Fiat Siena/Palio Weekend (1996-2002) - opinie Moto.pl

Fiat zrealizował pomysł na taniego sedana i kombi, wykorzystując projekt produkowanego w Argentynie modelu Palio. Jednak nie wszystko udało się jak trzeba

W pierwszym podejściu zawiódł zmysł estetyczny, którego Włochom nigdy przecież nie brakowało. W trosce o jak największy bagażnik czterodrzwiowej Sieny (500/850 l) opracowano auto o zachwianych proporcjach, z przesadnie rozbudowaną częścią tylną. Wprowadzone później do sprzedaży kombi Palio Weekend, bliźniacze od strony technicznej, było już znacznie ładniejsze. Nie zmienia to faktu, że oba auta mają wspólne wady. Są na przykład bardzo wąskie, co najbardziej odczuwa się przy komplecie pasażerów.

Wspólne problemy stanowią także: wysoka awaryjność, skromna oferta silnikowa obejmująca zaledwie trzy jednostki napędowe oraz mierne wyposażenie i słabe wykończenie (z fragmentami nieosłoniętych blach w przedziale pasażerskim). Auta nie najlepiej się prowadzą, są wąskie i wysokie, a przez to mało stabilne.

Z punktu widzenia nabywcy ciekawszy wydaje się Palio Weekend, ładniejszy i bardziej funkcjonalny. Co prawda ma mniejszy bagażnik (460 l), ale z łatwiejszym dostępem i możliwością powiększenia do 1540 l. Kombi ma również większy rozstaw osi, a to daje więcej miejsca na nogi pasażerom tylnego rzędu (w Sienie wyraźnie brakuje tam przestrzeni). W ogólnej ocenie trzeba podkreślić, że niska cena samochodów to swoisty okup za różnorakie przypadłości, z którymi trzeba się pogodzić. Tak jest i w tym przypadku.

Czy lista wyrzeczeń nie jest zbyt długa - każdy chętny na Sienę czy Palio Weekend musi ocenić sam. Można tylko dodać, że zadowolonych użytkowników tych modeli nie brakuje, wszak nie wszyscy jeżdżą szybko, a duży bagażnik i atrakcyjna cena to czasami wystarczające zalety.

Silnik

Jednostki napędowe Sieny i Palio Weekend należą do trwałych. Ich wadą w codziennej eksploatacji jest paliwożerność (w codziennej eksploatacji potrafią spalić 8-10 l benzyny na 100 km), ale wytrzymują bez trudu duże przebiegi. Ich niezawodności nie dorównują, niestety, niektóre elementy osprzętu, zdarzają się awarie alternatora (pękanie obudowy), nagrzewnicy, wentylatora chłodnicy.

W silniku 1.6 16V trzeba zwrócić uwagę na pasek zębaty w napędzie rozrządu. Według instrukcji obsługi powinien być wymieniany co 120 tys. km, według mechaników co 60 tys. km. Lepiej zastosować się do tych rad, bo pęknięcie paska może spowodować rozległe i kosztowne w naprawie uszkodzenia. W silnikach 1.4 wypala się niekiedy uszczelka pod głowicą.

Instalacja elektryczna

W Sienie i Palio Weekend trzeba liczyć się z zanikami napięcia w instalacji. Przestają wówczas działać niektóre odbiorniki prądu, na przykład kierunkowskazy. Awaryjne są alternatory, w których pękają obudowy (konsekwencja uszkodzenia jednego z łożysk) oraz wentylatory chłodnicy. Z drobniejszych elementów można wymienić psujący się przełącznik sterujący pracą dmuchawy. Podczas oceny samochodu trzeba sprawdzić działanie dmuchawy, czy działa ogrzewanie i czy na aluminiowym odlewie obudowy alternatora nie widać podejrzanych rys.

Zawieszenie

Słabym punktem są przednie wahacze. Szybko zużywają się w nich metalowo--gumowe elementy, ale ich wymiana jest tania i nie sprawia większych problemów. Poważniejsze koszty, na poziomie kilkuset złotych, pojawią się w razie konieczności wymiany całych wahaczy (zużycie fragmentu zwanego potocznie "główką"). Niezbyt trwałe są również gumowe elementy przedniego stabilizatora. Tylne wahacze są dużo bardziej trwałe od przednich, ale częsta jazda z pełnym bagażnikiem (duże obciążenie tylnej osi) powoduje znacznie szybsze zużycie tulei metalowo-gumowych. Podczas jazdy próbnej trzeba wychwycić wszelkie stuki dochodzące od strony podwozia.

Przeniesienie napędu

Podczas oględzin trzeba zwrócić uwagę na stan uszczelniaczy półosi napędowych. Wycieki w okolicach piast kół wskazują na ich uszkodzenie.

Awaryjność

Ranking niezawodności niemieckiego TÜV potwierdza wysoką awaryjność modelu. Wśród aut przebadanych w 2005 r. Palio Weekend zajął 105. lokatę (przedostatnią) w kategorii wiekowej 4-5 lat i 96. miejsce w kategorii wiekowej 6-7 lat. W najnowszym raporcie DEKRA nie klasyfikowano ani Sieny, ani Palio Weekend. Te modele Fiata nie miały w swojej historii istotnych akcji nawrotowych w Europie. Kilka razy wzywano właścicieli tych aut do serwisów, ale dotyczyło to jedynie pojazdów wyprodukowanych przez Fiat Automoveis SA w Brazylii.

Historia modelu

Znaki identyfikacyjne

Tabliczka znamionowa widoczna po podniesieniu pokrywy silnika jest przynitowana na górnej poprzeczce wzmocnienia przedniego pasa przy zamku pokrywy silnika. Numer identyfikacyjny VIN wybito w przedziale pasażerskim na blasze podłogi, pod prawym przednim fotelem. Dostęp do numeru VIN uzyskuje się po przesunięciu fotela do przodu i podniesieniu pokrywki w wykładzinie podłogowej.

W przypadku samochodów Fiat kod VIN dostarcza jedynie podstawowych informacji o pojeździe.

Internet

Dwukropek.pl Oferty używanych samochodów Fiat

www.fiatklub.com Wiele rozmaitych informacji o samochodach Fiata.

www.autocentrum.pl/paliosiena Obszerne forum internetowe użytkowników Sieny i Palio Weekend

LPG

Jerzy Maliński, Koalicja na rzecz Autogazu:

Silniki Fiatów Siena i Palio Weekend pracują poprawnie z instalacjami wtrysku sekwencyjnego autogazu. W wersjach z elektrycznie sterowaną przepustnicą czasami pojawiają się kłopoty z regulacją wolnych obrotów przy pracy na gazie. Wymagana jest niezwykle precyzyjna regulacja i właściwy dobór dysz wtryskiwaczy LPG.

Ceny

Oferta Sieny i Palio Weekend na naszym rynku nie jest wcale tak bogata, jak mógłby na to wskazywać fakt produkcji w Polsce i duże początkowo powodzenie wśród nabywców. Mimo wszystko nie ma problemów z kupnem takiego auta, przy czym znacznie łatwiej o Sienę (najwięcej egzemplarzy z lat 1997-98 z silnikiem 1.4 i 1.6 16V, a także z lat 1999-2000 z silnikiem 1.2) niż o Palio Weekend (najwięcej egzemplarzy z lat 1997-98 z silnikiem 1.4 oraz z lat 1999-2002 z silnikami 1.2 i 1.6 16V)

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Dariusz Dobosz

Więcej o:
Copyright © Agora SA