Silniki spalinowe są odpowiedzialne za rozwój masowej motoryzacji. W pierwszym stuleciu dominowało rozwiązanie Otto zasilane benzyną. Rozwój technologii doładowania w latach 70. i 80. spowodował gwałtowny wzrost popularności silników Diesla. Oto podstawowe zalety i wady obu rozwiązań.
Silniki Otto
Benzyniaki, nazywane fachowo silnikami z zapłonem iskrowym, mają szereg zalet. Najważniejsza to stosunkowo niskie koszty produkcji, przynajmniej w stosunku do silników Diesla. Największą wadą jest niska sprawność (umiejętność zamiany energii , a co za tym idzie wysokie zużycie paliwa. W ostatnich latach wydajność jednostek benzynowych jest podnoszona m.in. za pomocą bezpośredniego wtrysku paliwa, systemu zmiennych faz rozrządu i rzecz jasna doładowania. To ostatnie obniża spalanie, ale pod warunkiem delikatnego obchodzenia się z gazem.
Silniki Diesla
Jednostki wysokoprężne, zwane też silnikami z zapłonem samoczynnym, charakteryzują się wyraźnie większą sprawnością, co przekłada się na niskie spalanie. Nawet mocne doładowanie nie powoduje jego zwiększenia. Niestety ze względu na charakterystykę spalania jest on wyraźnie droższy w produkcji. Ze względu na normy spalania i konieczność zastosowania m.in. filtrów cząstek stałych, stały się jeszcze droższe w produkcji, ale także w eksploatacji. Konieczność wypalania sadzy powoduje, że użytkowanie współczesnego Diesla na krótkich trasach w mieście jest mało opłacalne.
Od czego powinien zależeć wybór silnika?
Wybór powinniśmy uzależnić przede wszystkim od ilości kilometrów pokonywanych w ciągu roku. Zakup popularnego samochodu z silnikiem wysokoprężnym jest o 7 - 8 tys. zł droższy do tego samego modelu napędzanego silnikiem benzynowym. Przy niemal identycznej cenie paliwa oszczędności generowane są jedynie różnicą w zużyciu paliwa. Różnica ta wynosi średnio 1,5 - 2 litry na każde 100 km.
Czyli od jakiego rocznego przebiegu opłaca się kupić Diesla?
Zakładając, że auto będzie eksploatowane w firmie przez cztery lata i biorąc pod uwagę oszczędności z zużyciu paliwa, zakup powinien być opłacalny od ok. 20-25 tys. km rocznego przebiegu.
Czy silniki benzynowe w samochodach firmowych mają sens?
Naturalnie, nie wszystkie samochody firmowe robią duże roczne przebiegi. Jeśli mamy wątpliwości możemy zdecydować się na rozwiązanie pośrednie, jakim jest silnik benzynowy z instalacją gazową.
Odpowiadał: Andrzej Gemra, szef gamy Renault Dacia
Różnica w cenie pomiędzy samochodem napędzanym silnikiem benzynowym i wysokoprężnym jest (procentowo) największa w przypadku małych samochodów. Jak widać na poniższym przykładzie Diesel może być nawet o 50% droższy. W przypadku Clio po części jest za nią odpowiedzialna różnica w poziomach wyposażenia.
Model | Silnik |
Zasilanie | Moc |
Moment | 0-100 | V-max | Spalanie | Cena* od |
Renault Clio | R4 1.2 | B | 75 KM | 107 Nm | 15,4 s | 167 km/h | 5,5 l/100 km | 40 950 zł |
Renault Clio | R4 1.5 | D | 75 KM | 200 Nm | 14,3 s | 168 km/h | 3,6 l/100 km | 59 900 zł |
VW Polo | R3 1.2 | B | 60 KM | 108 Nm | 16,1 s | 157 km/h | 5,5 l/100 km | 44 950 zł |
VW Polo | R3 1.2 | D | 75 KM | 180 Nm | 13,9 s | 170 km/h | 3,8 l/100 km | 59 250 zł |
* - ceny uwzględniają aktualne promocje i rabaty
Volkswagen Polo
Jak widać na przykładzie Renault Megane Grandtour (segment C) i Skody Rapid (segment B/C) nawet słabszy silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem będzie miał znacznie większy moment obrotowy. Nie zawsze przekłada się to na lepszą wartość przyspieszenia 0-100 km/h, ale elastyczność silnika wpłynie na przyspieszenia przy większych prędkościach.
Model | Silnik |
Zasilanie | Moc |
Moment | 0-100 | V-max | Spalanie | Cena* od |
Renault Megane | R4 1.6 | B | 100 KM | 148 Nm | 15,4 s | 190 km/h | 6,8 l/100 km | 49 950 zł |
Renault Megane | R4 1.5 | D | 90 KM | 200 Nm | 14,3 s | 180 km/h | 4,0 l/100 km | 57 150 zł |
Skoda Rapid | R4 1.2 | B | 105 KM | 175 Nm | 10,3 s | 195 km/h | 5,4 l/100 km | 50 800 zł |
Skoda Rapid | R4 1.6 | D | 90 KM | 230 Nm | 12,0 s | 184 km/h | 4,4 l/100 km | 55 800 zł |
* - ceny uwzględniają aktualne promocje i rabaty
Skoda Rapid
Silniki z zapłonem iskrowym nie są popularne w segmencie kombivanów i większość producentów oferuje zaledwie jedną jednostkę benzynową. Wynika to z dużych przebiegów przewidzianych dla samochodów dostawczych, co niweluje różnicę w cenie zakupu.
Model | Silnik |
Zasilanie | Moc |
Moment | 0-100 | V-max | Spalanie | Cena* od |
Peugeot Partner | 1.6 | B | 98 KM | 152 Nm | 15,3 s | 162 km/h | 7,1 l/100 km | 62 176 zł |
Peugeot Partner | 1.6 | D | 92 KM | 215 Nm | b.d. | 160 km/h | 5,4 l/100 km | 69 925 zł |
Renault Kangoo | 1.6 | B | 105 KM | 148 Nm | 14,0 s | 165 km/h | 8,0 l/100 km | 62 914 zł |
Renault Kangoo | 1.5 | D | 90 KM | 200 Nm | 15,0 s | 158 km/h | 5,2 l/100 km |
70 540 zł |
* - ceny uwzględniają aktualne promocje i rabaty
Peugeot Partner
Kupując nowy samochód musimy zdecydować czy płacimy za osiągi, czy za ekonomię. Powinniśmy sami policzyć, wybór jakiego samochodu będzie najbardziej opłacalny. Ale to nie wszystko. Jeśli sami mamy jeździć samochodem firmowym ograniczmy wybór do dwóch, trzech modeli, umówmy się na jazdę próbną i dopiero podejmijmy odpowiednią decyzję.
Model | Silnik |
Zasilanie | Moc |
Moment | 0-100 | V-max | Spalanie | Cena* od |
Ford C-Max |
1.0 |
B |
125 KM |
170 Nm |
11,4 s |
187 km/h |
5,1 l/100 km | 61 500 zł |
Ford C-Max |
2.0 |
D |
140 KM |
320 Nm |
9,6 s |
201 km/h |
4,9 l/100 km |
76 150 zł |
Renault Scenic |
1.2 |
B |
130 KM |
205 Nm |
11,4 s |
190 km/h |
6,2 l/100 km |
72 500 zł |
Renault Scenic |
1.6 |
D |
130 KM |
320 Nm |
10,3 s |
195 km/h |
4,5 l/100 km | 85 300 zł |
* - ceny uwzględniają aktualne promocje i rabaty
Ford C-Max i Grand C-Max
Planując zakup nowego samochodu zawsze warto przejrzeć ofertę konkurencji. Zbliżona cena jednej wersji silnikowej konkurentów wcale nie musi mieć odzwierciedlenia w pełnej palecie silników.
Model | Silnik |
Zasilanie | Moc |
Moment | 0-100 | V-max | Spalanie | Cena* od |
Peugeot 2008 |
1.6 |
B |
120 KM |
160 Nm |
9,5 s |
196 km/h |
l/100 km |
65 800 zł |
Peugeot 2008 |
1.6 |
D |
92 KM |
230 Nm |
11,5 s |
181 km/h |
l/100 km | 71 700 zł |
Renault Captur |
1.2 |
B |
120 KM |
190 Nm |
10,9 s |
192 km/h |
l/100 km | 67 400 zł |
Renault Captur |
1.5 |
D |
90 KM |
220 Nm |
13,1 s |
171 km/h |
l/100 km | 61 650 zł |
* - ceny uwzględniają aktualne promocje i rabaty
Peugeot 2008
W przypadku samochodów klasy średniej różnice w cenie są spore, ale trzeba wziąć pod uwagę także większe koszty serwisowania samochodu.
Model | Silnik |
Zasilanie | Moc |
Moment | 0-100 | V-max | Spalanie | Cena* od |
Renault Laguna |
2.0 |
B |
140 KM |
195 Nm |
9,1 s |
210 km/h |
7,5 l/100 km |
86 800 zł |
Renault Laguna |
2.0 |
D |
150 KM |
340 Nm |
9,5 s |
210 km/h |
4,8 l/100 km | 104 800 zł |
Toyota Avensis |
1.8 |
B |
147 KM |
180 Nm |
9,4 s |
201 km/h |
6,5 l/100 km | 86 900 zł |
Toyota Avensis |
2.0 |
D |
150 KM |
350 Nm |
9,2 s |
210 km/h |
4,5 l/100 km | 99 900 zł |
* - ceny uwzględniają aktualne promocje i rabaty
Toyota Avensis