Opinie Moto.pl: Kia Ceed 1.5 T-GDI 140 KM. Po prostu porządne kombi. I bardzo dobrze!

Dawno nie jeździło mi się tak przyjemnie, jak czerwonym kompaktowym kombi z Korei Południowej. To prosty i porządny samochód w starym stylu. I w tym upatruję jego największej zalety.

Jeśli szukacie wygodnego i praktycznego samochodu w dobrej cenie, to możliwe, że mam dla was znakomitą propozycję. Na tydzień do naszej redakcji przyjechała Kia Ceed kombi i przypomniała mi, jak dobrze jeździ się najzwyklejszymi kompaktami. Dobrze, że w dobie elektrycznego i SUV-owego szaleństwa na rynku wciąż są takie auta. Dla kierowców nie ma nic lepszego niż wybór, a Ceed powinien spełnić wszystkie wasze wymagania, a do tego zrobi to bez wygórowanej ceny.

Zobacz wideo KIA Ceed - wzór kompaktowego auta? [TEST]

Kia Ceed – wymiary. Pamiętacie jeszcze o kombi?

W rodzinie nowego Ceeda znajduje się oczywiście także wersja, która bardzo zapatrzyła się na tak modne dzisiaj SUV-y i crossovery i jest to XCeed. My testowaliśmy jednak dużo bardziej klasyczną Kię Ceed w jej praktyczniejszym wydaniu. Kombi to jeden z tych rodzajów nadwozia, które jest pożerane przez SUV-y, ale wciąż walczy o swoje miejsce na rynku.

Kia Ceed Kombi to kompakt w rozmiarze L. Mierzy 4600 mm długości, 1800 mm szerokości i 1465 mm wysokości. Rozstaw osi 2650 mm przekłada się na przestronną i tylną kanapę. Nikt nie będzie narzekał na bagażnik. W standardowej konfiguracji ma aż 625 litrów. Wcale nie trzeba być napompowanym SUV-em, żeby zaoferować kierowcy wzorową praktyczność i przestronność. Wszystko to zamknięte w klasycznym, ładnym i zgrabnym nadwoziu. Po liftingach Ceed wygląda całkiem nowocześnie, a w czerwonym lakierze (bez żadnych sportowych pakietów) prezentował się dobrze. Jeśli lubicie w motoryzacji klasykę, to na pewno docenicie, jak Ceed wygląda.

Kia Ceed - wnętrze. Przestarzałe, ale w tym jego siła

Jak podejść do wnętrza Kii Ceed? Można na dwa sposoby. Na pewno jest przestarzałe, a niektóre materiały nie prezentują się zbyt okazale. Nasz egzemplarz testowy nie miał np. bezkluczykowego dostępu ani wirtualnych zegarów, co powoli staje się standardem w dużo mniejszych samochodach. Można to potraktować jako wadę. Na tle np. nowego Golfa albo 308 widać, że Ceed zatrzymał się kilka lat temu.

Z drugiej strony ma wszystko, czego kierowca może potrzebować. Kia odhaczyła wszystkie najważniejsze systemy, system multimedialny oferuje kilka wygodnych funkcji, a do tego bez problemu dogadywał się z Apple CarPlay. Ani razu przez ten tydzień nie czułem, żeby mi czegoś brakowało, a nie testowałem topowej propozycji w gamie. Ceeda można jeszcze doposażyć albo wybrać popisową wersję GT Line . To zaprojektowane wiele lat temu wnętrze można także traktować jako ogromną zaletę czerwonego kombi. Ergonomia stoi na najwyższym poziomie. Wszystko jest pod ręką i od razu wiadomo, gdzie czego szukać. Całość zaplanowano mądrze i rozsądnie. No i na pokładzie zostawiono przyciski, przełączniki i pokrętła. Tak naprawdę wszystkim można sterować analogowo, co jest niesamowicie wygodne. W dobie ekranozy można zapomnieć, jak proste i intuicyjne w obsłudze były samochody jeszcze kilka lat temu.

Modele pokroju Ceeda mogą być więc dobrym wyborem dla kogoś, kto wcale nie potrzebuje wodotrysków i fajerwerków. Bardziej konserwatywni kierowcy poczują się tu jak w domu. Nigdy nie ukrywałem, że moim faworytem w segmencie C jest Peugeot 308, ale z pewnością jego nowoczesna kabina odstraszy i przytłoczy wiele osób. W Ceedzie odnajdzie się każdy.

Kia Ceed 1.5 T-GDI 140 KMKia Ceed 1.5 T-GDI 140 KM fot. Kia

Kia Ceed – silniki i ceny? Aktualnie do wyboru są trzy opcje silnikowe

Do wyboru mamy dwa silniki benzynowe T-GDI, a większy z nich można zamówić z dwusprzęgłowym automatem. Ceny, które tutaj podaję, wziąłem z najnowszego cennika, jaki znalazłem na oficjalnej stronie producenta. Nie uwzględnia on żadnych promocji i rabatów, na jakie często można liczyć. To regularne ceny kombi:

  • Kia Ceed Kombi 1.0 T-GDI 100 KM 6MT - od 105 400 złotych
  • Kia Ceed Kombi 1.5 T-GDI 140 KM 6MT - od 108 400 złotych
  • Kia Ceed Kombi 1.5 T-GDI 140 KM 7DCT - od 122 400 złotych (dostępna od razu od wersji wyposażenia M)

Kia Ceed 1.5 T-GDI 140 KM 7DCTKia Ceed 1.5 T-GDI 140 KM 7DCT fot. Kia

Jeździłem tym ostatnim Ceedem z automatem i jeździło mi się naprawdę przyjemnie. Przed zmianami silnik 1.5 T-GDI był trochę mocniejszy, ale w wersji 140-konnej daje sobie radę bez problemu. To pewnie optymalny wybór, jeśli będziecie chcieli korzystać z przestronności Kii. Trzycylindrowy silnik z pasażerami na pokładzie i bagażami może złapać zadyszkę. Dopłata do większego silnika nie jest duża i na pewno warto dorzucić te trzy tysiące złotych.

Wrażenia z jazdy Kią Ceed opisywaliśmy na Moto.pl już nie raz. To kawał porządnego, dopracowanego kompaktu, a to oznacza, że prowadzi się po prostu dobrze. Ani nie chwyci was za serce sportowym charakterem, ani nie zmęczy podczas długich tras albo górskich serpentynach. Siłą segmentu C jest uniwersalność i Ceed jest taki, jaki powinien być. Jedyne co mi trochę przeszkadzało to skrzynia biegów 7DCT. Przy spokojnej jeździ pracuje bardzo sprawnie, ale zdarzają się jej zawahania i czasem myśli zbyt długo, żeby zredukować bieg. To pewnie kwestia norm emisji spalin. Producenci ostatnio coraz częściej trochę spowalniają swoje skrzynie biegów. Czuć to praktycznie w każdym samochodzie. Jeśli potrzebujecie większej dynamiki albo będziecie chcieli wyprzedzać na drodze krajowej, to z pomocą przyjdzie tryb Sport. Automat jest wtedy znacznie bardziej skory do działania i nie boi się wyższych obrotów. Na co dzień taka jazda nie ma sensu, ale kilka razy włączałem Sport, żeby nie irytować się na ospały mechanizm.

Kia Ceed ma naprawdę przystępne ceny. Ale co oferuje w standardzie?

Zawsze chwalimy producentów z Azji, Japonii i Korei, że nie bawią się w cennikowe haczyki i już w bazowych wersjach oferują naprawdę sporo. W przypadku Kii Ceed jest podobnie. Ostatnio na rynku nowych samochodów ceny szaleją, tutaj da się kupić bogato wyposażone kombi w dobrej cenie. Najważniejsze wyposażenie bazowej wersji S:

  • 6 poduszek powietrznych, ESC
  • Światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED w stylistyce kostek lodu
  • Światła mijania typu projekcyjnego, automatyczne światła z czujnikiem zmierzchu
  • Zdalnie sterowany centralny zamek, składany kluczyk
  • Alarm obwodowy, immobilizer
  • Elektrycznie sterowane szyby drzwi przednich i tylnych
  • Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
  • System nawigacji satelitarnej z obsługą w języku polskim, 10.25" kolorowy ekran dotykowy LCD, 7-letni plan darmowej aktualizacji, tuner radia cyfrowego DAB, interfejs
  • Apple CarPlay / Android Auto, zestaw usług cyfrowych Kia Connect
  • Kamera cofania z dynamicznymi liniami ułatwiającymi parkowanie
  • Inteligentny ogranicznik prędkości ISLA
  • Tylne czujniki parkowania
  • Gniazdo USB-C do ładowania urządzeń przenośnych w konsoli środkowej z przodu oraz z tyłu dla pasażerów tylnych siedzeń
  • Bluetooth z zestawem głośnomówiącym
  • Klimatyzacja manualna
  • Podłokietnik ze schowkiem
  • Kolorowy wyświetlacz LCD komputera pokładowego o przekątnej 4.2"
  • Tempomat z ogranicznikiem prędkości
  • System autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pojazdów, pieszych i rowerzystów FCA
  • System ostrzegania o zmęczeniu kierowcy oraz inforumujący o ruszeniu poprzedzającego pojazdu DAW
  • Asystent utrzymania pasa ruchu LKA
  • Asystent jazdy utrzymujący samochód pośrodku pasa ruchu LFA
  • Funkcja automatycznego przełączania pomiędzy światłami drogowymi i mijania HBA
  • Relingi dachowe, sortownik pod podłogą bagażnika (dotyczy wersji kombi)
  • Alert przypominający o sprawdzeniu tylnych siedzeń przed opuszczeniem samochodu
  • Szyby przednie sterowane elektrycznie z funkcją bezpieczeństwa i automatycznej pracy góra / dół
  • Skórzane wykończenie kierownicy, drążek zmiany biegów pokryty skórą ekologiczną

Kia Ceed 1.5 T-GDI 140 KMKia Ceed 1.5 T-GDI 140 KM fot. Filip Trusz

Półkę wyżej znajdziemy wersję M (od 111 400 zł), a w niej jeszcze:

  • Przednie lampy przeciwmgielne
  • Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa z wyświetlaczami w pokrętłach, funkcja automatycznego odparowywania przedniej szyby
  • Tylne lampy wykonane w technologii LED z funkcją świateł do jazdy dziennej
  • 16-calowe felgi aluminiowe z oponami 205/55/R16
  • Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne z cienką ramką
  • Automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu
  • Chromowane obramowanie szyb bocznych, zewnętrzne ozdobne elementy nadwozia lakierowane na wysoki połysk w kolorze czarnym
  • Tapicerka z jasnymi przeszyciami, kieszenie w oparciach przednich foteli, podłokietnik centralny tylnej kanapy z uchwytem na kubki
  • Regulowana wysokość podłogi w bagażniku (wersja 5-drzwiowa)
  • Osłony przeciwsłoneczne z funkcją podświetlania

Kia Ceed 1.5 T-GDI 140 KMKia Ceed 1.5 T-GDI 140 KM fot. Kia

Wersja L (od 121 900 zł) ma już naprawdę wszystko. Dodatkowo do wersji M dorzuca

  • Elektryczna regulacja podparcia lędźwiowego foteli przednich, regulowana wysokość siedziska fotela pasażera
  • Przyciemniane szyby tył
  • Tapicerka materiałowa z elementami skóry ekologicznej, chromowane klamki wewnętrzne, elementy wnętrza lakierowane na wysoki połysk w kolorze czarnym
  • Konsola centralna z regulowanym wzdłużnie podłokietnikiem i nawiewami na tył
  • Elektryczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold
  • Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne z funkcją kierunkowskazów w technologii LED
  • Dla wersji kombi siatka oddzielająca przestrzeń pasażerską od bagażnika
  • Pakiet zimowy: podgrzewane przednie fotele z 3-stopniową regulacją, podgrzewana kierownica, podgrzewana szyba przednia

Kia Ceed 1.5 T-GDI 140 KM 7DCT – opinie, podsumowanie

Miło jeszcze w 2024 r. pojeździć tak klasycznym samochodem. Wciąż na polskim rynku znajdziemy takie propozycje, a to bardzo dobra informacja, ponieważ są osoby, które właśnie takiego samochodu potrzebują. Nie spodziewajcie się, że Kia Ceed wymyśla koło na nowo albo oczaruje was nie wiadomo czym. Nie. To klasyczny, zaprojektowany w sprawdzony sposób samochód kompaktowy. Kiedyś takie auta dominowały w Europie. I wciąż mają do zaoferowania bardzo dużo. Samochód do testu użyczyła nam Kia Polska. Nikt nie miał wglądu w treść artykułu przed jego publikacją. Część zdjęć wzięliśmy ze strony producenta.

Kia Ceed po faceliftingu 2021Kia Ceed po faceliftingu 2021 Kia

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.