Opinie Moto.pl: Skoda Karoq 1.5 TSI - dobry sposób na crossovera

Skoda Karoq jest na rynku od czterech lat. Mimo, że konkurencja stale rośnie, czeski crossover zdaje się opierać upływowi czasu i udowadnia, że to najprostsze rozwiązania są najbardziej skuteczne.

Skoda Karoq nie jest nowością na rynku. Choć od debiutu dokonano kilku drobnych zmian, sama idea i wykonanie samochodu są takie same - proste i skuteczne. Karoq to crossover pozycjonowany w segmencie kompaktów, ale mierzy niecałe 4,4 metra więc bliżej mu do grupy B+. Skoda od dawna nie robi samochodów stricte przypisanych do swoich segmentów - Octavia mimo pozycjonowania obok Golfa jest od niego nieznacznie większa, tak samo Superb i Passat.

Zobacz wideo Skoda Octavia RS iV - zachowanie sportowego charakteru auta przy ograniczeniu spalania i emisji CO2?

Bez emocji, ale z praktycznością

Skoda Karoq nie jest emocjonującym autem. Można wręcz powiedzieć, że jest nieco nudny, ale trzeba się zastanowić czy to wada. Cały ten segment jest odrobinę nudny i wymyślony na siłę. Podniesione hatchbacki, z napędem na przednią oś, oszczędnym silnikiem i sporym bagażnikiem, które rzadko kiedy opuszczają miejskie tereny, a cały offroad jaki spotykają w życiu to podjazd pod krawężnik. O zasadności segmentu crossoverów można dyskutować długo, czy ma sens czy nie, ale statystyki nie kłamią - kierowcy kupują takie auta na potęgę. Więc w tej nudzie jest metoda.

Skoda Fabia 1.0 95 KM StyleOpinie Moto.pl: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 KM Style. Nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa

Skoda Karoq Style 1.5 TSI 150 KM DSG7Skoda Karoq Style 1.5 TSI 150 KM DSG7 Zuzanna Krzyczkowska

Nietypowe wnętrze

Skoda Karoq jest wykonana z porządnych, choć dość twardych materiałów. Wnętrze spasowano dobrze, podczas jazdy nic nie trzeszczy, a jasne plastiki i tapicerka odróżniają je nieco od konkurencji, gdzie z reguły dominuje czerń i smutna szarość. To mimo wszystko rzadko spotykana konfiguracja, która nadaje wnętrzu indywidualnego charakteru. A w połączeniu z czarną podsufitką prezentuje się naprawdę dobrze.

Skoda Karoq Style 1.5 TSI 150 KM DSG7Skoda Karoq Style 1.5 TSI 150 KM DSG7 Skoda

Skoda Karoq Style 1.5 TSI 150 KM DSG7Skoda Karoq Style 1.5 TSI 150 KM DSG7 Skoda

Na środku deski rozdzielczej mamy dotykowy wyświetlacz o przekątnej 9,2 cala, który jest kompatybilny ze złączem Apple Car Play i Android Auto. System działa bez zarzutu, a cyfrowe zegary umożliwiają dopasowanie ich wyglądu do preferencji. Jest też wielofunkcyjna, podgrzewana kierownica, a panel klimatyzacji jest prosty i intuicyjny. Producenci często prześcigają się w co dziwniejszych rozwiązaniach, dotykowych suwakach czy przyciskach, ale prawda jest taka, że nic nie zastąpi tradycyjnego, analogowego pokrętła.

Skoda Kushaq 2021Skoda pokazała kolejnego SUV-a. Model Kushaq nabiera kształtów

Skoda Karoq Style 1.5 TSI 150 KM DSG7Skoda Karoq Style 1.5 TSI 150 KM DSG7 Zuzanna Krzyczkowska

150 KM - więcej nie trzeba

Pod maskę trafił czterocylindrowy motor 1.5 TSI o mocy 150 KM. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem siedmiobiegowej przekładni DSG. To więc wygodna pozycja nie tylko w mieście, ale i w trasę. Skrzynia, jak to DSG w całej grupie VAG, pracuje w porządku, dopóki nie chcecie wykrzesać z niej sportowych reakcji. Wtedy czasem potrafi się zgubić, ale spójrzmy prawdzie w oczy - Karoq nie jest sportowym autem i nawet takiego nie udaje. To samochód, którym pojedziesz w spokoju do pracy, na działkę, po dzieciaki do szkoły, a to wszystko bez zastanawiania się jaki bieg wrzucić. I chyba o to w tym wszystkim chodzi.

Karoq waży około 1300 kilogramów, ale 150-konny motor rozpędza go całkiem żwawo. Setka na prędkościomierzu pojawia się po 8,6 sekundy, a to naprawdę dobry i wystarczający wynik. Da się nim dynamicznie przyspieszyć w mieście, ale także w trasie podczas wyprzedzania nie powinno zabraknąć mocy. Wigor jest jednak okupiony zużyciem paliwa. Choć producent deklaruje zużycie na poziomie 5,5 l/100 km w cyklu mieszanym, komputer pokładowy chętniej wskazuje wartości zbliżone do 8 litrów.

Zawieszenie pracuje poprawnie, a układ DCC (dynamic chassis control) reguluje jego pracę w zależności od wybranego trybu. Nie są to drastyczne różnice, które mogłoby całkowicie zmienić charakter samochodu. Tryb sport jednak wystarcza, by dać kierowcy nieco bardziej bezpośrednie odczucia z jazdy.

Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 DSGOpinie Moto.pl: Skoda Superb Scout 2.0 TDI vs. Volvo V90 CC B4 . Dla rodzin żądnych przygód

Przyjęło się, że słowo "nudny" ma negatywny wydźwięk. Tymczasem moje odczucia po kilku dniach spędzonych za kierownicą Karoqa są jak najbardziej pozytywne, choć nie nacechowane adrenaliną i zachwytem. To po prostu dobre auto do codziennej eksploatacji, szczególnie dla osób, które stawiają komfort i praktyczność ponad doznania z jazdy. Bo w Karoqu trudno znaleźć jakiekolwiek wady - prowadzi się dobrze i pewnie (choć nie przepada za dynamicznym pokonywaniem zakrętów), ma dużo miejsca w środku, pojemny i praktyczny bagażnik o pojemności 521 litrów, wyposażony w rożne schowki, haczyki, a nawet wyjmowaną latarkę, a prześwit wynoszący 17,2 cm pozwala wjechać na wysoki krawężnik, albo nieutwardzoną drogę. Ma w sumie tylko jedną wadę. Jest drogi.

Skoda Karoq Style 1.5 TSI 150 KM DSG7Skoda Karoq Style 1.5 TSI 150 KM DSG7 Zuzanna Krzyczkowska

Skoda Karoq 1.5 TSI - cena

Skoda Karoq wyjściowo kosztuje 95 350 zł za wersję Ambition z silnikiem 1.0 TSI o mocy 110 KM i z manualną skrzynią biegów. Testowana odmiana Style (czyli środkowa w cenniku) zaczyna się od 101 350 zł za tę samą wersję silnikową, a z testowanym 1.5 TSI musimy zapłacić co najmniej 117 750 zł. Testowy egzemplarz został wyceniony na 156 250 zł. Na liście dodatkowego wyposażenia mamy m.in. system Columbus z 9,2-calowym ekranem (3 800 zł), wirtualne zegary (1 850 zł), boczne poduszki z tyłu (1 300 zł), DCC - adaptacyjne zawieszenie (4 600 zł), podgrzewana kierownica (1 000 zł) i przednia szyba (900 zł), bezkluczykowy dostęp (1 000 zł) czy pakiet Comfort (4 200 zł).

Skoda Karoq Style 1.5 TSI 150 KM DSG7Skoda Karoq Style 1.5 TSI 150 KM DSG7 Zuzanna Krzyczkowska