Opinie Moto.pl: Suzuki Vitara 1.4 Hybrid. Bez fajerwerków. Ale może właśnie o to chodzi?

Suzuki Vitara to porządny i dopracowany mały SUV. Nie tak nowoczesny jak konkurencja, ale dla niektórych kierowców to może się okazać jego zaletą.

Suzuki Vitara, czyli mały i sympatyczny SUV

Kanciasta i pudełkowata Vitara z zewnątrz prezentuje się nieźle, a na pewno budzi sympatię. Zwłaszcza w jednej z ciekawszych kolorystycznych wariacji. My do testu dostaliśmy Suzuki w kolorze Bright Red z czarnym dachem. Warto też spojrzeć na niebieski Atlantis Turquoise Pearl oraz żółty Solar Yellow Pearl. Oba lakiery również można łączyć z czarnym (a także białym dachem). Nazwa "Vitara" kojarzy się wciąż z terenówkami, ale najnowsza generacja to zgrabny SUV-ik szeroko pojętego segmentu B. Mierzy 4175 mm długości, 1775 mm szerokości, 1610 mm wysokości oraz 2500 mm rozstawu osi. W ofercie wciąż znajduje się wersja z napędem AWD, a Vitarę spokojnie można zabrać w lekki teren, gdzie udowodni, że wciąż radzi sobie poza asfaltem naprawdę dobrze, wybijając się z grona małych SUV-ów.

Zobacz wideo Suzuki SX4 S-Cross - model dopasowany pod gusta Europejczyków

Testujemy wersję z napędem na przód

Jednak takie auta kupuje się przede wszystkim do miasta. Do redakcji przyjechała wersja z napędem tylko na przód. Czym Suzuki Vitara chce się przebić w tak dynamicznie rozwijającym się segmencie?

To zdecydowanie przedstawiciel starej szkoły, co zauważymy już od razu po zajrzeniu do środka. Nie ma mowy o wielkich ekranach, wymyślnych kształtach czy odważnych zagraniach stylistycznych. Nie, we wnętrzu Vitary jest prosto i klasycznie. Jedni powiedzą, że auto wygląda jakby projektowano je w poprzedniej epoce. I jest w tym sporo racji, ale to niekoniecznie musi być wadą. Sam jestem fanem odważnego i futurystycznego Peugeota 2008, tylko, że zdaję sobie sprawę, że 2008 może wielu, bardziej konserwatywnych kierowców po prostu odrzucać.

Suzuki Vitara 1.4 Hybrid
Suzuki Vitara 1.4 Hybrid fot. Filip Trusz

A Vitara wręcz przeciwnie. Ergonomia stoi tu na najwyższym poziomie, wszystko jest pod ręką, do obsługi funkcji samochodu mamy wygodne przyciski, pokrętła i przełączniki. Szkoda tylko, że zabrakło tego do głośności, ale już klimatyzacją czy pokładowymi asystentami sterujemy fizycznymi przyciskami. W wygodnym fotelu odnajdzie się każdy kierowca. Przed oczami mamy analogowe zegary (bardzo ładne) z małym ekranem pomiędzy nimi. Ekran w konsoli centralnej jest raczej mały, a system zdecydowanie przestarzały, ale z drugiej strony oferuje najpotrzebniejsze funkcje, a obsługa jest prosta. No i można go zamienić na Apple CarPlay lub Android Auto, podłączając smartfona kablem, z czego chętnie korzystałem. Kierowcy, który nie szuka nowinek technicznych, niczego nie zabraknie też z zakresu przydatnych na co dzień systemów wsparcia. Jest kamera cofania, sprawny tempomat, asystent utrzymania w pasie ruchu, ostrzeganie o pojazdach w martwym polu czy automatyczne awaryjne hamowanie. Wszystko, czego większości w zupełności wystarczy.

A praktyczność? Znajdziemy w klasie przestronniejsze auta, ale też trudno Vitarę za cokolwiek krytykować. Bagażnik ma 375 l i jest bardzo ustawny. Po złożeniu kanapy otrzymamy 710 l. Pasażerowie z tyłu również nie powinni narzekać na brak miejsca.

Suzuki Vitara 1.4 Hybrid
Suzuki Vitara 1.4 Hybrid fot. Filip Trusz
Suzuki Vitara 1.4 Hybrid
Suzuki Vitara 1.4 Hybrid fot. Filip Trusz
Suzuki Vitara 1.4 Hybrid
Suzuki Vitara 1.4 Hybrid fot. Filip Trusz

Co oznacza dopisek "Hybrid"? Suzuki Vitara jest teraz miękką hybrydą

Z polskiej oferty zniknęła bazowa, litrowa wersja, a w salonach znajdziemy już tylko większą jednostkę. I to dobra informacja, bo w czasie jazdy Vitara jest zaskakująco żwawa. To zasługa nowości, która trafiła do tego modelu. Benzynowy turbodoładowany silnik o poj. 1,4 l został wzbogacony o funkcjonalność miękkiej hybrydy (każda Vitara jest teraz miękką hybrydą). Silnik elektryczny pełniący funkcję rozrusznika jest zasilany napięciem 48 V i wspomaga jednostkę spalinową dodatkowym momentem obrotowym o wartości 50 Nm. Tak się dzieje zwłaszcza przy przyspieszaniu w niskim zakresie obrotów. Silnik jest bardzo elastyczny i trudno uwierzyć, że ma tylko 129 KM. Dynamiczny i kulturalnie pracujący zespół napędowy sprawia, że Vitarą się jeździ w warunkach miejskich naprawdę przyjemnie. I oszczędnie. Dla wersji z automatem średnie zużycie to 5,7 l/100 km (WLTP). Jeździłem praktycznie tylko po mieście i komputer pokładowy ani razu nie pokazał siódemki z przodu.

