Opinie Moto.pl: Volvo XC60 B4 AWD - najpopularniejszy nie bez powodu

Volvo XC60 jest w Polsce hitem sprzedaży. W 2020 roku zajęło pierwsze miejsce wśród SUV-ów klasy premium. Jeździliśmy modelem Volvo XC60 B4 AWD, żeby sprawdzić dlaczego tak jest i już wiemy. To auto, które nie ma żadnych większych wad.

Model XC60 jest modelem średniej wielkości w ofercie szwedzkiego producenta. Mniejsze i tańsze od flagowego XC90, ale bez problemu pełni wszystkie funkcje, których można oczekiwać od pełnowymiarowego SUV-a. Ma rodzinny charakter, dobrze nadaje się do podróży i sprawnie porusza po mieście. Poza tym jego sylwetka oraz wnętrze to studium szwedzkiej prostoty i kojącego minimalizmu, za który zawsze ceniliśmy Volvo.

Zobacz wideo W Studiu Biznes zjawił się Jeep Compass w nowej odmianie hybrydowej plug-in.

Volvo XC60 B4 AWD – nadwozie, wymiary

Śmiało można powiedzieć, że Volvo XC60 ma uniwersalne rozmiary i budzącą zaufanie nieco kanciastą, ale całkiem zgrabną sylwetkę. To dobrze, bo klienci Volvo nie oczekują sportowych agresywnych linii. Dlatego wszystkie modele tej marki są dosyć podobne do siebie, co staje się trochę nudne, ale trzeba przyznać, że stylistycznie są bardzo dopracowanie.

Seat Tarraco, Seat Ateca, Cupra AtecaOpinie Moto.pl: Seat Ateca, Seat Tarraco, Cupra Ateca. Trzy twarze Seata

Z przednich reflektorów patrzy się na nas charakterystyczny młot Thora, tylne lampy również rozpoznamy od razu i to z daleko. Nie mogą być częścią auta innej marki niż Volvo, a oryginalny wizerunek do podstawa skutecznego marketingu. Volvo XC60 ma 468,8 cm długości, 190,2 cm szerokości i 165,8 cm wysokości. Rozstaw osi mierzy 286,5 cm.

Takie wymiary zwiastują sporo miejsca we wnętrzu i wysoki poziom bezpieczeństwa. Szerokie nadwozie pozwala na uwzględnienie efektywnych stref kontrolowanego zgniotu i wygląda bardziej stabilnie. Oczywiście nikt nie kupuje samochodu z myślą o jego rozbijaniu, ale takie proporcje budzą zaufanie do SUV-a szwedzkiej marki. A przecież bezpieczeństwo to jedna z kluczowych cech Volvo.

Volvo XC60 B4 AWDVolvo XC60 B4 AWD fot. ŁK

Volvo XC60 B4 AWD – wnętrze, bagażnik

Rzeczywiście w środku jest przestronnie. Zwłaszcza zaskakująco dużo miejsca znajdziemy w drugim rzędzie. Jest go tyle, że zacząłem się zastanawiać jaki sens ma zakup znacznie droższego flagowego SUV-a Volvo XC90. Pojemność bagażnika również nie rozczaruje właściwie nikogo. Zmieści się w nim 480 litrów bagażu bez składania tylnej kanapy. To przyzwoita chociaż nie spektakularna pojemność, ale na żywo kufer prezentuje się jeszcze bardziej imponująco.

Tak samo duże wrażenie robi projekt wnętrza. Projekt oraz materiały zastosowane do wykończenia testowej wersji Inscription to kwintesencja skandynawskiego wzornictwa. Proste łagodne linie, spokój, jasne materiały, dużo światła i przestrzeni. Kabiny szwedzkich aut są jednymi z najładniejszych w motoryzacyjnym biznesie. W dodatku nie kłują luksusem, raczej zaskakują skromną elegancją.

Dacia Logan 1.0 TCe 100 LPGOpinie Moto.pl: Dacia Logan i Sandero z gazem. Pojechałem nimi w trasę i na działkę

Ładnie wygląda zwłaszcza opcjonalna wełniana jasnoszara tapicerka. To miła odmiana od skóry wszechobecnej w klasie premium. W kabinie Volvo XC60 podoba mi się niemal wszystko, nie jestem tylko przekonany czy kryształowa gałka wybieraka trybów pracy skrzyni biegów jest konieczna. Kryształy z miast Kosta i Orrefors (dwie konkurencyjne firmy z tych miast w 1990 r. połączyły się w jedno przedsiębiorstwo Orrefors Kosta Boda) są klasycznymi szwedzkimi minerałami i elementem charakterystycznym wnętrza, ale wydaje się, że to dodatek trochę na siłę.

Za to bardzo cenię zestaw audio wysokiej jakości przygotowany przez firmę Bowers & Wilkins, gra bardzo dobrze, wygląda świetnie i niestety kosztuje 16,5 tys. zł. Gdyby nie to, miałby moją absolutną rekomendację. Kabina XC60 jest nie tylko przestronna, ale i ergonomiczna. SUV Volvo zapewnia doskonałą dosyć wysoką pozycję za kierownicą.

Obsługa przyrządów pokładowych wymaga przyzwyczajenia, zwłaszcza jeśli ktoś często zmienia auta. Na przykład pokrętło do uruchamiania silnika to specyficzne rozwiązanie, a drążek zmiany trybów pracy automatycznej skrzyni wymaga wielokrotnego naciskania zamiast przesunięcia lub przytrzymania.

Łato się do tego przyzwyczaić. Gorzej z systemem pokładowym niemal pozbawionym fizycznych przełączników. Dzięki temu wnętrze wygląda bardzo elegancko, ale uruchomienie wielu istotnych funkcji wymaga nieco zachodu. To jedyny element kabiny Volvo, który sprawia wrażenie kompromisu na rzecz wyglądu, a kosztem wygody.

Volvo XC60 B4 AWDVolvo XC60 B4 AWD fot. ŁK

Volvo XC60 B4 AWD – komfort, własności jezdne

Podczas jazdy Volvo XC60 jest bardzo neutralne. Wszystkie układy działają precyzyjnie i komfortowo. Nie zachęcają do szybkiej jazdy i dbają o wygodę kierowcy oraz pasażerów. Nawet na szybciej pokonywanych zakrętach będziemy się czuć w nim bezpiecznie.

Przechyla się trochę (w końcu to wysoki i ciężki SUV), ale podąża wybranym torem jazdy bez żadnych zaskakujących reakcji. Układ kierowniczy budzi zaufanie, hamulcowy jest skuteczny. Oba zostały skalibrowane z myślą o zwyczajnym użytkowniku.

Volvo XC60 B4 AWD – silnik, osiągi, spalanie

Pod maską testowanego egzemplarza B4 AWD kryje się jeden z mniej spektakularnych napędów szwedzkiej firmy. To wysokoprężny turbodoładowany czterocylindrowy motor z turbosprężarką, dzięki której rozwija moc 197 KM. Jest wyposażony instalację elektryczną 48 V i rozbudowany rozrusznik, który dodaje kolejne 14 KM.

Formalnie Volvo ma mikrohybrydowy napęd, który pozwala nieco obniżyć zużycie paliwa o ograniczyć pracę silnika na postoju, zwalniania i czasem jazdy z równą prędkością. Zysk nie jest wielki, ale i nie płacimy za niego wysokiej ceny. To jeden z tańszych napędów XC60 przeznaczonych raczej do statecznej jazdy.

Wprawdzie testowany model rozpędza się do setki w 8,3 s i osiąga ograniczoną elektronicznie prędkość 180 km/h (jak wszystkie Volvo), ale nie zachęca do mocnego wciskania pedału przyspieszenia. Spokojną jazdę nagrodzi zużyciem oleju napędowego w granicach 8-9 l/100 km, co jest przyzwoitym wynikiem, bo samochód waży prawie dwie tony, a w dodatku mamy do dyspozycji napęd na obie osie, który poprawia trakcję i podwyższa poziom bezpieczeństwa na śliskiej nawierzchni, ale na pewno podwyższa zużycie energii do rozpędzania samochodu.

Jaguar F-Pace R Dynamic 2.0 249 KMOpinie Moto.pl: Jaguar F-Pace 2.0 249 KM - wielki kot bez ostrych pazurów

To samo dotyczy zastosowanej automatycznej skrzyni biegów. Ma osiem przełożeń i na pewno trochę podnosi zużycie paliwa. Pracuje gładko chociaż trochę ospale. Również dlatego samochód nie zachęca do częstego korzystania z maksymalnych możliwości dynamicznych.

Układ napędowy Volvo XC60 B4 AWD nie pracuje spektakularnie, silnik mógłby mieć wyższą kulturę pracy i nie oferuje mrożących krew w żyłach osiągów, ale doskonale pasuje do charakteru rodzinnego SUV-a. Moim zdaniem mocniejsza jednostka napędowa w Volvo XC60 nie jest do niczego potrzebna.

Volvo XC60 B4 AWDVolvo XC60 B4 AWD fot. ŁK

Volvo XC60 B4 AWD - cena i wyposażenie

Za model Volvo XC60 B4 AWD w wersji wyposażenie Inscription trzeba zapłacić co najmniej 236 900 zł. To cena zbliżona do większości konkurentów. Wyposażenie seryjne wersji Inscription jest przyzwoite, ale testowy samochód został uzupełniony o różne, które bardzo podnoszą atrakcyjność wnętrza. Niestety są wyjątkowo kosztowne.

Wełniana tapicerka kosztuje prawie 10 tys. zł, a zestaw audio B&W 16,5 tys. zł, jednak ich brak byłby od razu zauważalny. Klimat premium tworzy właśnie dodatkowe wyposażenie. U rywali jest bardzo podobnie, ale po porównaniu kosztów zakupu można mieć pewność, że Volvo nie wygrywa z nimi ceną, ani parametrami technicznymi.

Mazda 3 Skyactiv-XMazda Skyactiv-X. Nasze wrażenia po ponad 700 km z benzyną, która działa jak diesel

Volvo XC60 B4 AWD – opinia Moto.pl

Dlaczego w takim razie Volvo XC60 jest hitem sprzedaży? Zwycięża wspomnianym klimatem, atrakcyjnym wyglądem i wyjątkowo pozytywnym wizerunkiem. Im wyższa kategoria cenowa, tym bardziej takie trudne do zmierzenia cechy mają coraz większe znaczenie. Bo wszystkie inne są na wysokim poziomie w całej stawce. Volvo nie ma żadnych istotnych minusów i neutralny charakter, który może się podobać największemu odsetkowi nabywców.

Drogie samochody niemal bez wyjątku są bardzo dobre. Dlatego o tym jaki model klasy premium wybierają klienci, często decydują ulotne cechy; zaufanie i pozytywne wrażenia. Zdaniem Polaków do właśnie Volvo XC60 jest najbardziej sympatycznym SUV-em klasy premium średniej wielkości. I trudno im się dziwić.

Volvo XC60 B4 AWDVolvo XC60 B4 AWD fot. ŁK

Więcej o: