Peugeot 308 SW 1.5 Diesel 130 KM EAT8 - test. Nie zapominajmy o klasie kompaktów

Peugeot 308 zadebiutował w 2014 r. i dokonał tego z przytupem, bo zdobył tytuł Car of The Year. Jak na współczesne standardy, jest to już konstrukcja dojrzała, ale wciąż ma wiele do zaoferowania. W naszym teście Peugeot 308 SW z silnikiem 1.5 Diesel o mocy 130 KM z automatyczną skrzynią biegów.

Choć coraz więcej nabywców nowych samochodów spogląda z pożądaniem na debiutujące na rynku SUVy i Crossovery, wciąż dobre wyniki sprzedaży notują samochody segmentu C.

Przez sześć lat od premiery, Peugeot 308 znalazł uznanie u ponad 1,5 mln nabywców. To imponująca liczba ale chyba szefowie marki liczą na więcej, bo zamiast wprowadzić na rynek nową generację modelu, postanowili "Trzystaósemkę" odświeżyć.

Zobacz wideo Test Peugeot 2008 - reprezentant francuskiej innowacyjności i odważnego designu

Peugeot 308 SW 1.5 Diesel 130 KM EAT8 - dobry znajomy

Sylwetka 308 SW (czyli kombi) nie przyciąga wzroku, jak chociażby siostrzane crossovery 2008 i 3008, ale nadal prezentuje się dobrze. Zgrabna linia nadwozia z charakterystycznym przodem, płynnie przechodzi w stonowaną wizerunkowo tylną część nadwozia. W zależności od wersji, przednie światła mogą być wykonane w technologii LED.

Wnętrze 308 SW jest przestronne. Bagażnik pomieści 590 l (wg normy SAE) mierząc do półki. To wystarczająco dużo by zabrać rodzinę na wakacje. Tym bardziej, że nawet wysocy pasażerowie nie powinni narzekać na brak przestrzeni, bez względu na to, czy usiądą z przodu, czy z tyłu.

Cieszą wygoda foteli i jakość wykonania kokpitu. W wersji Allure Pack (taka trafiła do naszej redakcji), na górze tablicy przyrządów zastosowano miękkie materiały, znajdziemy je także na boczkach drzwi do linii łokci. Tańszym tworzywem wykończono dolne partie przedziału pasażerskiego.

Peugeot 308 SW - kokpit
Peugeot 308 SW - kokpit fot. Tomasz Korniejew

Oszczędna forma deski rozdzielczej już tak nie imponuje, jak w momencie debiutu, ale wciąż prezentuje się dobrze. Wraz z modernizacją, analogowe wskaźniki zastąpiono cyfrowym wyświetlaczem, którego wygląd można personalizować.

Ekran umieszczony na górze środkowej konsoli sprawnie reaguje na dotyk, ale zwłoki reakcji systemu pokładowego bywają irytujące. Nie przypadło mi też do gustu sterowanie układem klimatyzacji poprzez menu wyświetlane na ekranie, a podczas dłuższych podróży przydałby się regulowany podłokietnik. Za to dobrze, że auto obsługuje interfejsy Apple CarPlay i Android Auto.

Peugeot 308 SW 1.5 Diesel 130 KM EAT8 - oszczędny napęd i wysoki komfort jazdy

Egzemplarz widoczny na zdjęciach jest napędzany przez wysokoprężną jednostkę napędową o pojemności 1,5 l, która rozwija moc maksymalną 130 KM oraz 300 Nm momentu obrotowego przy 1750 obr./min. Z silnikiem współpracuje ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów, a według danych producenta auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,7 s i może się rozpędzić do 205 km/h.

130 konna jednostka napędowa chętnie przyspiesza już od dolnych zakresów obrotów, co czyni z opisywanego Peugeota auto żwawe w codziennym miejskim użytkowaniu.

Kierowcy ze sportową żyłką docenią dostępny tryb Sport, który wyostrza reakcje silnika ale może ich irytować zwłoka w redukcji biegów po wciśnięciu pedału przyspieszania do końca. Choć fakt, że gdy jeździmy mniej dynamicznie automat sprawnie zmienia przełożenia.

Peugeot 308 SW
Peugeot 308 SW fot. Tomasz Korniejew

Cieszą ustawienia układu kierowniczego - jest wystarczająco precyzyjny i zawieszenia, które cicho i skutecznie tłumi nierówności (czasami zdarza mu się dobić na nierównościach poprzecznych), a jednocześnie efektywnie utrzymuje auto w ryzach podczas jazdy po zakrętach.

Plusami 130 konnego 308 SW są też wyciszenie kabiny oraz niskie zużycie paliwa. Średnie spalanie z odcinka mieszanego (jazda w mieście i trasie) wyniosło 5,4 l oleju napędowego na 100 km. Z kolei, podczas jazd w gęstym ruchu miejskim auto zużyło 7,2 l paliwa na 100 km. To dobre wyniki.

Zgodnie z cennikiem producenta, opisywana wersja 308 SW z wysokoprężną jednostką napędową i ośmiobiegową skrzynią automatyczną jest dostępna od 107 600 zł. Bogato wyposażona wersja Allure Pack kosztuje 124 300 zł.

Więcej o: