Opinie Moto.pl: Skoda Superb Scout 2.0 TDI vs. Volvo V90 CC B4 . Dla rodzin żądnych przygód

Porównujemy dzisiaj Skodę Superb Scout 2.0 TDI i Volvo V90 CC B4. Pojemne i praktyczne kombi skutecznie realizują codzienne zadania wymagających rodzin. W wakacje są natomiast zdolne do kilkunastogodzinnych podróży w wysokim komforcie. W odmianie uterenowionej, potrafią poradzić sobie z przeszkodami w lekkim terenie.

Skoda Superb Scout - test

Superb od debiutu pierwszej generacji wyróżniał się na tle rywali gabarytami. Nie inaczej jest z najnowszą, trzecią generacją po liftingu, choć w jej przypadku już tylko wnętrza odbiega od standardów klasowych. Nadwozie ma niemal identyczne wymiary jak koreański konkurent. Mierzy 485,5 centymetra długości, 186,5 szerokości i 151 wysokości. Wersja Scout ma prześwit zwiększony o 1,5 cm (17 cm) oraz może pochwalić się szeregiem nakładek ochronnych karoserii. Umieszczono je na zderzakach i błotnikach. Scout jest topową wersją wyposażenia, zatem już w standardzie możemy liczyć na matrycowe reflektory LED z aktywnym snopem światła, 18-calowe obręcze ze stopów lekkich i bezkluczykowy dostęp.

Zobacz wideo

Volvo V90 Cross Country - test

V90 zadebiutowało w 2016. Z przodu praktyczne auto poznamy po charakterystycznej, wklęsłej atrapie chłodnicy nawiązującej do P1800 ES, w pełni diodowych światłach i zderzaku, którego kształt ma chronić pieszego w razie kolizji. Z tyłu zdecydowano się na klosze zachodzące na unoszoną elektrycznie klapę bagażnika i sporych rozmiarów szybę pochyloną pod kątem większym o 25 stopni, niż miało to miejsce w V60. Względem Superba, szwedzkie nadwozie jest dłuższe o 8,5 cm.

Do wyboru są też felgi w rozmiarze 18-21 cali. Te największe wymagają dopłaty w wysokości 10 tysięcy złotych. Przyciemnione szyby, bezkluczykowy dostęp, a także aplikacja na smartfona pozwalająca między innymi zdalnie uruchamiać silnik, uzupełniają ofertę. Sprawdzimy na niej podstawowe parametry auta, uruchomimy klimatyzację i ogrzewanie postojowe, a także zweryfikujemy położenie w czasie rzeczywistym. Cross Country dorównuje pełnowartościowym SUV-om z prześwitem podwozia na poziomie 21 cm. Klasyczny wariant jest osadzony o 5 cm niżej.

Volvo V90 Cross Country D4 AWD
Volvo V90 Cross Country D4 AWD fot. Piotr Mokwiński

Skoda Superb Scout 2.0 TDI - silniki. Nowy, 200-konny silnik

Czeski okręt flagowy oferuje sporo pewności na asfalcie. Mimo zwiększonego o 1,5 cm prześwitu, Skoda wykazuje zadowalającą pewność podczas gwałtownych manewrów. Ma też całkiem precyzyjny układ kierowniczy i rozsądnie zestrojone zawieszenie. Na poprzecznych nierównościach wykazuje się lekką nerwowością i czasem zbyt głośną pracą komponentów odpowiadających na filtrowanie ubytków w asfalcie. Przy prędkościach autostradowych, hałas w kabinie znajduje się na nieco wyższym poziomie względem szwedzkiego konkurenta. W kategorii stabilności i podatności na boczne podmuchy wiatru, należy zapisać remis.

