Opinie Moto.pl: Ford Tourneo Connect. Porządny kombivan. I to z dieslem oraz AWD

Pudełkowate kombivany to nisza, ale wciąż są kierowcy, którzy chętnie nimi jeżdzą. Trudno o praktyczniejsze auto tych rozmiarów. Jeśli chodzi o miejsce w środku nie mają sobie równych.

Ford Tourneo Connect to przedstawiciel bardzo ciekawego segmentu kombivanów. To gatunek, który wciąż trzyma się całkiem nieźle na rynku. Okopał się w swojej niszy i raczej nie zamierza się z nami żegnać w najbliższych czasach. Małe i poręczne dostawczaki będą przecież zawsze potrzebne do wygodnej jazdy np. po mieście. Ich cywilne wersje również mają swoich zwolenników, co nie powinno dziwić. Trudno o praktyczniejsze auto. Przy kompaktowych rozmiarach kombivan miejscem na nogi i głowy, liczbą schowków i bagażnikiem zawstydza inne auta. Z pewnością wyszły już z mody, ale to nadal świetna propozycja dla sporej rodziny. Więcej testów nowych samochodów znajdziesz na stronie głównej gazeta.pl.

Zobacz wideo Drugie tyle na drodze ekspresowej. Mandat 2,5 tys. zł dla kierowcy BMW

Ford Tourneo Connect, czyli kombivan z dieslem i napędem AWD

Kombivany również się zmieniają i dotykają je rynkowe trendy. Producenci coraz częściej ograniczają wysokoprężną część oferty lub w ogóle z niej rezygnują. W zamian pojawiają się oczywiście auta z napędem elektrycznym, ale to nie alternatywa dla rodzinnego (i nie tylko) pojazdu na długie wyjazdy. W takiej roli wciąż najlepiej sprawdzają się silniki Diesla. Z dieslem pod maską kombivana można zapakować kilkoma osobami i ich bagażami i ruszyć w oszczędną podróż na drugi koniec Polski i Europy.

Auta tego typu często trafiają też do miłośników aktywniejszego wypoczynku. Dają sobie radę z rowerami, nartami, deskami itd. Do redakcji ostatnio przyjechał Ford Tourneo Connect, który w takiej roli poradzi sobie bardzo dobrze. Jeśli patrząc na zdjęcie kojarzy się wam z jakimś innym autem, to trafiliście w dziesiątkę. Nowe Tourneo powstało na bazie Volkswagena Caddy. Choć Tourneo kryje się pod mocnym makijażem, to technicznie bliźniacy.

To dobra informacja. Po pierwsze, Volkswagen zna się na kombivanach i przygotował kawał porządnego auta. Po drugie, oba auta dalej mają kilka wersji silnikowych do wyboru. Pod maską Tourneo Connect może pracować 2.0 EcoBlue (tak naprawdę to niemieckie TDI) o mocy 102 lub 122 KM. I co ciekawe, mocniejszą odmianę można wyposażyć w napęd AWD, a to w tej klasie rzadkość. AWD gwarantuje pewność jazdy w zmieniających się warunkach. System może określić, jaki moment obrotowy przekazać na każdą oś. Efekt? Wyjątkowa przyczepność i lepsza stabilność.

Ford Tourneo ConnectFord Tourneo Connect fot. Tomasz Okurowski

Ford Tourneo Connect diesel - ile kosztuje?

Cena zależy od wybranej wersji. Ford Tourneo Connect mierzy 450 w bazowej odmianie i aż 485 centymetrów w L2. W obu przypadkach szerokość i wysokość są identyczne. To odpowiednio 186,5 oraz 183 cm. Istotne, że ładowność przekracza 750 kilogramów, a maksymalna masa holowanej przyczepy to 1,5 tony. Bagażnik? Odpowiednio do 2556 i 3105 l. Tourneo można zamówić z pięcioma lub siedmioma miejscami. Sprawdziliśmy ceny w aktualnym cenniku:

  • 2.0 ECOBLUE - 102 KM M6 FWD - od 124 920 zł za wersję krótką i od 127 920 zł za długą
  • 2.0 ECOBLUE - 122 KM M6 FWD - od 127 920 zł za wersję krótką i od 130 920 zł za długą
  • 2.0 ECOBLUE - 122 KM A7 FWD - od 133 920 zł za wersję krótką i od 136 920 zł za długą
  • 2.0 ECOBLUE - 122 KM M6 AWD - od 137 920 zł za wersję krótką i od 140 920 zł za długą

Ford Tourneo ConnectFord Tourneo Connect fot. Tomasz Okurowski

Ford Tourneo Connect diesel - wrażenia z jazdy

Deklarowane zużycie waha się od 4,8-5,3 do 5,3-5,7 l/100 km w wersji z napędem AWD. Mieliśmy w redakcji okazję jeździć 122-konnymi Tourneo właśnie z napędem 4x4, a także wersją FWD z automatem. Diesel, dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu (320 Nm dostępne od 1600 obr./min)  pozwala na całkiem żwawą jazdę. Na autostradzie również nie traci tchu i daje radę wyprzedzać sprawnie ciężarówki. Spalanie? Na autostradzie wyszło nam osiem litrów. Bardzo dobry wynik na takie auto.

Na drogach szybkiego ruchu przy 140 km/h w kabinie robi się trochę głośniej, ale i tak jest nieźle. Na uwadze trzeba mieć jednak podmuchy wiatru. Kształt nadwozia sprawia, że wyjazd zza ekranów dźwiękochłonnych powinien wzmocnić naszą koncentrację. Poza eskami i autostradami spalanie znacznie spada i da się zbliżyć do deklarowanych wartości.

Ford Tourneo Connect - praktyczność i wyposażenie

Maksymalna przestrzeń ładunkowa krótkiego Forda to 2,6, zaś długiego 3,1 metra sześciennego.Nie brakuje schowków na drobiazgi, a w drzwiach zmieścimy 1,5-litrową butelkę. Jakość materiałów wykończeniowych to pułap aut o rodowodzie użytkowym. Znaczna część tworzyw jest twarda, ale całość nienagannie spasowano. Podczas jazdy po nierównościach trudno wychwycić niepokojące dźwięki. W długiej trasie docenimy odpowiednio wyprofilowane fotele z certyfikatem AGR. Za kierownicą siedzi się przyjemnie, a dostęp do większości udogodnień mamy pod ręką.

Trzeba się przyzwyczaić do obsługi centralnego ekranu przeniesionego z Volkswagena. W wersji podstawowej ma 8,25, zaś opcjonalnie aż 10 cali. Menu jest rozbudowane, a niektóre ikonki trochę za małe. Jeśli nie przepadamy za nadmiernym wsparciem w postaci systemu Start&Stop i Lane Assist, po każdym włączeniu silnika musimy kilka razy kliknąć, by dezaktywować wspomniane układy. Reszta jest dość przejrzysta. Przed oczami mamy do dyspozycji klasyczny układ wskaźników z niewielkim wyświetlaczem komputera pokładowego. Opcjonalnie dostępny jest zestaw cyfrowych zegarów ze zmienną grafiką.

Ford Tourneo ConnectFord Tourneo Connect Fot. Charlie Magee

Ford Tourneo Connect - opinie, podsumowanie

Doskonale zdaję sobie sprawę, że w dobie crossoverów i SUV-ów klasyczne minivany, a tym bardziej kombivany nie są już pożądane. Jednak jeśli nie kierujecie się modą, a na liście najważniejszych cech samochodu na pierwszym miejscu macie walory praktyczne, to na pewno warto się którymś z najnowszych kombivanów przejechać. Ford Tourneo Connect to udany i wszechstronny samochód. Może być pełnowartościową alternatywą dla minivanów klasy kompaktowej i średniej. Ogromną zaletą jest z pewnością silnik wysokoprężny i napęd AWD. Niedługo takie połączenie będzie tylko wspomnieniem. Samochód do testu użyczył Ford Polska.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.