Jedna ze wspomnianych zmian w Audi A8 dotyczy niestety tylko rynku chińskiego, więc z punktu widzenia Europejczyka jest tylko ciekawostką (choć w przyszłości może się to zmienić, o czym za chwilę). Mowa o dodaniu do cennika topowej, najbardziej luksusowej odmiany Horsch, która jest aż o 13 cm dłuższa od przedłużonej wersji A8 L - Horsch mierzy 5,45 m.
Użycie tej nazwy przez Audi jest jak najbardziej uzasadnione. Producent samochodów luksusowych Horch działał w latach 1901-1945. Markę założył August Horch, który odszedł z niej i w 1909 r. założył Audi. Z kolei w 1932 r. Audi, Horch, DKW i Wanderer powołały do życia spółkę Auto Union. Czy w przyszłości Horsch stanie się przeciwwagą np. dla Maybacha? Możliwe. Możliwe też, że gdy tak się stanie, najbardziej luksusowe odmiany topowych modeli Audi trafią do Europy. Póki co to przywilej osiągalny tylko dla Chińczyków. Ale mieszkańcom Starego Kontynentu lifting Audi A8 również przyniósł poważną nowość.
Na szczyt europejskiej gamy A8 wskoczyła odmiana S8. Wyposażono ją w czterolitrowy silnik biturbo V8. Generuje moc 571 KM i moment obrotowy 800 Nm w zakresie od 2050 do 4500 obr./min. Przyspieszenie do setki zajmuje 3,8 s. Robi wrażenie, ale nie oddaje charakteru tego samochodu. Mogłoby się zdawać, że takie osiągi równają się sztywnemu zawieszeniu, stawiającemu spory opór, ultraprecyzyjnemu układowi kierowniczemu i poszarpującej skrzyni biegów. Nic z tych rzeczy.
Audi S8 jest piekielnie szybkie i pewne w prowadzeniu, ale to nie jest (i nie ma być) auto sportowe. Znacznie większe wrażenie niż osiągi robi to, jak harmonijnie rozwija moc, jak jest niewiarygodnie wręcz elastyczne i jak przyjemnie dla ucha daje znać, że pod jego długą maską pracuje potężny silnik V8. Do świetnie wyciszonej kabiny dobiega delikatny warkot - przyjemny dla ucha, ale jednocześnie nieuciążliwy.
S8 wyjeżdża z fabryki z predyktywnym, aktywnym zawieszeniem, sportowym mechanizmem różnicowym i dynamicznym układem czterech kół skrętnych. W Europie będzie dostępne ze standardowym rozstawem osi, a w Chinach, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Korei Południowej, które w komunikacie prasowym Audi nazywa znaczącymi rynkami, S8 jest oferowane wyłącznie z powiększonym rozstawem osi.
Odmłodzone Audi A8 dostępne jest z pięcioma silnikami. 3.0 TDI i 3.0 TFSI to sześciocylindrowe silniki V6. 4.0 TFSI, dostępny w A8 i S8 w różnych wariantach mocy, posiada wbudowaną technikę „cylinder on demand". Wersja hybrydowa typu plug-in TFSI e, łączy silnik 3.0 TFSI z silnikiem elektrycznym.
Jednostka 3.0 TDI montowana jest w Audi A8 50 TDI quattro i w A8 L 50 TDI quattro. Gwarantuje moc 286 KM i moment obrotowy rzędu 600 Nm, dostępny już przy 1750 obr./min i niezmienne do 3250 obr./min. Ten wysokoprężny silnik pozwala rozpędzić A8 50 TDI i A8 L TDI 50 od 0 do 100 km/godz. w 5,9 sekundy i osiągnąć elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 250 km/godz.
Silnik 3.0 TFSI o mocy 340 KM napędza Audi A8 55 TFSI quattro i A8 L 55 TFSI. W Chinach dostępny jest wariant o mocy 286 KM. Zapewnia on moment obrotowy rzędu 500 Nm w zakresie od 1370 do 4500 obr./min. Rozpędza się od 0 do 100 km/godz. w 5,6 sekundy (wersja L: 5,7 sekundy).
4.0 TFSI generuje moc 460 KM oraz moment obrotowy 660 Nm, dostępne w zakresie od 1850 do 4500 obr./min. A8 60 TSFI quattro oraz A8 L 60 TFSI quattro przyspieszają od 0 do 100 km/godz. w 4,4 sekundy. Cechą charakterystyczną tego silnika V8 jest system „cylinder on demand" (COD), który przy umiarkowanej jeździe tymczasowo dezaktywuje cztery cylindry.
Audi A8 60 TFSI e quattro i A8 L 60 TFSI e quattro to modele hybrydowe typu plug-in (PHEV). Silnik 3.0 TFSI jest tu wspierany przez kompaktowy silnik elektryczny. Akumulator litowo-jonowy zamontowany z tyłu może magazynować energię 14,4 kWh netto (brutto: 17,9 kWh), czyli więcej niż dotychczas. Dzięki mocy systemowej 462 KM i systemowemu momentowi obrotowemu 700 Nm, Audi A8 60 TFSI e quattro rozpędza się od 0 do 100 km/godz. w 4,9 sekundy.
Kierowcy modeli hybrydowych typu plug-in mogą wybrać jeden z czterech trybów jazdy. EV oznacza jazdę całkowicie elektryczną, Hybrid to wydajne połączenie obu rodzajów napędu, Hold służy oszczędzaniu dostępnej energii elektrycznej, natomiast w trybie Charge silnik spalinowy ładuje akumulator. Maksymalna pojemność ładowania - prądem zmiennym - wynosi 7,4 kW. Klienci mogą ładować akumulator za pomocą kompaktowego układu ładowania e-tron we własnym garażu lub za pomocą kabla Mode 3 w trasie.
Warto pamiętać, że każde Audi A8 jest wyposażone w automatyczną skrzynię biegów i napęd na cztery koła quattro. Standardem we wszystkich wersjach są też adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z regulacją tłumienia oraz progresywny układ kierowniczy.
Oprócz wspomnianych wyżej zmian, lifting Audi A8 objął też elementy standardowo zmieniane podczas liftingów: dodano nowe lakiery (w tym matowe), nowe wzory felg, udoskonalono działanie multimediów i systemów wsparcia kierowcy, dodano nowe opcje wykończenia wnętrza, powiększono ekrany w drugim rzędzie siedzeń, zmieniono grill i nieco przeprojektowano kształt reflektorów. Nic ponad standard, choć akurat reflektorom i tylnym lampom warto poświęcić nieco więcej uwagi.
Cyfrowe reflektory diodowe Matrix wykorzystują technikę DMD (ang. digital micromirror device - cyfrowe urządzenie mikrolustrzane) podobną do tej, która stosowana jest w projektorach wideo. Każdy reflektor składa się z około 1,3 miliona mikrozwierciadeł, które rozpraszają światło na małe piksele, co oznacza, że w ten sposób można bardzo precyzyjnie sterować promieniem światła. Ponadto cyfrowe reflektory diodowe Matrix mogą generować dynamiczną animację powitalną i pożegnalną. Jest ona wyświetlana na podłożu lub na ścianie.
Odmłodzone Audi A8 jest standardowo wyposażone w cyfrowe światła tylne OLED. Zamawiając samochód można wybrać jedną z dwóch tylnych sygnatur świetlnych, a w S8 jedną z trzech. Kiedy w systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select wybrany jest tryb dynamic, pojawia się jeszcze jedna sygnatura świateł, dostępna tylko w tym trybie.
Cyfrowe światła tylne OLED, w powiązaniu z systemami wsparcia kierowcy, dysponują funkcją sygnalizowania zbliżającego się obiektu: jeżeli inny pojazd pojawi się w odległości do dwóch metrów od zaparkowanego A8, aktywowane są wszystkie segmenty świateł OLED. Do funkcji dodatkowych należą dynamiczne kierunkowskazy oraz sekwencje powitalne i pożegnalne.
Facelifting Audi A8 nie zmienił jego charakteru ani grupy docelowej. Czuć chęć przypodobania się głównie Chińczykom (masywniejszy grill, wersja Horsch), ale i Europejczycy zyskali na zmianach (wersja S8). Audi w swojej flagowej limuzynie wciąż stawia na minimalizm i nowoczesne rozwiązania. Zmiany zafundowane flagowej niemieckiej limuzynie zdecydowanie wychodzą na plus. Cieszy coś jeszcze - pozostawienie w ofercie silnika Diesla.