Pod maską Skody 2-litrowe TDI o mocy 200 koni mechanicznych i 400 Nm dostępnych przy 1750-3500 obr./min. Dobre parametry w połączeniu z wydajną, dwusprzęgłową skrzynią DSG przekładają się na dobre osiągi. Sprint do setki trwa 7,3 sekundy, a wskazówka prędkościomierza zapędza się do 227 km/h. Superb jest trochę mniejszy i lżejszy, co przekłada się na trochę lepszą dynamikę. Różnicę czuć zwłaszcza powyżej 100 km/h, gdzie w czeskim kombi reakcja na dociskanie gazu jest po prostu żwawsza. Bezpieczne jest także wyprzedzanie ciężarówki. Nie trzeba planować takich manewrów z wyprzedzeniem. Dziwi natomiast lekkie szarpanie DSG przy niskich prędkościach. Po ustawieniu trybu Comfort, przekładnia potrafi też dłużej zastanowić się przy próbie wymuszenia zbicia kilku przełożeń. Sytuacja wygląda o niebo lepiej, gdy wybierzemy moduł Sport. Wyostrza się wówczas reakcja na operowanie pedałem akceleratora, zmniejsza siła wspomagania kierownicy i lekko usztywnia się zawieszenie. Pewność pokonywania zakrętów jest na zbliżonym poziomie.

Diesle opracowane przez koncern VAG mogą się pochwalić wysoką kulturą pracy i stosunkowo niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Biorąc pod uwagę gabaryty Skody, zużycie w mieście na poziomie 8-9 litrów należy zakwalifikować do przyzwoitych wyników. Do niespełna 7 zejdziemy w spokojnej trasie. Nie możemy też zapominać, że niezbyt skomplikowany napęd na cztery koła pozwala zjechać z utwardzonych szlaków. W tej kategorii lepiej spisuje się jednak bardziej komfortowe i wyżej zawieszone Volvo.

Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 DSG
Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 DSG fot. Piotr Mokwiński

Diesel z niewielkim silnikiem elektrycznym

Najsłabszy diesel pod maską V90 nosi oznaczenie B4. Ma 197 koni mechanicznych i dodatkowe 14 generowane przez skromnych rozmiarów jednostkę elektryczną. Akumulator litowo-jonowy wspiera rozruch serca napędowego i pozwala odzyskiwać energię podczas hamowania. Ta wspomaga na postoju działanie pokładowych systemów czuwających nad komfortem i korzystnie odbija się na zużyciu paliwa.

Ropniak rozwija 400 Nm, dysponuje napędem na cztery koła i 8-stopniowym, klasycznym automatem. Moment obrotowy dostępny jest w dość szerokim zakresie – między 1750 a 2500 obr./min. Mimo zbliżonych parametrów, większa masa własna przekłada się na nieco słabszą dynamikę. Sprint do setki trwa 8,7 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 180 km/h. Zużycie paliwa jest o około litr wyższe.

Motor natomiast świetnie wyważono i skutecznie odseparowano od kabiny. Dzięki temu, na kręgosłupy podróżujących nie przenoszą się najmniejsze drgania, a charakterystyczny klekot jednostki wysokoprężnej słychać jedynie podczas rozruchu w mroźny poranek. Przy wysokich prędkościach V90 zachowuje się pewnie i trudno wytrącić je z obranego toru jazdy. Nieźle też spisuje się w zakrętach. Całkiem precyzyjny układ kierowniczy pozwala trafnie ocenić, co w danej chwili dzieje się z kołami. W trybie Sport siła wspomagania mogłaby być jednak nieco mniejsza. Żywiołem szwedzkiego kombi są natomiast długie trasy. Dobre wrażenie robi też zawieszenie. Lepiej od Superba radzi sobie z nierównościami. Zwłaszcza z tymi poprzecznymi. Pracuje także zdecydowanie ciszej. To pełnowartościowa klasa premium.

Volvo V90 Cross Country D4 AWD
Volvo V90 Cross Country D4 AWD fot.Piotr Mokwiński

Skoda Superb Scout - wnętrze. Większy bagażnik i sporo przestrzeni

Skoda średniej klasy od zawsze słynęła z przepastnej przestrzeni, zwłaszcza w drugim rzędzie. Tam miejsca jest najwięcej. Osoby o wzroście nieprzekraczającym 180 centymetrów, mogą swobodnie zakładać nogę na nogę lub wyciągnąć je przed sobą. Z przodu przestrzeni też nie brakuje. Fotele są przyzwoicie wyprofilowane, a tapicerka będąca połączeniem skóry i alcantary robi dobre wrażenie. Plus za opcjonalną regulację elektryczną z pamięcią ustawień. Pozwala dość szybko dopasować optymalne ustawienie. Bagażnik o pojemności 660 litrów nie ma sobie równych w segmencie D. Po złożeniu oparć asymetrycznej kanapy, możliwości przewozowe Superba wzrosną do 1950 litrów. Ładowność wynosi 640 kilogramów.

W kwestii materiałów wykończeniowych, Skoda prezentuje niższy poziom od Volvo, choć na tle Mazdy 6 czy Forda Mondeo wypada nad wyraz korzystnie. O ile tworzywa w części centralnej są podobne, o tyle znacznie przyjemniejszym materiałem wyłożono boczki drzwiowe. Miękka wyściółka w schowkach stanowi miły akcent. Równie atrakcyjnie wygląda fortepianowa faktura wokół lewarka skrzyni biegów i panelu dwustrefowej, automatycznej klimatyzacji, ale zostają na niej odciski palców. Podobnie ma się rzecz z wyświetlaczem powyżej. Warto mieć zawsze pod ręką szmatkę. Niewiele można natomiast zarzucić ergonomii. Wszelkie przełączniki zostały dobrze opisane, a kierowca ma je pod ręką. Większych trudności nie przysparza także obsługa 9,2-calowego ekranu. Ma przejrzyste i logicznie ułożone menu, wysokie nasycenie kolorami i rozdzielczość. Dobre opinie zbiera też kamera cofania, przyzwoicie radząca sobie przy gorszym oświetleniu. Z systemem można połączyć smartfona i przenieść na pulpit ulubione aplikacje. Ponadto, dzięki łączności z internetem, nawigacja na bieżąco analizuje natężenie ruchu i sugeruje najszybszą trasę omijającą korki.

Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 DSG
Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 DSG fot. Skoda

Volvo V90 Cross Country D4 AWD- wnętrze, bagażnik. Poziom wyżej, ale mniejszy bagażnik

Spore rozmiary karoserii przekładają się na przestronność wnętrza. Uzbrojone w dodatki wprowadzone wcześniej w XC90, Volvo bez kompleksów staje w konkury z niemieckim rywalem. Znajdziemy w nim wysokiej jakości skórzaną tapicerkę z podgrzewanymi i wentylowanymi fotelami opracowanymi wspólnie z ortopedami. Co ciekawe, wygodne siedziska dostajemy u Szwedów w standardzie. Panoramiczne okno dachowe, ciekłokrystaliczne zegary ze zmienną grafiką, head-up display, nagłośnienie Bowers&Wilkins wzorowane na polu akustycznym filharmonii w Goeteborgu, a także znany już centralnie umieszczony tablet zawiadujący większością funkcji skutecznie podnoszą komfort codziennej eksploatacji.

Jego obsługa wymaga przyzwyczajenia i z pewnością przypadnie do gustu fanom smartfonów opartych na Androidzie. W zależności od preferencji klienta i zasobności jego portfela, pokład Volvo mogą wzbogacić drewniane lub aluminiowe wykończenia, a także elementy wykonane z włókna węglowego. Odnalezienie się w gąszczu wielu opcji, łatwiejsze jest w Volvo. W codziennym użytkowaniu, pionowo ustawiony tablet okazuje się przyjazny.

Do tego dochodzi jeszcze kilkadziesiąt połączeń kolorystycznych i deska rozdzielcza pokryta skórą. Przestrzeni w dwóch rzędach nie brakuje. Z tyłu w komfortowych warunkach zmieszczą się osoby o wzroście do 190 centymetrów. Oparcie kanapy pochylone jest też pod nieco większym kątem, co zapewnia wyższy poziom wygody podczas długiej podróży. Skromniej przedstawia się natomiast bagażnik - od 560 do 1526 litrów. Jest za to foremny, wyposażony w liczne haczyki i okienko w oparciu drugiego rzędu do przewożenia chociażby nart lub deski snowboardowej.

Volvo V90 Cross Country D4 AWD
Volvo V90 Cross Country D4 AWD fot. Piotr Mokwiński

Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 DSG vs. Volvo V90 Cross Country D4 AWD -  ceny. Sytuacja cenowa

Scout to najwyższa pozycja w cenniku. Oferuje też najmocniejsze jednostki napędowe i bogate wyposażenie w standardzie. 200-konny diesel z DSG i 4x4 wiąże się z wydatkiem na poziomie 174 050 zł. Jeśli zdecydujemy zakreślić większość dostępnych dodatków podnoszących komfort i bezpieczeństwo, finalna wartość na fakturze przekroczy 215 tysięcy zł.

Volvo jest wyraźnie droższe, ale też wyżej pozycjonowane. Za wysokoprężną wersję B4 AWD zapłacimy 254 550 zł. Więcej dostaniemy jednak w standardzie, choć po zbliżeniu poszczególnych specyfikacji wyposażeniowych, różnica i tak wyniesie 50-60 tysięcy.

Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 DSG vs. Volvo V90 Cross Country D4 AWD - opinie, podsumowanie

Superb wyróżnia się na tle segmentu D. Skodzie bliżej do klasy średniej wyższej, ale do statusu pełnowartościowego premium jeszcze długa droga. Wielu rywali przewyższa przestronnością i bogactwem elektronicznego inwentarza. Dobrze się prowadzi, oferuje wydajny napęd i wysoki komfort podróżowania. Volvo zawiesiło poprzeczkę jeszcze wyżej. Gwarantuje wyższy poziom wygody w długich trasach i lepsze odseparowanie akustyczne od świata zewnętrznego. Jest trochę wolniejsze i dysponuje mniejszym bagażnikiem, ale broni się materiałami wykończeniowymi, wydajnym nagłośnieniem i prześwitem pozwalającym mierzyć się z nieco trudniejszymi przeszkodami.

Skoda Superb Scout 2.0 TDI 4x4 DSG - dane techniczne

  • Nadwozie: kombi, 5d
  • Moc: 200 KM przy 4250 obr./min
  • Moment obr.: 400 Nm w przedziale 1750-2500 obr./min
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 7-biegowa
  • Napęd: na cztery koła
  • Wymiary: 4862/1864/1492 mm
  • Rozstaw osi: 2841 mm
  • Poj. Bagażnika: 660 / 1950 l
  • 0-100 km/h: 7,3 s
  • Śr. zużycie paliwa: 8,5 l/100 km (dane testowe)
  • Prędkość maksymalna: 227 km/h
  • Cena: od 174 050 zł (za wersję 2.0 TDI 200 KM z DSG)

Volvo V90 Cross Country D4 AWD - dane techniczne

  • Nadwozie: kombi, 5d
  • Moc: 197 KM przy 4250 obr./min
  • Moment obr.: 400 Nm w przedziale 1750-2500 obr./min
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 8-biegowa
  • Napęd: na cztery koła
  • Wymiary: 4939/1879/1543 mm
  • Rozstaw osi: 2646 mm
  • Poj. Bagażnika: 560 / 1508 l
  • 0-100 km/h: 8,7 s
  • Śr. zużycie paliwa: 9,3 l/100 km (dane testowe)
  • Prędkość maksymalna: 180 km/h
  • Cena: od 254 550 zł (za wersję B4 AWD 197 KM z automatem)
Więcej o: