Hyundai Getz (2002-2008) - opinie Moto.pl

Model Getz nie porywa ani stylizacją, ani funkcjonalnością, ale w codziennej eksploatacji jest mało kłopotliwy, co czyni go wyjątkowo interesującym

Koreańskie samochody wciąż dźwigają jeszcze to samo brzemię, którego wyzbyły się już auta Japońskie. Pierwsze modele wchodzące do Europy miały problemy z jakością i wiele osób pamięta im to po dziś dzień. Dlatego potencjalni nabywcy zainteresowani rynkiem wtórnym chętniej sięgają po oferty modeli z Europy czy Kraju Kwitnącej Wiśni. Tymczasem samochody z Korei, zwłaszcza koncernu Hyundaia, stanowią dla nich korzystną alternatywę. Okazuje się, że należą do aut łatwych w utrzymaniu i tanich w eksploatacji. Nie są co prawda mistrzami niezawodności, ale zdarzające się w nich awarie należą do drobnych, łatwych w naprawie i mało dokuczliwych dla portfela. Getz nie jest tu wyjątkiem. Pod względem konstrukcyjnym ten model jest niezwykle prosty, nie znajdziemy w nim żadnych technologicznych nowinek. Ale w parze z prostotą idzie poprawność techniczna, dzięki której jeździ się przyjemnie i pewnie. Samochód jest łatwy w prowadzeniu i wystarczająco komfortowy. We wnętrzu, tak jak w nadwoziu, nie znajdziemy żadnych estetycznych ekstrawagancji ani wysokiej jakości tworzyw sztucznych, ale o tandecie też nie ma mowy. Przestronność przedziału pasażerskiego nie budzi zastrzeżeń, typowa dla tej klasy jest pojemność bagażnika (254/977 l). Co ważniejsze - nie ma problemów z częściami zamiennymi i ich zamiennikami. Mają bardzo przystępne ceny, co nie jest regułą u rynkowych konkurentów spod znaku bardziej renomowanych producentów. Dlatego Getz stanowi dobrą propozycję dla tych, którzy chcą nie tylko tanio kupić używany samochód klasy miejskiej, ale też tanio jeździć.

Historia modelu

2002 - premiera modelu, nadwozie hatchback 3d i 5d, silniki benzynowe 1.1 (63 KM), 1.3 (82 KM), 1.6 (105 KM); sprzedaż na rynku koreańskim pod nazwą Hyundai Click, w Ameryce Południowej pod nazwą Dodge Brisa, w Malezji pod nazwą Inokom Getz 2003 - turbodiesel 1.5 CRDi (82 KM) 2004 - silnik benzynowy 1.3 mocniejszy o 3 KM (85 KM) 2005 - niewielka modernizacja (nowe reflektory, zmieniona osłona chłodnicy, kosmetyczne poprawki wnętrza, bogatsze wyposażenie), silniki benzynowe 1.1 (67 KM), 1.4 (97 KM), 1.6 (106 KM), turbodiesel 1.5 CRDi VGT (88 KM) 2006 - wersja Cross na wybrane rynki (podwyższone zawieszenie, plastikowe nakładki na błotniki, relingi dachowe) 2008 - premiera następcy (model i20) 2009 - zakończenie produkcji modelu Getz

Awaryjność

Raport niezawodności samochodów TÜV 2011

Dla modelu Getz ogłoszono serwisową akcję nawrotową wiosną 2004 r. Eliminowano wówczas wadę systemu ABS.

Podwozie

Zawieszenia Getza należą do trwałych. Nie ma z nimi większych problemów, nawet przy dużych przebiegach. Trzeba się przygotować jedynie na wymianę co jakiś czas tych elementów stabilizatora, w których występują łatwo wybijające się, gumowe części. Tego typu naprawy są jednak bardzo tanie. Przy tylnym zawieszeniu czasami pojawiają się stuki. Pochodzą najczęściej od osłon amortyzatorów. Są dokuczliwe, ale niegroźne.

Silniki

W jednostkach benzynowych nietrwałe są hydrauliczne kompensatory luzu zaworowego. Po kilkudziesięciu tysiącach kilometrach mogą pracować już na tyle głośno (zwłaszcza po uruchomieniu zimnego silnika), że trzeba je wymienić. Charakterystyczne "klekotanie" pod pokrywą rozrządu powinno wzbudzić czujność kupującego podczas oględzin auta. Trzeba jednak pamiętać, by nie diagnozować nagrzanego silnika. W takim przypadku usterka może pozostać utajona. W turbodieslach zawodzi czasami elektronika. Szczególnie podatny na awarie jest czujnik ciśnienia doładowania. W silnikach i skrzyniach biegów Getza trzeba liczyć się z niewielkimi wyciekami oleju.

Instalacja elektryczna

Najczęściej zawodzi centralny zamek, ale może też kaprysić elektronika. Problem dotyczy głównie awarii systemu diagnostycznego OBD.

Co wybrać ?

Jeśli pod maską chcemy mieć silnik benzynowy najlepiej zdecydujmy się na 1.3 o mocy 82-85 KM. Dobrym wyborem jest też 97-konny 1.4, ale może być problem ze znalezieniem takiej wersji. Trzycylindrowe silniki wysokoprężne 1.5 CRDi z roczników 2003-2005 rozczarowują dynamiką i kulturą pracy. Lepiej wybrać czterocylindrowego 1.5 CRDi VGT, oferowanego od 2005 r.

VIN

Numer VIN wybito na podłodze przedziału pasażerskiego, pod przednią częścią prawego, przedniego fotela.

Strona z kodami znaków identyfikacyjnych VIN samochodów Hyundai

Ceny

Hyundai Getz - ogłoszenia

Linki

Strona Hyundai Fanklub Polska

ZOBACZ TAKŻE:

Hyundai Genesis Coupe 3,8 V6 | Test | Hyundai jakiego nie znacie

Hyundai Genesis Coupe 3.8 V6 ExecutiveHyundai Genesis Coupe 3.8 V6 Executive fot. Michał Dek fot. Michał Dek

Więcej o:
Copyright © Agora SA