Opinie Moto.pl - Toyota Hilux 2.8 l. Nowy silnik, ale stare i dobre rozwiązania

Toyota Hilux to typowy wół roboczy. Pick-up zbudowany na ramie, który nie boi się terenowych wyzwań. Ale w dzisiejszych czasach bycie błotnym wszędołazem to nie wszystko. Nowy Hilux jest dużo bardziej cywilizowany od swojego poprzednika, ale jednocześnie nie stracił swojego off-road'owego charakteru. Lepiej być nie mogło.

Toyoty Hilux nie trzeba nikomu przedstawiać. To model produkowany od 1969 roku. Co ciekawe, to jeden z najpopularniejszych modeli Toyoty - niemal dorównuje w tej kwestii Corolli. Hilux jest dostępny na 180 rynkach na całym świecie i wszędzie znany jest z tych samych cech - wielozadaniowości i wytrzymałości.

Zobacz wideo Nowy SUV Toyoty - to największy pojazd tej marki w europejskim portfolio

Do tej pory Hilux był typowym wołem roboczym, który nie bał się ciężkiej pracy. Nową odsłonę nieco ucywilizowano, ale tylko we wnętrzu. Konstrukcyjnie to nadal pick-up zbudowany na ramie, z resorami piórowymi i pancernymi osłonami podwozia. Zmiany pojawiły się pod maską i w kabinie. Wykończono ją lepszymi materiałami, pojawił się 8-calowy ekran dotykowy wyposażony w złącza Apple Car Play i Android Auto, a sam przedział pasażerski lepiej wyciszono. Czuć to szczególnie podczas jazdy z większymi prędkościami.

Toyota Hilux Invincible 2.8 204 KMToyota Hilux Invincible 2.8 204 KM Zuzanna Krzyczkowska

Nowy silnik - 2,8 litra i 204 KM

Do tej pory Hilux występował z silnikiem 2.4 D-4D o mocy 150 KM. Teraz pod maskę trafił także motor 2.8 o mocy 204 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 500 Nm i jest dostępny od 1600 obr/min. Dzięki temu auto jest bardziej dynamiczne podczas jazdy po drogach, a dodatkowo odważniej można z nich zjechać. Ale wzrost parametrów czuć i tu i tu - na drogach Hilux przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,7 sekundy, czyli o dwie sekundy szybciej niż jego poprzednik. Spory zapas momentu obrotowego przydaje się też w błocie i trudnym terenie. A tam właśnie testowałam możliwości nowego Hiluxa - na terenie piaskarni.

Toyota Hilux Invincible 2.8 204 KMToyota Hilux Invincible 2.8 204 KM Zuzanna Krzyczkowska

Hilux ma oczywiście napęd na cztery koła, ale jeśli poruszamy się po normalnych drogach, moment obrotowy trafia tylko na tylną oś. Przed zjechaniem w teren wystarczy zapiąć napędy i ruszyć w błoto. W razie potrzeby mamy do dyspozycji także reduktor, który pozwoli przedrzeć się przez naprawdę groźnie wyglądające miejsca. Jednak nawet bez niego, a jedynie ze wsparciem 500 Nm momentu obrotowego, Hilux podjeżdża nawet pod strome, piaszczyste podjazdy. Wzrost parametrów i osiągów naprawdę czuć - ważący blisko 2,2 tony pick-up wjeżdża wszędzie z zaskakującą lekkością i radzi sobie w naprawdę ciężkich warunkach.

Mimo typowo asfaltowych opon, Hilux mnie nie zaskoczył - przeszedł przez każde błoto, piach, wzniesienie czy głębokie koleiny. Nawet przez moment nie pojawiły się wątpliwości, czy samochód poradzi sobie z wymagającym terenem. Postanowiłam rzucić mu wyzwanie i za kierownicę zaprosiłam Kubę Przygońskiego. Po tym jak zajęłam miejsce na prawym fotelu okazało się, że Hilux może jeszcze więcej, niż mi się wydawało, z wyskoczeniem w powietrze włącznie...

Toyota Hilux Invincible 2.8 204 KM, Kuba PrzygońskiToyota Hilux Invincible 2.8 204 KM, Kuba Przygoński Zuzanna Krzyczkowska

Niestety na polskim rynku pick-up'y nie cieszą się zbyt dużą popularnością. A moim zdaniem powinny, bo to najbardziej wielozadaniowe samochody, jakie można mieć. W wersji z podwójną kabiną można wygodnie podróżować w pięć osób. Na pokładzie jest wszystko, co powinno być w cywilizowanej osobówce - radio, klimatyzacja, podgrzewane fotele, system nagłośnienia z 9 głośnikami. A za plecami pasażerów mamy przestrzeń ładunkową wyposażoną w elektrycznie sterowaną roletę. Na pakę możemy załadować blisko tonę ładunku co sprawia, że Hilux ma lepsze zdolności przewozowe od niejednego auta dostawczego.

Toyota Hilux Invincible 2.8 204 KMToyota Hilux Invincible 2.8 204 KM Toyota

Toyota Hilux Invincible 2.8 204 KMToyota Hilux Invincible 2.8 204 KM Toyota

Wersja Invincible - kto powiedział, że pick-up nie może być prestiżowy?

Topowa wersja Hiluxa została nazwana Invincible. Powstała z myślą o kierowcach, którzy szukają uniwersalnego auta, ale nie chcą rezygnować z wysokiego poziomu komfortu i wyposażenia. Dlatego na pokładzie mamy m.in. fotele z perforowanej skóry, nagłośnienie JBL z 9 głośnikami, 8-calowy ekran z systemem Apple Car Play/Android Auto i automatyczną klimatyzację.

Z zewnątrz topowa wersja wyróżnia się nieco inaczej zaprojektowanym przednim grillem zintegrowanym ze zderzakiem, nakładkami na nadkola, polerowanymi kołami czy wspomnianą elektryczną roletą paki. Jeśli dla kogoś to za mało, to Toyota ma w ofercie blisko 300 akcesoriów i 10 rodzajów pokryw przestrzeni ładunkowej. Przy takim wyborze prawdopodobnie każdy znajdzie coś dla siebie. Ceny nowej Toyoty Hilux startują od 94 tys. zł. Za topową odmianę Invincible zapłacimy 182 200 zł.

Toyota Hilux Invincible 2.8 204 KMToyota Hilux Invincible 2.8 204 KM Toyota

Terenowa karetka

Co ciekawe, Toyota Hilux jest bazą dla wielu pojazdów specjalistycznych. Podczas testów nowego Hiluxa mieliśmy okazję obejrzeć egzemplarz przygotowany do pracy w GOPR, a także karetkę zaprojektowaną dla MTB Medica. To prawdziwy ambulans z pełnym wyposażeniem - na pokładzie są nosze, defibrylator i całe wyposażenie typowej karetki. Ale ta jest nietypowa, bo jest Hiluxem. Ma wyciągarkę, górny chwyt powietrza umożliwiający przejazd przez głęboką wodę, metalowe zderzaki i osłony podwozia, koguty, sygnalizację dźwiękową i terenowe opony AT. To karetka, która zabezpiecza większość rajdów i imprez terenowych w Polsce. W razie potrzeby może dojechać po poszkodowanego niemalże wszędzie. A fakt, że została zbudowana właśnie na Hiluxie najlepiej mówi jak uniwersalny i sprawny jest to samochód.

Toyota Hilux - karetkaToyota Hilux - karetka Zuzanna Krzyczkowska

Toyota Hilux - GOPRToyota Hilux - GOPR Zuzanna Krzyczkowska

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.