Gdy zastanawiam się nad historią rozwoju legendarnej terenówki - Toyoty Land Cruiser, nie mogę się oprzeć wrażeniu, że konstruktorzy od lat starają się znaleźć złoty środek, który z jednej strony czyniłby ten model jednym z najdzielniejszych aut terenowych na świecie, a z drugiej jednym z najbardziej komfortowych pojazdów na świecie.
Obsesja w dążeniu do doskonałości skutkuje tym, że każda kolejna generacja Land Cruisera jest nie tylko lepsza od poprzednich, ale godnie zapisuje się w historii tego modelu, która rozpoczęła się w 1951 r., choć nazwa Land Cruiser zadebiutowała na rynku trzy lata później.
Przedstawiciele Toyoty chwalą się, że w pierwszą godzinę po uruchomieniu sprzedaży online najnowszej generacji Land Cruisera, w Polsce zarezerwowano aż 462 sztuki. I zgadnijcie co? Twierdzą, że jest to najefektywniejszy w jeździe terenowej, najbardziej komfortowy i najlepiej prowadzący się podczas jazdy po asfalcie Land Cruiser, który kiedykolwiek powstał.
Kształt nadwozia od razu zdradza, że tym samochodem można zjechać z asfaltu bardzo daleko. Złośliwi powiedzą, że to sprawi, że trzeba będzie daleko iść po traktor, ale, ale, nie tak szybko, bo Land Cruiser jest przystosowany do tego, by radzić sobie w najcięższych warunkach.
Jak informuje producent zastosowano tu nową blokadę mechanizmu różnicowego opartą o elektrozawór, co zapewnia o 85% szybszą reakcję. Nowy reduktor radzi sobie z większym momentem obrotowym, jest trwalszy i mniej podatny na korozję.
Co więcej, konstrukcja wału napędowego została dopracowana pod kątem trwałości oraz cichszej pracy. Poza tym, zmodyfikowano również centralny mechanizmy różnicowy o ograniczonym poślizgu typu Torsen, który został zoptymalizowany pod kątem osiągów i wpływu na zużycie paliwa. Ma to zapewniać równowagę pomiędzy przyczepnością w terenie, a stabilnością na drodze.
Materiały wykończeniowe wyglądają na trwałe, są dobrej jakości. Design kokpitu dobrze współgra z wyglądem nadwozia i stanowi udane połączenie nowoczesnych technologii w postaci cyfrowych wyświetlaczy z tradycyjnymi przyciskami i pokrętłami.
Podoba mi się otoczenie kierowcy, zniknęły stąd siermiężne dźwignie, całość jest przyjaźniejsza użytkownikowi.
W Europie Land Cruiser jest dostępny z silnikiem Diesla o pojemności 2,8 l, który rozwija moc maksymalną 204 KM i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego w zakresie od 1600 do 2800 obr./min. Auto może holować przyczepę z hamulcami o masie 3.5 t. O tym jak jeździ nowa Toyota Land Cruiser dowiecie się z poniższego wideo, które nagrałem podczas wyjazdu sfinansowanego przez Toyotę, co nie miało wpływu na finalny wygląd materiału ani opinię autora: