Opinie Moto.pl: Ford Kuga PHEV. Wzór SUV-a z Walencji

Jeśli ktoś chciałby zaprojektować nowego kompaktowego SUV-a, to spokojnie mógłby pojechać do fabryki Forda w Walencji i podpatrzeć, jak powstaje Kuga. To wzór auta tych rozmiarów. W dodatku z nowoczesnym napędem.

Ford Kuga to nie moja bajka, jeśli chodzi o kompaktowe SUV-y tych rozmiarów. I tygodniowy test wcale tego nie zmienił. Wciąż nie zaliczyłbym Kugi do grona swoich faworytów, ale... nie mam też jej nic do zarzucenia, już od pierwszego kilometra za kierownicą czułem się w środku bardzo dobrze, a kolejne trasy tylko utwierdzały mnie w przekonaniu, że to kawał porządnego SUV-a. Inżynierowie Forda mogą być z siebie zadowoleni.

Więcej testów nowych samochodów znajdziesz na stronie głównej gazety.pl

Zobacz wideo Jeden z najciekawszych SUV-ów segmentu C? Testujemy nowego Forda Kuga

Kuga przypomina mi trochę Volkswagena Tiguana. Jest zaprojektowana w ten sam sposób. Dość zachowawczo, konserwatywnie, ale wszystko jest tu na swoim miejscu. Choć niczym nie porywa, to trudno jej wytknąć jakiekolwiek wady. Tu się po prostu wszystko zgadza.

I dla mnie, fana choćby Peugeota 3008, może to być wada, to większość kierowców przyklaśnie takiemu podejściu do projektowania samochodu. Rankingów sprzedaży wcale nie dominują modele awangardowe. Przepisem na sukces jest trafienie do jak najszerszego grona kierowców, a w Kudze błyskawicznie odnajdzie się każdy.

Ford Explorer Plug-in HybridOpinie Moto.pl: Ford Explorer Plug-in Hybrid. Idealny pod choinkę

Ford Kuga PHEV - wymiary, bagażnik

Nowy Ford Kuga jest samochodem klasy C, ale jednym z większych. Powstał na tej samej platformie co Ford Focus. Ma około 463 cm długości, 188 cm szerokości i 168 cm wysokości. Wersja wyposażenia ST-Line jest obniżona o 14 mm. W środku jest dużo miejsca, również na tylnej kanapie. Odmiana PHEV ma mniejszy bagażnik (od 411 l do 581 l), ale jego pojemność można regulować przesuwną tylną kanapą.

Projektowi wnętrza brakuje stylistycznych fajerwerków, ale nadrabia to ergonomią i łatwością obsługi. Owszem, mamy tu dwa spore ekrany, jednak najważniejszymi funkcjami auta wciąż sterujemy przyciskami i pokrętłami. A za to zawsze należy się ogromny plus.

Sam system multimedialny SYNC również jest prosty w obsłudze. Na tle niektórych konkurentów jego możliwości są raczej ubogie, ale ani trochę mi to nie przeszkadzało. SYNC bez zająknięcia dogaduje się z Android Auto i to z tego rozwiązania korzystałem przede wszystkim.

Ford Kuga 2019Ford Kuga 2019 fot. Ford

Ford Kuga PHEV - napęd

Hybrydowy system Forda Kuga PHEV składa się z silnika spalinowego o poj. 2,5 l pracującego w oszczędnym cyklu Atkinsona i i silnika elektrycznego. Napęd jest przekazywany na przednie koła za pośrednictwem skrzyni biegów CVT, a połączona maksymalna moc zespołu silników wynosi 225 KM.

Polski cennik otwiera teraz 188 900 złotych za wersję wyposażenia Titanium X. SUV pierwszą setkę osiąga w 9,2 sekundy. Na niemieckiej autostradzie rozpędzi się do 200 km/h.

Pojemność akumulatorów została określona na 14,4 kWh, co w teorii pozwala na przejechanie do 56 km wyłącznie w trybie elektrycznym. Podczas testu tak dobrego wyniku nie osiągnąłem, ale ponad 30 km jest jak najbardziej osiągalne. I to bez ekojazdy.

Jeśli miałbym wskazać, czym Kuga wyróżnia się na tle konkurencji, to trzeba by tradycyjnie wskazać na prowadzenie. Ford nie wychodzi z formy. Nawet w wersji PHEV. Co prawda jest cięższa od innych wersji, bo waży ok 1850 kg, ale zauważalnie lżejsza od konkurencji. Jeśli dodać do tego znakomite zawieszenie Forda Focusa i precyzyjny układ kierowniczy, mamy do dyspozycji samochód, którym jazda sprawia sporą przyjemność. Na zakrętach przechyla się nieco bardziej, niż można sobie życzyć, ale ogólne wrażenia są pozytywne.

Ford Kuga PHEVFord Kuga PHEV fot. Łukasz Kifer

Zachowanie Forda Kugi możesz dopasować do swoich potrzeb

Hybrydowy system oferuje kilka trybów pracy: Auto EV, EV Now, EV Later i EV Charge. Pierwszy sam decyduje, kiedy uruchamiać silnik spalinowy, drugi stara się minimalizować tę czynność, trzeci utrzymuje stały poziom naładowania akumulatorów, ostatni ładuje je na później nie tylko odzyskując energię w czasie hamowania, ale również przy pomocy silnika spalinowego.

Choć wersja PHEV ma napęd na przód i nie wykazuje offroadowych ambicji, to na luźniejszej i trudniejszej nawierzchni powinna sobie poradzić. Mamy tu kilka trybów jazdy, w których elektronika sprytnie pomoże kierowcy w przejechaniu przez zdradliwy teren.

A jak z ładowaniem Forda Kugi?

W przypadku gniazdka 230 V potrwa to ok. sześć godzin. Można skorzystać z publicznej stacji ładowania - Ford ma popularne gniazdo typu 2, ale nie wspiera szybkiego ładowania, więc ta czynność potrwa ok. 3,5 h. Trzecia możliwość to ładowarka ścienna o mocy 7,4 kW. Wallbox naładuje Kugęw około cztery godziny. Ostatnia możliwość to ładowanie w czasie jazdy przy użyciu silnika spalinowego. Jest najmniej efektywna i zużywa sporo benzyny. Korzystamy z niej więc w ostateczności.

Ford Puma STOpinie Moto.pl: Ford Puma ST. Blisko ideału

Ford Kuga PHEV - opinie. Podsumowanie

Dobrze wyposażony, przestronny, praktyczny i łatwy w obsłudze. A jeśli macie, gdzie go regularnie ładować, to także bardzo oszczędny i komfortowy podczas jazdy w trybie elektrycznym.

Ford Kuga PHEV to wzór SUV-a tych rozmiarów z wtyczką. Nie licząc bardziej angażującego prowadzenia nie wybija się niczym na tle konkurentów, ale też jest pozbawiony jakichkolwiek większych wad. Każdy, kto szuka takiego auta powinien Kugę wpisać na swoją listę i umówić się na jazdę próbną. Całkiem prawdopodobne, że przypadnie wam do gustu.

Więcej o: