Skoda Fabia RS | Długi dystans - 18 tys. km

Coraz chłodniejsze poranki nie studzą temperamentu naszej czarnej Skody. Tym razem postanowiliśmy przyjrzeć się jej równie ognistym konkurentom. Jak Fabia RS wypada cenowo na tle Opla Corsy OPC, Seata Ibizy SC Cupry i Renault Clio Sport?
Skoda Fabia RS Skoda Fabia RS fot. Michał Dek | Skoda Fabia RS

Skoda Fabia RS


W poprzednich odcinkach:
Skoda Fabia RS - start

Skoda Fabia RS - 5 100 km

Skoda Fabia RS - 7 500 km
Skoda Fabia RS - 15 000 km
Skoda Fabia RS - 16 260 km

Fabia RS jest równie funkcjonalna co jej słabsze siostry, a do tego... najtańsza w segmencie. Za 5-drzwiowego hatchbacka trzeba zapłacić 74 300 zł, a za kombi - 76 800 zł. Teraz w salonach Skody można liczyć dodatkowo na rabat w wysokości 3 000 zł (1 410 zł upustu i darmowy, roczny pakiet ubezpieczeń AC/OC/NW/assistance Hestia o wartości 1 590 zł). Oznacza to, że 180-konnym maluchem z 7-stopniową skrzynią zautomatyzowaną wyjeżdżamy z salonu za 72 890 zł i nie musimy dopłacać za ubezpieczenie.

Co z wyposażeniem? Fabia RS ma seryjnie na pokładzie m.in.: 6 poduszek, ESP, automatyczną klimatyzację, 17-calowe alufelgi, radio CD/mp3, czujniki parkowania z tyłu oraz kierownicę obszytą skórą. Po dokupieniu kilku dodatków (podłokietnika ze schowkiem za 600 zł, tempomatu za 700 zł, podgrzewanych foteli za 850 zł, możliwości dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera za 200 zł i kierownicy z łopatkami za 700 zł) cena auta rośnie do 76 tys. zł. Na liście opcji nie uświadczymy jednak skórzanej tapicerki, panoramicznego dachu, czujnika zmierzchu, ani ksenonowych reflektorów.

Jeśli myślimy o innym mocnym samochodzie klasy B, skazani jesteśmy na producentów europejskich. Informacje o konkurentach znajdziecie na kolejnych stronach. W Polsce Skoda Fabia RS nie musi zmagać się z "oryginałem", czyli Polo GTI - nie jest on u nas oferowany.

Kompendium | Skoda Fabia RS

Nadwozie 5-drz., 5-os.
Silnik R4 benz., kompresor i turbosprężarka, 1390 ccm
Moc 180 KM przy 6200 obr./min
Moment 250 Nm przy 2000 obr./min
Napęd na koła przednie
Skrzynia 7b, dwusprzęgłowa zautomatyzowana
Zawieszenie przód
kolumny McPhersona
Zawieszenie tył belka skrętna
Ogumienie 205/40 R17
Wymiary 399,2 x 164,2 x 149,8 cm
Rozstaw osi 246,2 cm
Masa 1318 kg
Poj. bagażnika 300/1163 l
Poj. zbiornika paliwa 45 l
Przysp. 0-100 km/h 7,3 s
Śr. spalanie (fabryczne)
6,2 l/100 km
V maks. 226 km/h
Cena 74 300 zł


Skoda Fabia RS - test długodystansowy
Aktualny przebieg: 18 000 km
Średnie spalanie: 9,5 l/100 km
Usterki: brak

Seat Ibiza SC Cupra Seat Ibiza SC Cupra Seat Ibiza SC Cupra

Seat Ibiza SC Cupra

Znany z Fabii RS zespół napędowy, twardsze zawieszenie i 3-drzwiowe, atrakcyjnie stylizowane nadwozie - oto Ibiza SC Cupra w skrócie. Setka ląduje na jej prędkościomierzu w 7,2 s, a prędkość maksymalna wynosi 225 km/h. Gotowy do jazdy wóz waży 1259 kg, o blisko 60 kg mniej od Fabii RS. Pojemnością nie rozpieszcza bagażnik, który mieści 236 litrów (Fabia RS: 300 l).

Auto kosztuje 80 863 zł i ma w standardzie m.in.: automatyczną klimatyzację, 17-calowe alufelgi oraz radio CD/mp3 z bluetooth (i złączem USB). Seryjna jest też funkcja dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera, tempomat i łopatki zmiany biegów przy kierownicy.

Za 2 570 zł można dokupić biksenonowe reflektory, za 4 287 zł - skórzaną tapicerkę, za 1 277 zł - podgrzewane fotele i spryskiwacze lamp, a za 1 560 zł - czujniki parkowania z tyłu oraz deszczu i świateł. 3 400 zł kosztują "czarne usta", czyli pakiet Bocanegra, a 3 549 zł - wzmocniony układ hamulcowy.

Audi A1 Audi A1 Audi A1

Audi A1

Lista modeli koncernu VW, które korzystają z tego samego układu napędowego i platformy PQ24/25, nie ogranicza się do Polo, Fabii i Ibizy. Jest i coś z ekskluzywną metką - Audi A1.

A-jedynka dysponuje mocą 185 koni, osiąga setkę w 6,9 s i może pędzić z prędkością 227 km/h. Podobnie jak Ibiza, ma 3-drzwiowe nadwozie, ale bardziej pojemny, bo 270-litrowy bagażnik. Waga? 1265 kg. Największa w porównaniu do mniej szlachetnego rodzeństwa różnica, poza tą przy kasie, tkwi jednak w wykończeniu i zestrojeniu układu jezdnego. Wzornictwo kokpitu Audi jest przy MINI mało odważne, ale jakość montażu i materiałów zostawia w tyle Seata i Skodę. Pewniejsza trakcja (w czym swoją zasługę mają po części opony Bridgestone Potenza RE050A) i nieco lepsze wyważenie układu kierowniczego idą tu w parze z dojrzalszym tłumieniem krótkich nierówności.

Niestety, najtańsze Audi A1 1.4 TFSI (180 KM) Ambition z 7-stopniową przekładnią S tronic kosztuje 103 200 zł. Dopłaty wymaga m.in.: podłokietnik (560 zł), kierownica z łopatkami (1 070 - 1 810 zł), klimatyzacja (manualna - 4 170 zł, automatyczna - 5 800 zł), światła przeciwmgłowe (710 zł), spryskiwacze reflektorów (1 170 zł), tempomat (1 170 zł), wspomaganie parkowania (1 530 zł) czy pakiet schowków (520 zł).

Lista opcji obejmuje m.in. dach panoramiczny (4 080 zł), czujnik deszczu i zmierzchu (560 zł), reflektory ksenonowe ze światłami do jazdy dziennej (4 210 zł), skórzaną tapicerkę (5 560 zł) oraz liczne pakiety stylistyczne.

Audi A1, Citroen DS3 i MINI - PORÓWNANIE WIDEO

MINI Cooper S MINI Cooper S MINI

MINI Cooper S

Za 99 900 zł można kupić najbarwniejszego bohatera tego segmentu - MINI ze 184-konnym, turbodoładownaym silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 litra. Efekt? 7 s do setki i prędkość maksymalna 228 km/h. Cooper S waży tylko 1130 kg i słynie z gokartowego prowadzenia oraz... stylowego, acz mało funkcjonalnego i przeciętnie wykończonego kokpitu. Zdecydowanie bliżej mu jednak do Audi niż do Skody.

Do Audi bliżej mu też pod względem ceny. W salonie MINI dopłacić trzeba za automatyczną klimatyzację (1 348 zł), komputer pokładowy (613 zł), podłokietnik (655 zł), 17-calowe alufelgi, światła przeciwmgłowe (613 zł), czujnik oświetlenia i deszczu (486 zł), podgrzewane fotele (1 183 zł), tylne czujniki parkowania (1 417 zł), tempomat (769 zł), a nawet... kontrolę trakcji ASR (665 zł).

Automatyczna, 6-stopniowa skrzynia biegów kosztuje 6 285 zł. MINI kusi jednak naprawdę dłuuugą listą dodatków pozwalających stworzyć nam niepowtarzalny egzemplarz oraz pakietami wyposażenia (np. Chili z biksenonami, automatyczną klimatyzacją, komputerem pokładowym, 17-calowymi alufelgami oraz specjalną tapicerką za 10 203 zł).

2011 Renault Clio RS 2011 Renault Clio RS "Anioły i demony" 2011 Renault Clio RS "Anioły i demony"

Renault Clio Sport

Renault Clio Sport niewiele różni się od Fabii funkcjonalnością (choć dostępu do środka broni tylko jedna para drzwi, ma bardziej komfortowe zawieszenie i zupełnie inny charakter silnika. Wolnossący, 2-litrowy benzyniak generuje 203 konie i współpracuje z 6-biegową, ręczną skrzynią. Kręci się jak oszalały, ale "żyje" w zasadzie dopiero od 4 tysięcy obrotów. To trzeba polubić! Plus za znośny apetyt, rasową ścieżkę dźwiękową, wyśmienite hamulce oraz utrzymaną w ryzach masę własną (1240 kg).

Po rabacie w wysokości 5 tys. zł Clio Sport kosztuje 82 000 zł i seryjnie ma m.in.: ręczną klimatyzację, światła przeciwmgłowe, radio CD/mp3 oraz aluminiowe 17-stki. Za automatyczną klimatyzację, kartę hands free oraz czujnik światła i deszczu dopłacamy 2 900 zł (pakiet).

Opel Corsa 2011 (face-lifting) Opel Corsa 2011 (face-lifting) Opel

Opel Corsa OPC

Odświeżona w tym roku Corsa patrzy na świat lampami o bardziej wyrazistym kształcie, zużywa mniej paliwa i ma na liście opcji niedrogi system multimedialny z nawigacją. Więcej na temat faceliftingu małego Opla pisaliśmy wiosną br.

Wariant OPC kusi mocno uzdolnionym zawieszeniem i układem kierowniczym oraz temperamentnym, choć dość paliwożernym turbobenzyniakiem o pojemności 1,6 litra i mocy 192 koni. Do setki dobija w ciągu 7,2 s i rozpędza się do 225 km/h.

Za podstawową Corsę OPC trzeba zapłacić 87 200 zł. Model występuje tylko w wersji 3-drzwiowej i opuszcza fabrykę ze światłami przeciwmgłowymi, 17-calowymi obręczami, podgrzewanymi fotelami, skórzanym wykończeniem, ręczną klimatyzacją, 4-głośnikowym nagłośnieniem CD/mp3 oraz 6 poduszkami powietrznymi.

Tempomat i komputer pokładowy występuje w pakiecie (dopłata 1 350 zł). Tylne czujniki parkowania wymagają 1 400 zł dopłaty, a automatyczna klima - 1 600 zł.

Marcin Sobolewski

Więcej o:
Copyright © Agora SA