Opinie Moto.pl: Audi Q3 45 TFSI Sportback - modny SUV jest także praktyczny

Nowe Audi Q3 Sportback. Zwiększony prześwit, napęd na cztery koła i mocny silnik benzynowy to udana recepta na SUV-a. Ale by się wyróżnić, trzeba zaproponować coś świeżego. Audi postanowiło stworzyć kompaktowe auto rekreacyjne nawiązujące stylizacją do coupe. Efekt?

Popularny SUV Audi, model Q3 doczekał się odmiany ze ściętym tyłem nawiązującym do coupe. Skąd taki pomysł? Odpowiedź jest bardzo prosta. Szlak przecierało BMW X6. Auto na tyle mocno przypadło do gustu europejskiej i amerykańskiej klienteli, że kilka lat później gamę niemieckiego producenta uzupełniło X4 i X2.

W tym czasie Mercedes pokazał GLC Coupe, a w 2018 do modnej grupy dołączyło Audi Q8. Kilka miesięcy temu też Porsche postanowiło sprawdzić się w tym towarzystwie i wprowadziło do sprzedaży Cayenne w zbliżonej formie.

Zobacz wideo Testy Audi RS Q3 i RS Q3 na północy Szwecji

Audi Q3 Sportback - modne nadwozie

Obniżenie dachu to modny zabieg stylizacyjny. Niewidoczny od frontu, ale z boku i z tyłu już tak. Ma na celu nadanie danemu modelowi więcej dynamiki, oryginalności i luksusowego ducha.

Spłaszczenie formy optycznie powiększa auto. Porównując "zwykłe" Q3 i Sportbacka można odnieść wrażenie, że nowsza wersja jest zdecydowanie dłuższa. W rzeczywistości, różnica między tymi dwoma modelami wynosi zaledwie 16 milimetrów (450 cm). Coupe jest za to o niecałe 3 centymetry niższe (155,5 cm). Szerokość pozostała bez zmian i wynosi 184,5, a rozstaw osi 268 cm.

Auto można postawić na felgach w rozmiarze od 17 do 20 cali i doposażyć w wiele chromowanych lub czarnych akcentów. W gamie Q3 pojawiły się też w pełni diodowe reflektory. Są standardem wszystkich specyfikacji, ale można dopłacić do adaptacyjnych LED-ów wykonanych w technologii Matrix z aktywnymi światłami drogowymi.

Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattroAudi Q3 Sportback 45 TFSI quattro fot. Filip Trusz

45 TFSI - najmocniejszy wariant benzynowy

Audi w Q3 stawia na jednostki benzynowe. Podstawowa spełni oczekiwania najmniej wymagających klientów. 150-konne 1.5 TFSI to motor, który napędza między innymi Seata Aronę i Skodę Kamiq.

Do auta z metką premium dużo lepiej nadaje się doładowane 2.0. W bazowej specyfikacji rozwija 190 KM. Znacznie lepiej przedstawia się najmocniejsza odmiana bez logo RS. 45 TFSI generuje 230 koni mechanicznych i 350 Nm.

W standardzie ma dwusprzęgłową, 7-stopniową skrzynię automatyczną i napęd na obie osie. To zestaw w zupełności wystarczający, by rywalizować o pierwsze miejsce w sprincie spod świateł i komfortowo podróżować po autostradzie.

W tym ostatnim parametrze Audi jest naprawdę skuteczne. Przekonuje przede wszystkim elastycznością i odseparowaniem kabiny od świata zewnętrznego. Nawet przy 160-170 km/h można szeptem wymieniać spostrzeżenia. Auto nie poddaje się bocznym podmuchom wiatru, w czym spora zasługa szerokiego rozstawu kół i masy własnej przekraczającej 1600 kilogramów.

W trybie dynamicznym dość żywiołowo reaguje na dociskanie gazu. Łatwo stracić poczucie prędkości, więc warto czasem spoglądać na zegary. Prawo jazdy piechotą nie chodzi.

Szybkie pokonywanie kilometrów istotnie odbija się na zużyciu paliwa. W tej kategorii Q3 do oszczędnych nie należy. Utrzymywanie 150 km/h wiąże się z opróżnianiem zbiornika w tempie 12-13 litrów na setkę. Podobnie w mieście, choć w godzinach szczytu wzrośnie nawet do 15. Nieco lepiej jest w spokojnej trasie, gdzie na wyświetlaczu komputera pokładowego pojawi się 7,5-8 litrów.

Sportback z mocnym silnikiem benzynowym ma kilka oblicz. W trybie dynamicznym potrafi szybko pokonywać ostre łuki, układ kierowniczy okazuje się precyzyjny, a zawieszenie trzyma w ryzach sporych rozmiarów SUV-a.

Audi Q3 Sportback 45 TFSI quattroAudi Q3 Sportback 45 TFSI quattro fot. Filip Trusz

Gorzej z samą pracą układu jezdnego, które przekazuje za dużo głuchych i nieprzyjemnych odgłosów do wnętrza. Być może za winnego należy uznać 20-calowe obręcze ze stopów lekkich. W związku z tym, jeśli zdecydujemy się zjechać z utwardzonych szlaków, wolno przejeżdżajmy po wystających korzeniach.

17-centymetrowy prześwit pozwoli też wjechać w niezbyt głębokie koleiny wypełnione błotem i forsować piaszczyste przeszkody. Quattro działa w tym przypadku bez zauważalnej zwłoki.

Ostatnia z twarzy Sportbacka ujawnia się po aktywowaniu modułu komfortowego. Siła wspomagania zyskuje na mocy, a zawieszenie zaczyna wpadać w lekkie, całkiem przyjemne kołysanie. Bardziej ospała jest też reakcja na operowanie gazem, co akurat zachęca do korzystania z zaawansowanego kombajnu multimedialnego.

Audi Q3 Sportback 45TFSI - znajomy kokpit

W Sportbacku podróżujący o wzroście 180-185 centymetrów bez problemu pokonają na tylnej kanapie dystans rzędu kilkuset kilometrów. Należy jednak mieć na uwadze, że bardziej sportowa odmiana ma mniej przestrzeni nad głowami, zwłaszcza po dokupieniu panoramicznego okna dachowego.

Kanapa ma regulację w płaszczyźnie poziomej w zakresie 13 centymetrów. Dobrze natomiast należy ocenić fotele. Otrzymały solidne wyprofilowanie i elektryczną regulację w kilku płaszczyznach (opcja).

Bagażnik w standardowej konfiguracji mieści 530 litrów (tyle samo, co w Q3). Po złożeniu asymetrycznej kanapy, jego pojemność rośnie do 1400 litrów – 125 mniej względem Q3. Można też domówić elektrycznie otwieraną pokrywę kufra, także ruchem stopy pod zderzakiem.

Audi Q3 SportbackAudi Q3 Sportback fot. Audi

Jakość materiałów wykończeniowych to półka premium. Tworzywa są solidnie spasowane, miękkie w dotyku i niezłe gatunkowo. Wnętrze może zdobić szczotkowane aluminium, skóra, a także alcantara.

Cieszy obecność wielu wersji kolorystycznych wersji. Na liście opcji pojawiło się również konturowe oświetlenie Ambiente oraz szereg elektronicznych gadżetów. Co ciekawe, już w standardzie otrzymujemy cyfrowy ekran z dotykową obsługą. Warto jednak wybrać flagowy monitor o średnicy 10,1 cala. Łączy się z internetem, kamerami wokół samochodu i zewnętrznymi nośnikami pamięci.

System błyskawicznie reaguje na polecenia kierowcy, ma wysoką rozdzielczość i nasycenie kolorów. Kolejny wyświetlacz kierowca ma przed oczami. 12,3-calowy Audi virtual cockpit został przejęty z innych modeli koncernu. Ma zmienną grafikę i mimo wielu informacji, okazuje się dość czytelny.

Audi Q3 Sportback 45TFSI - opinia

Mimo wyraźnego nawiązania do coupe, Sportback wciąż kwalifikuje się do kategorii praktycznych i komfortowych SUV-ów. Wygląda modnie, przez co trzeba głębiej sięgnąć do kieszeni. Od klasycznego Q3 w porównywalnej specyfikacji silnikowo-wyposażeniowej jest droższy o około 9 tysięcy złotych. 150-konne 1.5 TFSI wyceniono na 139 900 zł. 45 TFSI to już wydatek na poziomie 190 tysięcy. Po dołożeniu kilku gadżetów, cena z łatwością przekroczy pułap 250-260 tysięcy złotych. Sporo? BMW X2 i Mercedes GLC Coupe wcale nie są tańsze.

Audi Q3 Sportback 45 TFSI | Dane techniczne

Nadwozie: SUV, 5d

Moc: 230 KM przy 5000 obr./min

Moment obr.: 350 Nm przy 1500-4400 obr./min

Skrzynia biegów: automatyczna, 7-stopniowa

Napęd: na cztery koła

Wymiary: 4500/1843/1567 mm

Rozstaw osi: 2680 mm

Poj. Bagażnika: 530/1400 l

0-100 km/h: 6,5 s

Śr. zużycie paliwa: 11,8 l/100 km (dane testowe)

Prędkość maksymalna: 231 km/h

Cena: od 139 900 zł (za wersję 35 TFSI 150 KM)

Więcej o:
Komentarze (11)
Audi Q3 45 TFSI Sportback - test, spalanie, opinie. Lepszy od Q3?
Zaloguj się lub komentuj jako gość
  • Gość: Art

    Oceniono 3 razy 3

    X4 i GLC i tak lepsze. Pod każdym względem. Są bardziej dystyngowane. Mają wyjściowo napęd na tył. Nie mają wspólnych części ze skodą. To wystarczy. Są bliżej coupé dzięki zadartym „kuperkom”. To jest zwykły ścięty hatchback.

  • Gość: Pep

    Oceniono 5 razy 3

    Bawią mnie te oznaczenia typu „30 TFSI” czy „45 TFSI” sugerujące, że pod maską znajduje się mocarny silnik 3.0/4.5, w czasie gdy jest tam downsizingowy gniot. Wieśniacki marketing. Ale Audi dobrze wie, kto wybiera ich auta i że nie są to tytani intelektu.

  • Gość: Dezerter

    Oceniono 2 razy 2

    Normalny kierowca nie zobaczy żadnej różnicy między tym Audi a Kią XCeed.

  • Gość: Pep

    Oceniono 1 raz 1

    Audi Q3, czyli jak sprzedać Skodę Karoq z astronomicznym zyskiem.

  • Gość: Lolo

    0

    Wnętrze nawet ujdzie, ale design zewnętrzny wręcz tragiczny. Co że upośledzeni projektanci projektują te auta vagowi...

  • Gość: Raczej

    Oceniono 4 razy 0

    Opłacony Toyotowy troll bełkoczący coś o hybrydach i o tym, że C-HR w hybrydzie jest znacznie lepsza, za 3... 2... 1... 😏

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX