Opinie Moto.pl: Fiat 500X. Wciąż wyróżnia się w tym szalonym segmencie

Trudno o bardziej zatłoczony segment na rynku. Ciągle pojawiają się jakieś nowe modele, a te, które już ugruntowały swoją pozycję zmieniają się wraz z kolejnymi generacjami. Fiat 500X ma już swoje lata, ale dalej wnosi na drogi sporo kolorytu.

Akurat do redakcji przyjechał Fiat 500X w wersji biały kruk. Nie dość, że pod maską pracował mocny 150-konny silnik benzynowy, który zniknął z polskiej oferty, to jeszcze była to wyjątkowa edycja Yachting Yacht Club Capri z charakterystycznym zwijającym się w harmonijkę materiałowym dachem (sympatyczna i ciekawa namiastka kabrio) i masą stylistycznych akcentów. Piękny lakier Blu Venezia trafił do regularnego konfiguratora.

Wizytę wyjątkowego 500X potraktowaliśmy jako pretekst do sprawdzenia, co u włoskiego SUV-ika słychać. 500X wciąż ma mnóstwo uroku, przyciąga wzrok swoim wyglądem, a analogowe wnętrze może trafić do kierowców, których przytłaczają wnętrza młodszych crossoverów.

Fiat 500X Yachting Yacht Club CapriFiat 500X Yachting Yacht Club Capri fot. Filip Trusz

Fiat 500X Yachting Yacht Club CapriFiat 500X Yachting Yacht Club Capri fot. Filip Trusz

Fiat 500X Yachting Yacht Club CapriFiat 500X Yachting Yacht Club Capri fot. Filip Trusz

Fiat 500X - ceny i silniki. Sporo nowości pod maską

Z oferty zniknęła testowana przez nas mocna benzyna, nie ma też już oszczędnego i lubianego diesla. Fiat ma jednak inne propozycje. Bazową jest trzycylindrowy silnik FireFly o mocy 120 KM. Aktualnie ceny startują od 90 500 zł. Średnie deklarowane zużycie paliwa to 6,3 l/100 km, a pierwsza setka na liczniku to kwestia 10,9 s.

Nowością jest świeżo wprowadzony 1.5 FireFly Turbo wspierany przez 48-woltowy układ miękkiej hybrydy (mHEV). Tutaj cena startuje od 117 200 zł. Nowy 48-woltowy napęd hybrydowy korzysta z połączenia czterocylindrowego silnika 1.5 FireFly Turbo oraz jednostki elektrycznej o mocy 15 kW (20 KM) i 135 Nm. Moc generowana przez układ wynosi 130 KM i 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Całość zespolono z siedmiostopniową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem, a napęd jest kierowany na przednią oś.

Fiat 500X Hybrid potrzebuje na osiągnięcie pierwszej „setki" potrzebuje 9,4 s. Średnie zużycie to 5,7 l/100 km.

Zobacz wideo Fiat 500. Czy miejski elektryk zrewolucjonizuje polskie drogi?

Co kierowca dostaje za 90 500 zł? Bierzemy pod lupę bazową wersję Cult i nie tylko

Najciekawsze elementy wyposażenia standardowego najtańszego Fiata 500X:

  • 3,5-calowy monochromatyczny ekran TFT pomiędzy zegarami
  • Klimatyzacja manualna
  • Tempomat i ogranicznik prędkości
  • 4 głośniki
  • Radio UConnect z portami USB oraz AUX + system Bluetooth
  • Radio cyfrowe DAB
  • VP1 BT MEDIA HUB (1XUSB)
  • Monitoring TPMS ciśnienia powietrza w oponach
  • System ESC (Electronic Stability Control)
  • System Lane Assist + Funkcja rozpoznawania znaków drogowych + Speed Advisor

Za sześć tysięcy więcej można wybrać wersję Club, w której standardem są już 16-calowe aluminiowe felgi, radio Uconnect z 7" dotykowym ekranem i systemem Bluetooth oraz funkcjonalnością Apple CarPlay/Android Auto (od tej wersji to standard), a także kierownica Soft-Touch z przyciskami do sterowania radiem. Z kolei 99 000 zł kosztuje Cross, który poza stylistycznymi zmianami dorzuca jeszcze relingi i dwustrefową, automatyczną klimatyzację.

