To już ponad 70 lat historii i ponad 11 milionów sprzedanych terenówek w 170 krajach. Mieliśmy okazję obejrzeć z bliska zupełnie nową generację Toyoty Land Cruiser. Na nagraniu i zdjęciach widzicie Toyotę Land Cruiser w popisowym wydaniu Executive. Miłośnicy modelu nie mają się czym martwić. Samochód zachował klasyczną konstrukcję na ramie. Korzysta z zaadaptowanej platformy GA-F, zwiększającej jego terenowe możliwości.
W porównaniu z poprzednikiem sztywność ramy wzrosła o 50 proc., a łączna sztywność ramy i nadwozia o 30 proc. Poprawiono również ustawienia bazowego zawieszenia w celu zwiększenia zakresu jego pracy w płaszczyźnie góra-dół, co ma kluczowe znaczenie w trakcie jazdy terenowej, gdy co najmniej jedno z kół traci kontakt z podłożem.
To pierwsza generacja, w której w której zastosowano elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS). Dzięki temu autem będzie łatwiej manewrować, jego prowadzenie ma być bardziej płynne i bezpośrednie, a w trakcie jazdy po nierównościach kierowca nie odczuje tego aż tak bardzo na kole kierownicy.
Na premierę pod maską pracuje turbodoładowany silnik Diesla o pojemności 2,8 litra. Ma 204 KM, współpracuje z ośmiobiegowym automatem i znamy go doskonale z Toyoty Hilux. W pikapie radzi sobie bardzo dobrze. W Land Cruiserze ma pozwolić przeciągnąć przyczepę o masie nawet do 3,5 tony. Z czasem do oferty dołączy miękka hybryda.
Tak jak wspominamy w nagraniu. Robi bardzo dobre pierwsze wrażenie. Jest sporo nowości na miarę 2023 roku, spójrzcie tylko na dwa duże ekrany, ale w środku czuć klimat terenówki. Tradycyjnie chwalimy też fizyczne przyciski i przełączniki. To ogromna wygoda. Jak już przy niej jesteśmy, to na pewno nikt nie będzie rozczarowany wykonaniem środka.
W Land Cruiserze dostępny jest teraz asystent utrzymania pasa ruchu (LTA), który jest częścią pakietu Toyota Safety Sense. Kolejnym pierwszym razem Land Cruisera, jest zastosowanie w nim możliwości odłączania przedniego drążka stabilizatora. Technologia SDM umożliwia kierowcy zmianę stanu stabilizatora za pomocą przełącznika na desce rozdzielczej.
Z kolei system Multi-Terrain Monitor w nowym Land Cruiserze zyskał kamery oraz ekran w jakości HD, dzięki czemu kierowca jeszcze lepiej widzi, co znajduje się wokół samochodu oraz pod nim. System zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu (Multi-Terrain Select) został ulepszony i automatycznie dopasowuje osiągi do warunków na trasie. Auto poza tym korzysta z najnowszych systemów wsparcia kierowcy podczas jazdy i parkowania Toyota T-Mate, w tym z najnowszej generacji Toyota Safety Sense.
Polski oddział japońskiego giganta wciąż nie może podać konkretnej daty ani ceny. Na prezentacji udało nam się wyciągnąć, że na drogi nowa Toyota Land Cruiser powinna wyjechać w pierwszej połowie przyszłego roku. Czekamy. Materiał powstał podczas wyjazdu sfinansowanego przez Toyota Central Europe Sp. z o.o.