BMW serii 3 F30/F31 - opinie i typowe usterki

BMW serii 3 F30/F31 to już szósta generacja "Trójki". To samochód, w którego konstrukcji zastosowano nowoczesne rozwiązania technologiczne. Jakie są typowe usterki BMW Serii 3 F30/F31 i jakie silniki warto wyprać?

BMW serii 3 F30/F31 - ceny

Szósta generacja BMW Serii 3 oferowana od 2011 do 2019 roku obejmuje wersje sedan (F30), Touring (F31) oraz Gran Turismo (F34). Coupe i cabrio występują jako Seria 4.

BMW F30/F31 to wciąż bardzo świeży model, który niedawno został zastąpiony, dlatego ceny wahają się średnio od 35 do 150 tysięcy złotych. Tutaj istotną kwestią mającą na to wpływ jest rocznik i przebieg.

Wiele samochodów posiada jeszcze gwarancję lub jest sprzedawana przez autoryzowanych dealerów. Aktualnie w sprzedaży jest cały czas Seria 3 Gran Turismo (F34). Tak konkretna odmiana nie cieszy się duża popularnością wśród klientów, przez dość kontrowersyjny design, lecz kilkanaście takich modeli zasila polską drogówkę.

Zobacz wideo BMW Concept i4 na pierwszym filmie

BMW serii 3 F30/F31 który silnik wybrać?

BMW serii 3 F30/F31 to definitywnie auto skonstruowane w oparciu o nowe europejskie dyrektywy. W tym modelu na próżno przyjdzie nam szukać silników wolnossących, jak w poprzednich modelach, ponieważ wszystkie jednostki są doładowane za pomocą turbosprężarki.

Wszystkie silniki benzynowe wyposażone są w bezpośredni wtrysk paliwa. Jednostki napędowe mają po cztery lub sześć cylindrów, wyjątkiem jest model 318i, który ma ich tylko trzy.

Nowością są dwie wersje hybrydowe. Pierwsza z nich o oznaczeniu ActiveHybrid 3 to klasyczna hybryda połączona z 3-litrowym silnikiem benzynowym. Po liftingu pojawił się wariant 330e, czyli hybryda plug-in z mniejszą dwulitrową jednostką.

Topowe BMW M3 (F80) było oferowane jako sedan. To podręcznikowy przykład downsizingu 4-litrowe V8, zamieniono na podwójnie doładowane R6 o pojemności trzech litrów.

W kwestii jednostek benzynowych nie ma tutaj tzw. „pewniaków”. Na pewno warto podejść z większą ostrożnością do silnika N20 (320i oraz 328i), gdzie mogą wystąpić problemy z pompą olejową. Dlatego lepiej zainteresować się poliftową wersją 320i, 330i z jednostką B48, która powinna być mniej narażona na awarię oraz według niektórych pomiarów jest bardziej oszczędna.

Diesle 4-cylidrowe (N47) cały czas mogą mieć problem znany z poprzednika E90 w postaci kłopotliwego napinacza rozrządu. Pomimo tego jednostki wysokoprężne to w miarę znane konstrukcje, które przeszły kilka zmian mających m.in. na celu podniesienie mocy.

BMW serii 3 F30/F31 Kierowca zawsze na pierwszym miejscu

Pomimo rewolucji silnikowej sama idea tworzenia kultowej serii 3 nie zmieniała się. BMW F30 to cały czas samochód zorientowany na dostarczanie przyjemności z jazdy. Jak w przypadku poprzedników projekt wnętrza jest bardzo przemyślany, lecz miejsca, szczególnie na tylnej kanapie mogłoby być trochę więcej.

Nieco mało estetyczny jest wystający ekran systemu inforozrywki iDrive, który też został zmodernizowany.

W 2015 roku miał miejsce symboliczny facelifting, który zauważalne zmiany poczynił w gamie silnikowej. W BMW serii 3 F30/F31 obok klasycznego „manuala” zadebiutowała nowa 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów firmy ZF, która jest godna polecenia i dobrze się spisuje.

Moc w szóstej generacji serii 3 może być przekazywana na tylną oś lub na cztery koła (xDrive). Samochód w prowadzeniu jest precyzyjny, lecz mimo wszystko BMW F30 stało się trochę bardziej komputerowe za sprawą trybów jazdy oraz systemów bezpieczeństwa.

Więcej o:
Copyright © Agora SA