Topowa propozycja to 500X Sport za 103 000 zł. Ma już 19-calowe felgi, LED-owe światła przednie i sportowe koło kierownicy obszyte skórą.

Fiat 500X - wymiary i przestronność

Fiat 500X to wzorowy reprezentant swojego segmentu. Mierzy 4264 mm długości, 2025 mm szerokości z lusterkami, 1595 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2570 mm. Bagażnik pomieści od 350 do 1000 litrów. Pod względem praktyczności wnętrza Fiat 500X wciąż utrzymuje bardzo dobrą formę i nie ma czego się wstydzić na tle nowszych konkurentów.

Miejsce w środku zaskakuje na plus, co widać na naszych zdjęciach. To w końcu mały crossover, a z tyłu naprawdę da się kogoś wygodnie usadzić (fotel kierowcy ustawiony jest pod osobę o wzroście 180 cm), a do bagażnika wrzucić nie tylko zakupy. Wykorzystane w środku plastiki nie są wysokiej jakości, ale Fiat nadrabia to bardzo miękkim podłokietnikiem i boczkami drzwi. Są też pojemne schowki, półeczka na drobiazgi i uchwyty na kubki.

Fiat 500X Yacht Club CapriFiat 500X Yacht Club Capri fot. Filip Trusz

Fiat 500X Yacht Club CapriFiat 500X Yacht Club Capri fot. Filip Trusz

Fiat 500X Yacht Club CapriFiat 500X Yacht Club Capri fot. Filip Trusz

Stylistyka wnętrza to oczywiście nawiązanie do kultowej pięćsetki i na każdym kroku natkniemy się na jakieś miłe dla oka akcenty. W naszej wersji ciekawym elementem były niebieskie plastiki, które jeszcze rozweseliły i tak wesołą kabinę.

Jak na dzisiejsze standardy ekran jest mały, ale system Uconnect bezbłędnie dogadywał się z moim telefonem (używam Android Auto) i nie czułem, że potrzebowałbym większych i nowocześniejszych multimediów. Fani gadżetów mogą być jednak zawiedzeni. Za to zwolennicy bardziej analogowych wnętrz szybko polubią się z małym Fiatem - są tu tak lubiane przyciski i pokrętła, a ekran pełni tylko rolę pomocniczą.

Przy okazji kolejnych liftingów i odświeżeń oferty Włosi zaktualizowali też listę pokładowych systemów bezpieczeństwa. Mamy tu m.in. rozpoznawanie znaków drogowych, inteligentny ogranicznik prędkości, elektryczny hamulec postojowy, asystenta pasa ruchu czy tempomat z ogranicznikiem prędkości.

Fiat 500X Yacht Club CapriFiat 500X Yacht Club Capri fot. Filip Trusz

Fiat 500X Yacht Club CapriFiat 500X Yacht Club Capri fot. Filip Trusz

Opinie Moto.pl: Fiat 500X - podsumowanie.

Fiat 500X nie jest tak nowoczesnym samochodem, jak aktualni prymusi segmentu małych crossoverów i SUV-ów. Nie prowadzi się też tak dobrze, ale wciąż trzyma w ręku całkiem mocne karty. Urzeka włoskim stylem, na ulicy przyciąga wzrok, a w kabinie ma naprawdę sporo miejsca. Pochwalić trzeba też oryginalny projekt wnętrza i jego analogowy charakter.

Sam w tej klasie patrzyłbym na inne modele, ale są na rynku kierowcy, dla których 500X może się okazać wyborem w sam raz.

Fiat 500X Yacht Club CapriFiat 500X Yacht Club Capri fot. Filip Trusz

Fiat 500X Yacht Club CapriFiat 500X Yacht Club Capri fot. Filip Trusz

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.