Opinie Moto.pl: Peugeot 3008 Allure 1.2 130 KM. Zwykły niezwykły SUV

Peugeot 3008 to jeden z największych bestsellerów segmentu kompaktowych SUV-ów. Po tygodniu z bardzo rozsądnie skonfigurowaną wersją wcale mnie to nie dziwi. 3008 potrafi pokazać pazur także w bazowej wersji 130-konnej, bez masy dodatków.

Dwa tygodnie, dwa różne Peugeoty 3008

Do naszej redakcji przyjechały dwa Peugeoty 3008. Jeden po drugim. Łukasz Kifer jeździł topową propozycją w gamie - 300-konną, ładowaną z gniazdka hybrydą z napędem 4x4 o oznaczeniu HYbrid4. W dodatku w wersji wyposażenia GT Pack, a więc najdroższej w całym cenniku. Jakby tego mało, jego 3008 otrzymał pakiet Black i kilka drogich opcji. Dla kontrastu najdroższego i najszybszego SUV-a zamieniliśmy na 3008 z bazowym silnikiem 1.2 PureTech 130 w wersji wyposażenia Allure. To trzecia propozycja od dołu. Wyżej znajdziemy Allure Pack, Road Trip, GT oraz wspomniane GT Pack.

Peugeot 3008 HYbrid4 GT PackOpinie Moto.pl: Peugeot 3008 HYbrid4 GT Pack. Coraz bliżej klasy premium

Peugeot 3008 Allure 1.2 130 KM - osiągi i zużycie paliwa

130-konny PureTech o pojemności 1.2 litra to najsłabsza propozycja w całej gamie. Dostępna jest z ręczną, sześciobiegową ręczną skrzynią lub testowanym przez nas automatem EAT8. Różnica pomiędzy nimi to niecałe 9000 zł. I warto o dopłaceniu do skrzyni automatycznej pomyśleć. To jedna z najprzyjemniej pracujących przekładni na rynku. Znakomicie sprawdza się podczas codziennej, spokojnej jazdy. Czasem zawaha się i pogubi przy agresywnie wciskanym pedale przyspieszenia, ale w odmianie 130 KM nie ma mowy, by to w jakikolwiek sposób przeszkadzało. Mówimy o bazowym modelu. Nikt nie kupuje takiego SUV-a do sportowych szaleństw. Ma być komfortowo, wygodnie, a skrzynia ma nie szarpać i sprawnie żonglować kolejnymi przełożeniami. I tak właśnie jest.

Nie powinniśmy też narzekać na brak osiągów. 188 km/h prędkości maksymalnej i 9,7 s do setki to dla większości kierowców wartości w zupełności wystarczające. Na konsoli centralnej przy uchwytach na kubki znajdziemy przycisk wyborów trybu jazdy. W Sporcie 3008 staje się ostre i wykorzystuje w pełni potencjał silnika, ale z takich ustawień korzysta się rzadko. Peugeot najlepiej czuje się w trybie Normal.

Jest też wtedy całkiem oszczędny. Deklarowane zużycie paliwa przed producenta w cyklu mieszanym to 6,4 l/100 km wg WLTP (automat). Przy zwykłej jeździe da się zbliżyć w te okolice. Mi komputer pokładowy pokazywał  zwykle wyniki z siódemką z przodu. Wszystko się zmienia, jeśli zaczniemy jechać szybciej. Taki urok małych, trzycylindrowych silników. Są zaskakująco dynamiczne i chętne do współpracy, ale ich wadą jest wtedy wysokie zużycie paliwa. W 3008 trzeba się liczyć z 8-10 l/100 km.

Zobacz wideo W Studiu Biznes testowaliśmy nowego Peugeota 5008. To przedłużona wersja opisywanego dzisiaj 3008:

Peugeot 3008 Allure 1.2 130 KM - wygląd i wnętrze

Czyli dwie największe zalety modelu. Lub wady, zależy, czego szukacie w tym segmencie. Konserwatywnie zaprojektowane SUV-a? Peugeot 3008 to nie ten adres. Powinniście zgłosić się do konkurencji, a w grupie PSA spojrzeć na Opla Grandlanda X. 3008 to zdecydowanie jeden z najciekawszych SUV-ów w szeroko pojętym segmencie kompakt. W dobie coraz częściej pojawiających się zarzutów, że "wszystkie nowe samochody są identyczne" Peugeot zagrał odważnie i zaproponował kierowcom coś zupełnie innego. Ani 3008, ani 5008 nie zaginą w tłumie. Wręcz przeciwnie - przyciągają wzrok. Jak wszystko, co jest wyraziste, również 3008 z 5008 dzielą kierowców. Jedni (jak ja) zachwycają się futurystycznym projektem, inni pokręcą głową z dezaprobatą, komentując, że marka postawiła krok za daleko. Jeszcze mocniej dzieli wnętrze. Albo ci się spodoba, albo nie. Trudno tu o wzruszenie ramionami.

Peugeot 3008 jest teraz "nowy", co widać na na pierwszy rzut oka. Model doczekał się liftingu. Nowe atrapy chłodnic i reflektory obu modeli są jak makijaż - uwydatniają pozytywne cechy wyglądu zewnętrznego, ale tak naprawdę zmieniły się szczegóły. Samochody zyskały tylne lampy diodowe, nowe kolory lakieru i wersję "Black Pack" z czarnymi elementami.

Peugeot 508 PSENajmocniejszy Peugeot w historii wyjedzie na drogi. Oto 508 PSE

Identycznie jest we wnętrzu, które przy okazji liftingu zostało lekko odświeżone. Oprócz nowych elementów dekoracyjnych zdecydowanie najważniejszymi nowościami są zupełnie nowe wirtualne zegary przed oczami kierowcy i większy, 10-calowy ekran systemu multimedialnego (wcześniej miał 8 cali). Zwłaszcza zmiany ekranu i-Cockpit zastępującego tradycyjne wskaźniki są istotne. Dzięki nim wzrasta bezpieczeństwo jazdy, bo teraz współpracuje z najnowszymi układami (niektóre dostępne w opcjach), które je podwyższają: Night Vision (wyświetla w nocy obraz z kamery podczerwieni, zaznaczając pieszych i zwierzęta w pobliżu jezdni), adaptacyjnym tempomatem (teraz z funkcją zatrzymywania się i ruszania w korku), automatycznego utrzymywania auta w pasie ruchu i hamowania awaryjnego oraz bardziej zaawansowanego rozpoznawania znaków.

Nawet w dość bazowej wersji Allure trzeba pochwalić wykonanie. I wykorzystane materiały, i ich spasowanie.

Peugeot 3008 2020Peugeot 3008 2020 fot. Filip Trusz

Peugeot 3008 Allure 1.2 130 KM - wymiary i praktyczność

Rynkowy sukces Peugeot 3008 zawdzięcza nie tylko futurystycznej stylistyce i jedynemu w swoim rodzaju wnętrzu. To po prostu wzorowy SUV w tej klasie. Mierzy 4447 mm długości, 2098 mm szerokości z lusterkami oraz 1624 mm wysokości. Rozstaw osi na poziomie 2675 mm zapewnia wygodną i przestronną tylną kanapę, a bagażnik (520-1482 l) pomieści sporo bagaży. To liczby, które w pełni zadowolą klientów, szukających SUV-a C.

Nikt też nie będzie narzekał na praktyczność auta. Bagażnik jest ustawny, z przodu wygospodarowano wygodne schowki, uchwyty na kubki i kieszenie, a telefon odłożymy na sporą półkę, gdzie może znajdować się indukcyjna ładowarka. Na liście wyposażenia znajdziemy kilka najprzydatniejszych funkcji - łączność ze smartfonami za pomocą Apple CarPlay i Android Auto, wygodne fotele z funkcją podgrzewania (za dopłatą mogą mieć masaż), sprytną kamerę cofania, która rysuje także otoczenie pojazdu, tempomat, porządne audio, dość prosty, ale wymagający przyzwyczajenia system multimedialny i efektowne wirtualne zegary dla miłośników takich bajerów. O nasze bezpieczeństwo mogą dbać oczywiście zaawansowani asystenci i systemy.

Peugeot 3008 2020Peugeot 3008 2020 fot. Filip Trusz

Peugeot 3008 2020Peugeot 3008 2020 fot. Filip Trusz

Peugeot 3008 Allure 1.2 130 KM - ceny

Testowany Peugeot 3008 Allure 1.2 130 KM kosztuje wyjściowo 138 300 zł. Oczywiście to już cena z automatyczną skrzynią biegów. Jeśli z niej zrezygnujemy, to spadnie do 129 800 zł. Najtańsze 3008 wyceniono na 116 500 zł. To wersja Active z manualem. A ile kosztują inne wersje silnikowe?

  • Benzyna 1.6 PureTech 180 KM - od 162 600 zł, jest dostępna tylko z automatem i w topowych odmianach GT i GT Pack.
  • Diesel 1.5 BlueHDI 130 KM - od 128 500 zł, tu już mamy znacznie większy wybór, można dobrać automat, a także kilka wersji wyposażenia.
  • Hybryda 1.6 HYbrid 225 PHEV - od 176 300 zł, startuje od wersji Allure.
  • Hybryda 1.6 HYbrid4 300 PHEV - od 199 300 zł, również dostępna jest od Allure, czwórka w nazwie modelu oznacza napęd 4x4.

Peugeot 308 GT Pack 1.2 PureTech 130Opinie Moto.pl: Peugeot 308 GT Pack 1.2 PureTech 130. Wciąż w dobrej formie

Peugeot 3008 Allure 1.2 130 KM - opinia. Podsumowanie

Peugeot 3008 to SUV niezwykły, który zdecydowanie wymyka się dość klasycznemu i konserwatywnemu segmentowi C. Ostatnio jeden z jego rywali, Hyundai Tucson, zdecydował się na równie odważny projekt nadwozia, choć Koreańczycy nie poszli tak daleko jak Peugeot i nie przeprowadzili rewolucji we wnętrzu. To sprawia, że 3008 wciąż jest propozycją wyjątkową. Zawsze bardzo 3008 lubiłem i to zdecydowanie mój ulubiony SUV w tej klasie. Liftingowe zmiany są jednak na tyle małe, że jeśli wam do gustu 3008/5008 nigdy nie przypadły, to raczej nie zmienicie zdania. "Nowy" w ich przypadku oznacza po prostu odświeżenie, a nie poważne zmiany.

Ważne, że niezwykły SUV nawet w zwykłej wersji nie zapomina o swoich najważniejszych zaletach.

Peugeot 3008 2020Peugeot 3008 2020 fot. Filip Trusz