Mercedes klasy C W203 (2000-2007) - opinie Moto.pl

Legendarna marka, prestiż, dobre wyposażenie, mocne silniki - na to wszystko można liczyć w Mercedesie klasy średniej. Na niską awaryjność już niekoniecznie

Druga generacja modelu C zyskała już na starcie bardzo dobre opinie. Z nieco przyciężkiego klasyka stał się wysmukłym i zgrabnym sportowcem zachowującym elegancki styl typowy dla czterodrzwiowego sedana. Nie można było narzekać ani na poziom wykończenia, ani na materiały we wnętrzu, ani na ilość miejsca z przodu. Mniej korzystnie wyglądała przestronność tylnej części auta. Wielu użytkowników odkrywało też ze zgrozą inną przypadłość - głośną pracę podwozia na nierównościach. Większe wyboje kwitowane były wyraźnymi, dokuczliwymi stukami. Psuło to wizerunek auta bardzo dobrze wyciszonego od strony silnika. Podwoziu trudno jednak stawiać jakiekolwiek zarzuty. Prowadzi samochód świetnie, z dużą rezerwą bezpieczeństwa. Bardzo dobrze zachowują się też układ kierowniczy i hamulce. Mniej przyjemnie wygląda strona eksploatacyjna. Samochód jest zaawansowany technologicznie, ma sporo elektroniki. Nie wszystko zawsze działa poprawnie. Ale zawodzi też mechanika. O jej legendarnej trwałości można zapomnieć. Dobrze, że sporo części fabrycznych można zastąpić zamiennikami, łatwo też kupić podzespoły używane.

Silniki

Wszystkie jednostki mają bardzo cenną cechę - łańcuch w napędzie rozrządu. Nie ma zatem problemów typowych dla pasków zębatych. Łańcuchy są trwałe, bezawaryjne i praktycznie bezobsługowe. Ale zdarzają się inne niedomagania. Mogą zawodzić przepływomierze powietrza i system sterujący kolektorem dolotowym. Silniki wysokoprężne CDI są wrażliwe na jakość paliwa. W układzie zasilania turbodiesli występują nieszczelności, zwłaszcza w okolicach wtryskiwaczy. W turbosprężarkach mogą pojawić się z kolei wycieki oleju. Silniki trzeba dokładnie oglądać pod tym kątem, szukając śladów oleju napędowego i środków smarnych. Generalnie w modelu W 203 silniki benzynowe uznawane są za mniej kłopotliwe i mniej awaryjne niż turbodiesle CDI.

Zawieszenie

Szybko zużywają się tuleje metalowo-gumowe, zwłaszcza w wahaczach podłużnych ze stopu lekkiego. W wahaczach poprzecznych, stalowych, trzeba z kolei często wymieniać sworznie (połączenie z piastą koła). Niską trwałością mają łączniki stabilizatora przedniej osi. Podobnie jak przekładnia kierownicza, gdzie oprócz wycieków pojawiają się też luzy.

Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową umieszczono na prawym, centralnym słupku nadwozia. Widoczna jest po otwarciu prawych przednich drzwi. Numer VIN umieszczono na górnej powierzchni deski rozdzielczej, po lewej stronie (widoczny jest w lewym dolnym narożniku przedniej szyby). Wybito go również na podłodze przedziału pasażerskiego, przed prawym, przednim fotelem.

Internet

www.c-klasse.150m.com - strona Mercedesa C oznaczonego fabrycznym kodem W203. Wyczerpująco opisana jest tutaj historia modelu, dane techniczne i testy. Obszerne forum.

www.mb.org.pl - strona Mercedes Benz Klub Polska z aktualnościami, galerią, forum, poradnikiem, historią i giełdą.

Awaryjność

Nie najlepsze notowania Mercedesa C w rankingach awaryjności są wynikiem wielu drobnych niedomagań i przedwczesnego zużycia elementów mechanicznych, które nie prowadzą do nagłego zatrzymania samochodu w podróży. Potwierdzają to zestawienia niemieckiego automobilklubu ADAC tworzone na podstawie interwencji pomocy drogowych. Mercedes C okazał się najlepszy w rocznikach 2005 i 2004, był drugi wśród aut z rocznika 2003 i trzeci w roczniku 2002. W zestawieniu samochodów z 2001 r. zajął siódmą pozycję. O solidnym dopracowaniu konstrukcyjnym świadczy brak serwisowych akcji nawrotowych dla tego modelu.

Co wybrać?

Optymalnym silnikiem benzynowym dla przeciętnego użytkownika Mercedesa C będzie z pewnością 2.0 16V o mocy 163 KM (C 200 Kompressor), ewentualnie 1.8 16V, ale również w wersji Kompressor o mocy 143 KM (C 180 od jesieni 2002 r.). Są to auta doładowane sprężarkami mechanicznymi. Można też zdecydować się na turbodiesla, i to nie tylko ze względów ekonomicznych. To silniki o wysokiej kulturze pracy i dobrej dynamice. Szczególnie godny polecenia jest 170-konny pięciocylindrowiec 2.7 20V (C 270 CDI). Miłośnikom mocniejszych wrażeń dysponującym grubszym portfelem rekomendujemy mocne odmiany AMG. O ich cenach na polskim rynku wtórnym trudno jednak mówić, bowiem są niełatwymi do znalezienia, motoryzacyjnymi rarytasami. Pod względem funkcjonalności lepsze jest nadwozie typu kombi, pozwalające zabrać więcej bagażu (470/1384 l). Łatwiejszy jest również dostęp do przestrzeni bagażowej. Ci, którzy marzą o sportowych kształtach, mogą poszukać wersji Sportcoupe zbudowanej na bazie modelu W 203.

Kalendarium

2000, wiosna - premiera modelu (sedan 4d), silniki benzynowe 2.0 16V 129 KM (C 180), 2.0 16V 163 KM (C 200), 2.6 V6 18V 170 KM (C 240), 3.2 V6 18V 218 KM (C 320), 3.2 V6 18V 354 KM (C 32 AMG, od lata 2000 r.), turbodiesle z zasilaniem common rail 2.1 16V 116 KM (C 200 CDI), 2.7 20V (C 270 CDI); 2001, wiosna - wersja kombi (Touring), nowy turbodiesel (common rail) 2.1 16V 143 KM (C 220 CDI); 2002, jesień - wersje z napędem 4x4 (4Matic), nowa gama silników: 1.8 16V 143 KM (C 180), 2.0 16V 163 KM (C 200), 2.6 V6 18V 170 KM (C 240), 3.2 V6 18V (218 KM), 3.2 V6 18V 354 KM (C 32 AMG), turbodiesle (common rail) 2.1 16V 116 KM (C 200 CDI), 2.7 20V 170 KM (C 270 CDI), 3.0 20V 143 KM (C 300 CDI); 2004, luty - niewielka modernizacja (drobne zmiany stylizacyjne), wersja C 55 AMG z silnikiem 5.4 V8 24V 360 KM; 2005, wiosna - nowe silniki: 2.5 V6 24V 204 KM (C 230), 3.0 V6 24V 231 KM (C 280), 3.5 V6 24V 272 KM (C 350), 2.1 16V 122 KM (C 200 CDI), 2.1 16V 150 KM (C 220 CDI), 3.0 V6 24V 224 KM (C 320 CDI); 2007, styczeń - premiera kolejnej generacji Mercedesa C.

Tajemnicze oznaczenia Mercedesa - ZOBACZ TUTAJ

Prawdziwy rodzynek od AMG - ZOBACZ TUTAJ

Więcej o:
Copyright © Agora SA