Historia Punto Evo zaczyna się od premiery modelu Grande Punto w 2005 r. Samochód był następcą Punto drugiej generacji, ale nie miał z nim nic wspólnego. Powstał na zupełnie nowej płycie podłogowej, wspólnej z Oplem Corsą IV. Grande Punto jest większy od swojego poprzednika aż o 23 cm, stąd przydomek "duży" (Grande). Zyskał na funkcjonalności i komforcie jazdy. Nową stylizację nadwozia opracowało studio projektowe Italdesign-Giugiaro we współpracy z Centro Stile Fiat, a nawiązania do legendarnych włoskich aut, takich choćby jak Maserati, nadało mu zupełnie nowy charakter. W 2009 r. Grande Punto został poddany modernizacji, urósł o kolejne 3,5 cm i zmienił nazwę na Punto Evo. Otrzymał lekko przeprojektowany pas przedni i tylny a także gruntownie zmienione wnętrze i bogatsze wyposażenie. Stał się autem bardziej eleganckim i komfortowym. Skromniejsze Grande Punto Fiat pozostawił w produkcji i wciąż oferuje obok Punto Evo. W 2012 r. nie jest zaplanowana ani modernizacja, ani zmiana modelu. Jak na razie ukazały się pierwsze rysunki kolejnej generacji Punto, która ma pojawić się na rynku w przyszłym roku.
Punto Evo nie jest samochodem o wysokim zaawansowaniu technologicznym, ale kilka detali tego auta zasługuje na uwagę. Przede wszystkim nowoczesny silnik benzynowy z nowatorskim układem rozrządu oraz turbodiesle Multijet drugiej generacji. Benzynowiec 1.4 (105 KM) ma unikalny system elektrohydraulicznego sterowania zaworami (MultiAir), pozwalający kontrolować dopływ powietrza do cylindrów bezpośrednio przez zawory ssące. Można było zrezygnować z tradycyjnej przepustnicy, uzyskując zmniejszenie zużycia paliwa. Praktyka pokazuje, że właśnie ekonomika była priorytetem dla twórców tej konstrukcji. Pod względem dynamiki ta jednostka napędowa nie wypada rewelacyjnie. Z kolei w turbodieslach zastosowano zupełnie nowe wtryskiwacze i specjalny serwozawór, dzięki któremu dawki paliwa wtryskiwanego do cylindrów są odmierzane precyzyjniej. Poprawiono w ten sposób szybkobieżność i elastyczność silników wysokoprężnych. Na uwagę zasługuje też zautomatyzowana skrzynia biegów Dualogic z elektronicznym sterowaniem, która może działać w trybie sekwencyjnym przy udziale kierowcy albo samoczynnie zmieniać biegi bez udziału prowadzącego.
Niezależnym testom zderzeniowym Euro NCAP w 2005 r. poddano model Grande Punto w wersji trzydrzwiowej o masie własnej 1076 kg, wyposażony w dwie czołowe poduszki powietrzne, poduszki powietrzne boczne chroniące tułowia i głowy, napinacze i ograniczniki naprężenia przednich pasów bezpieczeństwa oraz mocowanie fotelika dziecięcego Isofix w drugim rzędzie foteli. Grande Punto otrzymał maksymalną notę pięciu gwiazdek i zdobył 33 pkt w kategorii ochrony dorosłych, 35 pkt w zakresie ochrony dzieci i 19 pkt w zakresie ochrony pieszych. Wyniki modelu Grande Punto są w pełni porównywalne z modelem Punto Evo ze względu na identyczną konstrukcję obu aut.
Wszystkie wersje Fiata Grande Punto badane w testach organizacji Thatcham otrzymały ocenę trzech gwiazdek na pięć możliwych w kategorii ochrony auta przed kradzieżą i jedną gwiazdkę na pięć możliwych w kategorii kradzieży rzeczy z samochodu. Badaniom poddano wersję produkowaną od 2008 r.
Raport TUV 2011
Raport DEKRA
Raport ADAC
Punto Evo, z nadwoziem o długości nieco ponad 4 m jest na tyle duży, że mimo miejskiego charakteru i przydziału do segmentu C śmiało może pod wieloma względami konkurować z kompaktami. W Punto Evo nie brakuje przestrzeni, wygodnie można poczuć się zarówno na przednich jak i tylnych siedzeniach. Z tyłu nie brakuje przestrzeni na nogi, obicia tapicerskie, tworzywa sztuczne i jakość wykończenia są na dobrym poziomie. Szkoda tylko, że poważny przyrost długości samochodu w porównaniu z Punto II spożytkowano głównie na powiększenie przedziału pasażerskiego. Pojemność kufra pozostała praktycznie niezmieniona i wynosi 275/1030 l. Prowadzenie Punto Evo to przyjemne doświadczenie. Samochód jest dośc komfortowy, a przy tym poprawnie pokonuje proste i łuki niezależnie od stanu nawierzchni. Jest dobrze wyciszony zarówno od silnika iak i podwozia. Szkoda, że w gamie silników nie przewidziano naprawdę mocnej jednostki napędowej ani wersji usportowionej, która mogła by trafić w gusta bardziej wymagających kierowców. Ci, którzy chcieli by jeździć naprawdę dynamicznie mogą sięgnąć po sportowego Abartha Punto Evo, bazującego na Fiacie Punto Evo, z silnikiem o mocy 165 KM w cenie 72590 zł.
*Kolor czerwony - wartości mierne *Kolor niebieski - wartości przeciętne *Kolor zielony - wartości godne uwagi *(!) - rewelacja
W gamie modelu Punto Evo nie ma wersji o wyraźnie proekologicznym charakterze. Jedynym ukłonem w stronę ochrony środowiska jest system Start & Stop, który automatycznie wyłącza silnik na postoju i włącza ponownie. Dostępny jest standardowo w każdej wersji samochodu.
Gwarancja mechaniczna - 2 lata bez limitu przebiegu Gwarancja na lakier - 3 lata Gwarancja perforacyjna - 8 lat Assistance - 2 lata, cała Europa
Najtańsza wersja 1.2 (69 KM) My Life - 44 990 zł
Konkurenci:
Chevrolet Aveo 1.2 (84 KM) Classic - 29 790 zł
Mitsubishi Colt 1.1 (75 KM) Inform - 40 350 zł
Renault Clio 1.2 (75 KM) Authentique - 41 350 zł
Ford Fiesta 1.25 (60 KM) Ambiente - 41 550 zł
Seat Ibiza 1.2 (70 KM) Reference - 41 800 zł
Peugeot 207 1.4 (75 KM) Access - 44 000 zł
Opel Corsa 1.2 (70 KM) Essentia - 44 100 zł
VW Polo 1.2 (70 KM) Trendline - 47 190 zł
Wersja ekonomiczna : 1.4 (77 KM) My Life - 45 990 zł Najtańsza wersja Punto Evo 1.2 (69 KM) My Life ma wystarczająco dobre wyposażenie, ale zbyt słaby silnik. Polecamy nieco mocniejszą jednostkę napędową o mocy 77 KM, która zagwarantuje trochę lepsze osiągi. Pod względem dynamiki o wiele lepiej wypada 105-konna wersja 1.4, ale jest ona niestety zbyt droga by uznać ją za ekonomiczny zakup.
Wersja marzeń : 1.3 (95 KM) Multijet Dualogic Dynamic - 64 990 zł Najdroższa wersja Punto Evo, z 95-konnym silnikiem 1.3 Multijet i zautomatyzowaną skrzynią biegów Dualogic to połączenie przyzwoitych osiągów, niskiego zużycia paliwa, dobrego wyposażenia i wyjątkowego komfortu jaki daje automatyczna przekładnia. Tylko w tej odmianie znajdziemy wszystko to, co inne wersje proponują tylko po części.
Dariusz Dobosz
ZOBACZ TAKŻE: