowski
Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE
Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE Tomasz Okurowski

Ile kosztuje Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG? W cenniku znajdziesz 186,1 tys. zł. Lista kluczowych opcji wcale nie jest taka długa, więc nie zwiększysz znacząco kwoty. Można uwzględnić dopłatę do lakieru (3,3 – 4,8 tys. zł), Beats Audio (2,5 tys. zł) czy dodatkowego pakietu układów asystujących (1,4 – 1,9 tys. zł). W praktyce można zmieścić się w granicach 200 tys. zł. Spróbuj podobnie skonfigurować Skodę Karoq Sportline, a możesz się zdziwić. W Seacie zaś się nie uda. Silnika 2.0 TSI o mocy 190 KM nie ma. Już nie ma. 

Konkluzja? Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE to złoty środek dla tych, którzy szukają jedynego auta w rodzinie. Auto jest na tyle pakowne i komfortowe, że sprawdzi się nawet przy dłuższej podróży wakacyjnej. To również wygodny wóz do codziennych jazd. Ale jeśli ma służyć głównie do krótkich przejażdżek miejskich, to lepiej poszukać czegoś innego (także, a może nawet przede wszystkim elektryka). Adrenalina? Jest, ale nie tak dużo jak można się spodziewać. Samochód Cupra Ateca 2.0 TSI 190 DSG 4DRIVE udostępnił Volkswagen Group Polska. 

Więcej o: