Mercedes klasy C (1993-2000) - opinie Moto.pl
Następca modelu E190, mimo że do 1997 r. był najmniejszym z Mercedesów, wcale nie jest mały. Oznaczony fabrycznym kodem W202 ma 4,5 m długości i należy do klasy średniej
Zapewnia wysoki komfort jazdy i spory prestiż mimo zaawansowanego już wieku. Dobra marka ma wyraźnie zalety, które ujawniają się szczególnie w przypadku starszych pojazdów. Przykładem mogą być choćby dobrej jakości materiały we wnętrzu opierające się upływowi czasu i wysoka trwałość nadwozia oraz powłok lakierniczych. Nawet najstarsze egzemplarze C-Klasse nie poddają się łatwo korozji. Wyjątkiem są niefachowo naprawiane egzemplarze.
Stylizacja auta spodoba się jedynie miłośnikom samochodowej klasyki. Żadnej finezji nie doszukamy się ani na zewnątrz, ani w przedziale pasażerskim. To po prostu stara dobra szkoła Mercedesa oparta na prostocie i funkcjonalności, na swój sposób ponadczasowa.
Warto zwrócić uwagę na zawieszenia - przednie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi i tylne wielowahaczowe. Zapewniają wysoki komfort przy zachowaniu dobrego prowadzenia samochodu. Jednak przy próbach dynamicznej jazdy daje o sobie znać "miękkie" zestrojenie podwozia.
Przełożenie w układzie kierowniczym także nie sprzyja sportowym wyczynom, dlatego W202 lepiej traktować jako wóz reprezentacyjny. Tym bardziej że auto waży ponad 1,3 tony i do sprawnego przyśpieszania potrzebny jest w nim naprawdę mocny silnik. Może to być jeden z benzynowców 2.3 lub 2.8 l, mocny, 150-konny turbodiesel starszej generacji albo wysokoprężne jednostki napędowe z zasilaniem typu common-rail montowane w C-Klasse od 1997 r.
Model W202 z pewnością może pełnić funkcję wygodnego, rodzinnego pojazdu, a dodatkową zachętą przy jego zakupie będzie atrakcyjna jak na tę markę cena. W tym przypadku bez samochodowego eksperta trudno się jednak obyć, auta mają bowiem często duże przebiegi (ukrywane poprzez cofanie liczników) i wypadkową przeszłość. Jeśli zużyte są tylko elementy eksploatacyjne, to z przywróceniem idealnego stanu nie będzie problemu. Części zamienne w umiarkowanych cenach są łatwo dostępne, podobnie jak liczne i niedrogie zamienniki.
Silnik
Są trwałe i niezawodne, problemy dotyczą zazwyczaj osprzętu elektrycznego. W pierwszych latach produkcji były problemy z pękającymi paskami klinowymi, uszczelkami pod głowicą i pompami cieczy chłodzącej, ale do dzisiaj z pewnością już je wymieniono na inne, pozbawione wad. Najlepiej sięgać po egzemplarze produkowane od 1997 r., poprawiono w nich problematyczne elementy. Wszystkie silniki C-Klasse mają niekłopotliwy dla użytkowników napęd rozrządu łańcuchem.
Instalacja elektryczna
To chyba najsłabszy punkt tego modelu. Spodziewać można się awarii alternatora, czujnika wentylatora chłodnicy (grozi przegrzaniem silnika i wypaleniem), pompy paliwa, układu zapłonowego (silnik gaśnie albo nierówno pracuje). Zawodzą też fabryczny immobiliser (montowany od stycznia 1994 r.) i centralny zamek.
Zawieszenie
Niemiecka solidność na polskich drogach poddana jest srogiej próbie. Wyboje i nierówności nic sobie nie robią z prestiżu Mercedesa. Szybko zużywają się sworznie i metalowo-gumowe tuleje przednich wahaczy, końcówki drążków kierowniczych, tuleje zwrotnic w tylnym zawieszeniu. Luzy w zawieszeniu i układzie kierowniczym nie muszą jednak dyskwalifikować wybranego egzemplarza, bo naprawy podwozia w C-Klasse nie są drogie. Dostępne są liczne zamienniki o dobrej jakości i w atrakcyjnych cenach.
Przeniesienie napędu
W starszych egzemplarzach, a także w tych z dużym przebiegiem pojawiają się zazwyczaj wycieki oleju z tylnego mostu (ten model ma napęd kół tylnych) i skrzyni biegów. Zatem koniecznie należy zajrzeć pod samochód. Użytkownicy narzekają także na nieprecyzyjną pracę dźwigni zmiany biegów w przekładniach manualnych. Gdy podczas jazdy próbnej mamy trochę problemów z włączaniem biegów, nie traktujmy tej przypadłości od razu jako usterki. Dobrą opinią cieszą się skrzynie automatyczne. Oszczędzą nerwy, bo nic nie trzeba przełączać, a na dodatek świetnie pasują do charakteru auta.
Awaryjność
Rankingi aut używanych potwierdzają, że niezawodność nie jest najmocniejszą stroną tego Mercedesa (W202). Według najnowszego raportu niemieckiego urzędu dozoru technicznego TÜV model C-Klasse z lat 1993-2000 został sklasyfikowany na 30. miejscu w kategorii wiekowej 6-7 lat, na 29. w kategorii 8-9 lat i na 7. w grupie aut w wieku 10-11 lat. Z kolei niemieckie stowarzyszenie rzeczoznawców Dekra przyznało temu autu 58. lokatę w kategorii wiekowej 6-7 lat. W historii modelu odbyły się trzy znaczące akcje nawrotowe. Do serwisów wzywano właścicieli ponad 27,6 tys. C-Klasse W 202 wyprodukowanych od początku 1993 r. do maja 1995 r., by poprawić system ryglowania pokrywy silnika (podczas wypadku mogła się urywać). Kolejnych 7213 użytkowników W202 z okresu produkcji 1.01.1993 - 31.12.1996 miało stawić się w autoryzowanych warsztatach, by zniwelować możliwość pęknięcia końcowego odcinka rury wydechowej. Ostatnia akcja dotyczyła ponad 7,1 tys. egzemplarzy W202 wyprodukowanych od 1.08.1995 r. do 31.12.1996 r. i eliminowała ryzyko niekontrolowanego wybuchu poduszki powietrznej kierowcy.
Internet
Dwukropek.pl - Oferty używanych samochodów Mercedes
Stylizacja auta spodoba się jedynie miłośnikom samochodowej klasyki. Żadnej finezji nie doszukamy się ani na zewnątrz, ani w przedziale pasażerskim. To po prostu stara dobra szkoła Mercedesa oparta na prostocie i funkcjonalności, na swój sposób ponadczasowa.
Warto zwrócić uwagę na zawieszenia - przednie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi i tylne wielowahaczowe. Zapewniają wysoki komfort przy zachowaniu dobrego prowadzenia samochodu. Jednak przy próbach dynamicznej jazdy daje o sobie znać "miękkie" zestrojenie podwozia.
Przełożenie w układzie kierowniczym także nie sprzyja sportowym wyczynom, dlatego W202 lepiej traktować jako wóz reprezentacyjny. Tym bardziej że auto waży ponad 1,3 tony i do sprawnego przyśpieszania potrzebny jest w nim naprawdę mocny silnik. Może to być jeden z benzynowców 2.3 lub 2.8 l, mocny, 150-konny turbodiesel starszej generacji albo wysokoprężne jednostki napędowe z zasilaniem typu common-rail montowane w C-Klasse od 1997 r.
Model W202 z pewnością może pełnić funkcję wygodnego, rodzinnego pojazdu, a dodatkową zachętą przy jego zakupie będzie atrakcyjna jak na tę markę cena. W tym przypadku bez samochodowego eksperta trudno się jednak obyć, auta mają bowiem często duże przebiegi (ukrywane poprzez cofanie liczników) i wypadkową przeszłość. Jeśli zużyte są tylko elementy eksploatacyjne, to z przywróceniem idealnego stanu nie będzie problemu. Części zamienne w umiarkowanych cenach są łatwo dostępne, podobnie jak liczne i niedrogie zamienniki.
Silnik
Są trwałe i niezawodne, problemy dotyczą zazwyczaj osprzętu elektrycznego. W pierwszych latach produkcji były problemy z pękającymi paskami klinowymi, uszczelkami pod głowicą i pompami cieczy chłodzącej, ale do dzisiaj z pewnością już je wymieniono na inne, pozbawione wad. Najlepiej sięgać po egzemplarze produkowane od 1997 r., poprawiono w nich problematyczne elementy. Wszystkie silniki C-Klasse mają niekłopotliwy dla użytkowników napęd rozrządu łańcuchem.
Instalacja elektryczna
To chyba najsłabszy punkt tego modelu. Spodziewać można się awarii alternatora, czujnika wentylatora chłodnicy (grozi przegrzaniem silnika i wypaleniem), pompy paliwa, układu zapłonowego (silnik gaśnie albo nierówno pracuje). Zawodzą też fabryczny immobiliser (montowany od stycznia 1994 r.) i centralny zamek.
Zawieszenie
Niemiecka solidność na polskich drogach poddana jest srogiej próbie. Wyboje i nierówności nic sobie nie robią z prestiżu Mercedesa. Szybko zużywają się sworznie i metalowo-gumowe tuleje przednich wahaczy, końcówki drążków kierowniczych, tuleje zwrotnic w tylnym zawieszeniu. Luzy w zawieszeniu i układzie kierowniczym nie muszą jednak dyskwalifikować wybranego egzemplarza, bo naprawy podwozia w C-Klasse nie są drogie. Dostępne są liczne zamienniki o dobrej jakości i w atrakcyjnych cenach.
Przeniesienie napędu
W starszych egzemplarzach, a także w tych z dużym przebiegiem pojawiają się zazwyczaj wycieki oleju z tylnego mostu (ten model ma napęd kół tylnych) i skrzyni biegów. Zatem koniecznie należy zajrzeć pod samochód. Użytkownicy narzekają także na nieprecyzyjną pracę dźwigni zmiany biegów w przekładniach manualnych. Gdy podczas jazdy próbnej mamy trochę problemów z włączaniem biegów, nie traktujmy tej przypadłości od razu jako usterki. Dobrą opinią cieszą się skrzynie automatyczne. Oszczędzą nerwy, bo nic nie trzeba przełączać, a na dodatek świetnie pasują do charakteru auta.
Awaryjność
Rankingi aut używanych potwierdzają, że niezawodność nie jest najmocniejszą stroną tego Mercedesa (W202). Według najnowszego raportu niemieckiego urzędu dozoru technicznego TÜV model C-Klasse z lat 1993-2000 został sklasyfikowany na 30. miejscu w kategorii wiekowej 6-7 lat, na 29. w kategorii 8-9 lat i na 7. w grupie aut w wieku 10-11 lat. Z kolei niemieckie stowarzyszenie rzeczoznawców Dekra przyznało temu autu 58. lokatę w kategorii wiekowej 6-7 lat. W historii modelu odbyły się trzy znaczące akcje nawrotowe. Do serwisów wzywano właścicieli ponad 27,6 tys. C-Klasse W 202 wyprodukowanych od początku 1993 r. do maja 1995 r., by poprawić system ryglowania pokrywy silnika (podczas wypadku mogła się urywać). Kolejnych 7213 użytkowników W202 z okresu produkcji 1.01.1993 - 31.12.1996 miało stawić się w autoryzowanych warsztatach, by zniwelować możliwość pęknięcia końcowego odcinka rury wydechowej. Ostatnia akcja dotyczyła ponad 7,1 tys. egzemplarzy W202 wyprodukowanych od 1.08.1995 r. do 31.12.1996 r. i eliminowała ryzyko niekontrolowanego wybuchu poduszki powietrznej kierowcy.
Mercedes Klasy C | historia |
1993, kwiecień | premiera C-Klasse (W202) z nadwoziem sedan, silniki 1.8 16V (122 KM), 2.2 16V (150 KM), 2.3 16V (150 KM), 2.8 24V (193 KM), 2.0 D (diesel, 75 KM), 2.2 D (diesel, 95 KM), 2.5 D (diesel, 113 KM). Nieco później do oferty dołączono silnik 2.0 16V (136 KM) |
1993, maj | rozpoczęcie sprzedaży |
1993, wrzesień | wersja C 36 AMG z silnikiem 3.6 24V (280 KM) |
1995, wrzesień | niewielka modernizacja, białe klosze kierunkowskazów we wszystkich wersjach, zmiany w gamie silników: nowy 2.3 16V Kompressor (193 KM), 2.5 TD (turbodiesel, 150 KM) w miejsce 2.5 D, wycofanie z oferty silnika 2.0 D |
1996, luty | wersja kombi |
1996, czerwiec | modernizacja: nowe zderzaki, zmieniona osłona chłodnicy, przyciemnione klosze tylnych lamp, lepsze wyposażenie. Wycofanie z oferty silnika 2.2 16V |
1996, sierpień | automatyczna skrzynia biegów o pięciu przełożeniach (wcześniej czterobiegowe), zmienne fazy na wałku rozrządu od strony ssącej w silnikach czterocylindrowych |
1997, czerwiec | silnik 2.4 V6 18V (170 KM) w miejsce 2.3 16V (150 KM), silnik 2.8 V6 18V (197 KM) |
1997, wrzesień | silnik 2.0 16V (180 KM), wersja C 43 AMG z silnikiem 4.3 V8 24V (306 KM) |
1997, grudzień | silnik 2.2 16V CDI (turbodiesel, common-rail, 125 KM |
1998, kwiecień | silnik 2.2 16V CDI (turbodiesel, common-rail, 102 KM) |
2000, kwiecień | premiera następcy, wersji W203 |
2000, maj | zakończenie produkcji W202 |
Internet
Dwukropek.pl - Oferty używanych samochodów Mercedes
www.mb.org.pl - Strona Mercedes-Benz Klub Polska. Oprócz spraw klubowych można tutaj znaleźć aktualności, galerie, forum użytkowników, porady w zakresie kupna używanego Mercedesa, obsługi i eksploatacji, a także wiadomości historyczne i zagadnienia dotyczące LPG.
www.w202.prv.pl - Obszerne forum na temat C-Klasse W202
http://mercedesw202.republika.pl - Próba stworzenia strony na temat C-Klasse W202. Na razie działa obszerne forum na temat tego modelu.
Znaki identyfikacyjne
Tabliczka znamionowa mocowana jest na wzmocnieniu przedniego pasa i widoczna po otwarciu pokrywy silnika. Numer VIN wytłoczono na blasze podłogi, przed prawym przednim fotelem. Widoczny jest po uchyleniu fragmentu wykładziny podłogowej.
Ceny
Wiele oferowanych na rynku egzemplarzy C-Klasse jeździło jako taksówki, trzeba więc bacznie przyglądać się ofertom. A tych jest sporo. Zwłaszcza z silnikiem diesla. I to zarówno doładowanym, jak i wolnossącym. Z wersjami benzynowymi nie jest już tak dobrze, cieszą się znacznie mniejszą popularnością. Najłatwiej kupić C-Klasse W202 z dieslami 2.2 D oraz turbodieslami 2.5 TD i 2.2 16V CDI. Te ostatnie są szczególnie godne polecenia, ale utrzymują najwyższe ceny.
Ceny modelu sprawdzisz tutaj.
LPG
Jerzy Maliński, Koalicja na rzecz Autogazu:
Silniki Mercedesa C z lat 1995-2002 pracują bez problemów tylko z instalacjami sekwencyjnego wtrysku gazu. Silniki cztero- i sześciocylindrowe dobrze tolerują pracę z instalacją gazową, ale pewne utrudnienie może stanowić doładowanie mechaniczne w wersji Kompressor. Do niej elementy instalacji trzeba dobierać tak jak do silnika turbodoładowanego. Komplikację wprowadza również mała ilość miejsca w komorze silnika oraz stosunkowo wysoka temperatura w przedziale silnikowym, zwłaszcza przy silniku V6.
Dariusz Dobosz
www.w202.prv.pl - Obszerne forum na temat C-Klasse W202
http://mercedesw202.republika.pl - Próba stworzenia strony na temat C-Klasse W202. Na razie działa obszerne forum na temat tego modelu.
Znaki identyfikacyjne
Tabliczka znamionowa mocowana jest na wzmocnieniu przedniego pasa i widoczna po otwarciu pokrywy silnika. Numer VIN wytłoczono na blasze podłogi, przed prawym przednim fotelem. Widoczny jest po uchyleniu fragmentu wykładziny podłogowej.
VIN | . |
Znaki 1-3 | Światowy kod producenta (WDB - Mercedes-Benz, Niemcy) |
Znaki 4-6 | Kod modelu (202 - C-Klasse od 1993 do 2000 r.) |
Znaki 7-9 | Kod wersji (024 - C 230 Kompressor; 133 - C 220 CDI) |
Znak 10 | Kod układu kierowniczego (1 - kierownica po stronie lewej; 2 - kierownica po stronie prawej) |
Znak 11 | Kod zakładu produkcyjnego (A,B,C,D,E - Sindelfingen, Niemcy; F,G,H - Bremen, Niemcy) |
Znaki 12-17 | Numer seryjny |
Ceny
Wiele oferowanych na rynku egzemplarzy C-Klasse jeździło jako taksówki, trzeba więc bacznie przyglądać się ofertom. A tych jest sporo. Zwłaszcza z silnikiem diesla. I to zarówno doładowanym, jak i wolnossącym. Z wersjami benzynowymi nie jest już tak dobrze, cieszą się znacznie mniejszą popularnością. Najłatwiej kupić C-Klasse W202 z dieslami 2.2 D oraz turbodieslami 2.5 TD i 2.2 16V CDI. Te ostatnie są szczególnie godne polecenia, ale utrzymują najwyższe ceny.
Ceny modelu sprawdzisz tutaj.
LPG
Jerzy Maliński, Koalicja na rzecz Autogazu:
Silniki Mercedesa C z lat 1995-2002 pracują bez problemów tylko z instalacjami sekwencyjnego wtrysku gazu. Silniki cztero- i sześciocylindrowe dobrze tolerują pracę z instalacją gazową, ale pewne utrudnienie może stanowić doładowanie mechaniczne w wersji Kompressor. Do niej elementy instalacji trzeba dobierać tak jak do silnika turbodoładowanego. Komplikację wprowadza również mała ilość miejsca w komorze silnika oraz stosunkowo wysoka temperatura w przedziale silnikowym, zwłaszcza przy silniku V6.
Dariusz Dobosz
POPULARNE
NAJNOWSZE
-
Zielona strzałka: mandat nawet 500 zł! Nie zatrzymasz się? Zapłacisz!
-
Mandat za złe opony. Ile wynosi i jak go uniknąć?
-
Nowy Mercedes EQS. Klasa S może się pakować. Są co najmniej dwa powody
-
Omijaj je szerokim łukiem. To pewniaki, ale nie w tych wersjach. Mechanicy ostrzegają
-
Kupujemy pierwszy motocykl. Ma być dobry i kosztować do 10 tysięcy zł. Osiem propozycji
- Czujność kobiety przeszkodziła złodziejom. Mycie auta z atrakcjami [WIDEO]
- Android Auto i Google Maps. Wkrótce dwie ważne zmiany i bonus dla Apple
- Nowe strefy parkowania w Warszawie. Abonament mieszkańca tylko jeśli rozliczasz PIT w Warszawie
- Oto nowy, bardzo efektowny rozdział w historii Opla. Mokka zmienia wizerunek marki
- Zrzutka na Subaru Powstańca Warszawskiego. Zjeździł nim cały kraj, teraz potrzebuje naszej pomocy