Dodatkową zaletą silnika elektryczny jest możliwość chwilowego wyręczania spalinowego w czasie jazdy ze stałą prędkością, tzw. żeglowaniu. Wtedy przejmuje jego rolę i zasila urządzenia pokładowe. Dzięki temu że silnik jest przystosowany do napięcia 48 V sprawniej działa funkcja Start-Stop, która nie jest tak irytująca, jak w niektórych autach.

 

Ile kosztuje Suzuki Vitara z napędem na przód?

Aktualnie w polskim cenniku znajdziemy sporo promocji. Wyjściowa cena Suzuki Vitary 1.4 2WD 6MT Comfort Plus to 82 500 zł, a po zniżce - 76 500 zł. Co znajdziemy na wyposażeniu standardowym takiego SUV-a? Wybraliśmy najciekawsze pozycje z cennika:

  • Światła do jazdy dziennej LED
  • Klimatyzacja automatyczna z filtrem przeciwpyłkowym
  • Tempomat adaptacyjny (ACC) z ogranicznikiem prędkości
  • Radioodtwarzacz CD z czytnikiem MP3/WMA + Bluetooth® + DAB
  • Komunikacja bezprzewodowa Bluetooth® z zestawem głośnomówiącym
  • Kierownica z przyciskami sterowania radiem i zestawem głośnomówiącym
  • Gniazdo USB
  • Regulacja wysokości fotela kierowcy i pasażera z przodu
  • Dzielone i składane oparcie tylnej kanapy (60:40)
  • Gniazdo 12V (w kabinie)
  • Głośniki szerokopasmowe (4 szt.)
  • Kolorowy wyświetlacz wielofunkcyjny 4,2
  • TSR (Traffic Sign Recognition - rozpoznawanie znaków drogowych)
  • LDP (Lane Departure Prevention - przeciwdziałanie zjeżdżaniu z pasa ruchu)
  • Weaving alert (ostrzeganie o niestabilności kierunku jazdy)
  • LDW (Lane Departure Warning - ostrzeganie o zjeżdżaniu z pasa ruchu)
  • Dual Sensor Brake Support (układ reagowania przedkolizyjnego z kamerą monoskopową i czujnikiem laserowym)
  • System mocowania fotelika dziecięcego ISOFIX
  • Hill Hold Control (wsp. ruszania na wzniesieniu)

Testowana przez wersja z sześciobiegowym automatem jest trochę droższa i kosztuje 96 500 zł (91 500 zł po obniżce). Wyższa cena to nie tylko kwestia skrzyni biegów, ale też wyższej wersji wyposażenia. Vitara 6AT dostępna jest od wersji Premium. To oznacza, że powyższa lista powiększona jest m.in. o

  • Interaktywny system multimedialny z ekranem dotykowym 7"
  • Pakiet Zimowy (podgrzewane fotele przednie + nawiew na nogi pasażerów z tyłu)
  • 17 calowe felgi aluminiowe
  • Skórzaną kierownicę z przyciskami sterowania radiem i tempomatem
  • Elektrycznie regulowane szyby w drzwiach przednich i tylnych
  • Pakiet Oświetlenie (podświetlenie miejsca na nogi z przodu i półeczki dolnej; osłony przeciwsłoneczne z podświetlanymi lusterkami)
  • Podłokietnik między przednimi fotelami ze schowkiem
  • Bagażnik z systemem podwójnej, płaskiej podłogi
  • Gniazdo 12V (w kabinie oraz bagażniku)
  • Oświetlenie bagażnika
  • Kamera cofania (tył pojazdu, obraz w kolorze)
  • Połączenie ze smartfonem (Apple CarPlay™, Android Auto™, MirrorLink™)
  • Łopatki manualnej zmiany biegów przy kierownicy (dla przekładni 6AT)
  • System kluczyka elektronicznego (dla wersji 6AT)
  • RCTA (Rear Cross Traffic Alert - ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu)
  • BSM (Blind Spot Monitor - monitorowanie martwych pól widoczności)
  • Hill Descent Control (wspomaganie zjazdu ze wzniesienia, dla wersji ALLGRIP)
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet fot. Łukasz Kifer

Suzuki Vitara 1.4 Hybrid - opinie Moto.pl. Podsumowanie

Suzuki Vitara to dopracowany mały SUV. Przyjemnie jeździ, prezentuje się miło dla oka, oferuje sporo możliwości personalizacji, ma dynamiczny i oszczędny napęd, wnętrze jest ergonomiczne i dobrze wyposażone, jest praktyczny, wykonano go z twardych materiałów (czasem aż zbyt twardych), ale wszystko jest porządnie spasowane, a cennik nie odstrasza. Czuć jednak, że to samochód z innej ery. Europejscy konkurenci poszli już o krok dalej, bez wahania wjeżdżając w XXI wiek. Tylko, czy tak naprawdę to wada Vitary? Dla niektórych z pewnością tak, ale nie każdemu podobają się nowe samochody. Zaprojektowana w starym stylu Vitara może się okazać SUV-em właśnie dla takich osób. W końcu to niezawodny, prosty i lubiany przedstawiciel popularnego segmentu. Zwłaszcza, ze producent zadbał, by była wyposażona w kilka najprzydatniejszych nowości. Sam w tej klasie patrzyłbym na inne auta, ale po tygodniu z Vitarą nie mam jej nic do zarzucenia, a wręcz przeciwnie, bardzo polubiłem ten samochód.

Suzuki Vitara 1.4 Hybrid
Suzuki Vitara 1.4 Hybrid fot. Filip Trusz
Więcej o: