Honda Civic (2001-2005) - opinie Moto.pl

Pięciodrzwiowy Civic siódmej generacji to auto z japońskimi korzeniami i brytyjskim pochodzeniem. Nie jest może zbyt urodziwe, za to bez wątpienia niezawodne i funkcjonalne
Do aut wymykających się nadwoziowym definicjom Japończycy zdążyli nas przyzwyczaić. Już w latach 80. konstruowali podwyższone karoserie oferujące ponadprzeciętną przestronność. Taki epizod pojawił się już w historii Hondy Civic, powtórka nastąpiła w siódmym wydaniu tego modelu. Duża wysokość, niemal pionowa ściana tylna, płaska podłoga przedziału pasażerskiego - to cechy typowe dla minivanów. Civica nie można jednak zaliczyć do jednobryłowców choćby ze względu na proporcje nadwozia i kształt przedniej części auta (inne kąty pokrywy silnika i przedniej szyby).

Całość tworzy nieco kontrowersyjną mieszankę, która z pewnością zrywa ze sportowym charakterem Hondy. Ważne jednak, że we wnętrzu ma się poczucie wygody i przestronności. Jak na pojazd klasy kompaktowej spory jest bagażnik (370 l). Zaskakuje również drążek zmiany biegów mocowany na centralnej konsoli. Wygląda dziwacznie, ale sprawdza się znakomicie. Podobnie jak dobrze zestrojone zawieszenie zapewniające komfort podróżowania i wysoki poziom bezpieczeństwa.

Mała awaryjność i niskie zużycie paliwa sprzyjają niskim kosztom eksploatacji. Brytyjskie pochodzenie ułatwia z kolei znalezienie europejskich zamienników fabrycznych części, także blach nadwoziowych. Szkoda, że oferta silnikowa jest tak skromna, to jedna z największych wad tego modelu. Za cieszące się dużym powodzeniem na rynku wtórnym Hondy Civic trzeba sporo zapłacić. Tanie oferty wiązać mogą się albo z nielegalnym pochodzeniem, albo z wypadkową przeszłością.



Historia modelu



2001, zimapremiera modelu z nadwoziem 5-drzwiowym, silniki 1,4 16V (90 KM), 1,6 16V (110 KM), 1,7 (116 KM);
2001, wiosnawersja 3-drzwiowa;
2001, jesieńnowy silnik 1,7 CDTi (turbodiesel, common rail, 100 KM), sportowa wersja Type-R (tylko z 3-drzwiowym nadwoziem) z silnikiem 2,0 16V (200 KM), silnik 1,7 w dwóch wersjach mocy (120 i 125 KM);
2004niewielka modernizacja (zmieniono kształt reflektorów, osłonę chłodnicy, przedni zderzak);
2005, jesieńpremiera Hondy Civic ósmej generacji


Instalacja elektryczna

Zawodzi główny wyłącznik świateł. Powoduje przerwy w pracy oświetlenia, czasami tak krótkie, że trudno je zauważyć podczas prowadzenia samochodu. Wyłącznik został objęty serwisową akcją nawrotową, ale warto się upewnić, czy oglądany przez nas egzemplarz przeszedł taką naprawę. Zdarzają się również drobne defekty innych elementów wyposażenia elektrycznego.



Zawieszenie

Najszybciej zużywają się łączniki stabilizatora w przednim zawieszeniu. Trzeba jednak liczyć się z szybkim wybiciem innych elementów zawieszenia - końcówek drążków kierowniczych i sworzni wahaczy.



Silnik

Wszystkie silniki Hondy Civic siódmej generacji mają w napędzie układu rozrządu pasek zębaty. Jest on trwały i wytrzymuje przebiegi rzędu 120 tys. km. W przypadku kupna auta bez udokumentowanej historii trzeba pamiętać o wymianie paska, by uniknąć kosztownych napraw jednostki napędowej. Producent zaleca wymianę po 120 tys. km.



Układ hamulcowy

Hamulce zasadnicze nie zbierają najlepszych ocen, jest to z pewnością jeden ze słabszych punktów auta. Mogą pojawić się również kłopoty z hamulcem pomocniczym (ręcznym), który czasami działa tylko na jedno z kół. Warto sprawdzić, czy hamulec pomocniczy "trzyma", by uniknąć problemów podczas najbliższego przeglądu diagnostycznego.



Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową umieszczono w komorze silnika obok lewego mocowania kolumny zawieszenia. Numer identyfikacyjny VIN wybito w komorze silnika, na przegrodzie czołowej.

VIN



Znaki 1-3Światowy kod producenta (SHH - Honda, Wielka Brytania)
Znaki 4-6Kod modelu (EU7 - Civic 2001-2006)
Znak 7-8Kod nadwozia, skrzyni biegów i silnika
Znak 9Znak stały, wypełniony symbolem 0
Znak 10Kod roku modelowego
Znak 11Kod zakładu montażowego (U - Swindon, Wielka Brytania)
Znaki 12-17Numer seryjny


Internet

www.civicklub.pl

Strona Honda Civic Klub Polska to obszerne forum dyskusyjne

www.honda-klub.org.pl

Na stronie Honda Klub Polska można znaleźć najnowsze informacje o przedsięwzięciach i produktach firmy, także w sporcie, opisy rozwiązań technicznych, zagadnienia związane z bezpieczeństwem i obszerne forum dyskusyjne na temat różnych modeli Hondy.

www.honda.gda.pl

Forum dyskusyjne na temat samochodów Honda



Awaryjność

Japońskie auta, których produkcję przeniesiono do Europy, stały się bardziej awaryjne. Widać to na przykładzie szóstej generacji Hondy Civic. Siódma generacja jeszcze bardziej zaniżyła statystykę. Wśród aut sprawdzonych w 2005 r. przez niemiecki TÜV kompaktowa Honda zajęła 19. miejsce w kategorii wiekowej 2-3 lata i 31. lokatę w kategorii 4-5 lat. Według DEKRY były to odpowiednio 66. i 31. pozycja. W przypadku tego modelu trzeba jeszcze pamiętać, że dane z rankingów niezawodności to wypadkowa badań aut z europejskiej i japońskiej produkcji (nie wszystkie wersje wytwarzane były w Wielkiej Brytanii). Jedyna poważna akcja nawrotowa została ogłoszona w 2004 r. i dotyczyła głównego włącznika świateł. Aż 44 tys aut wymagało wymiany tego wadliwego elementu. Wcześniej, w 2003 r., serwisy diagnozowały wadliwe ogumienie, ale dotyczyło to zaledwie 280 samochodów.



Ceny

Na rynku wtórnym bez trudu można znaleźć przedstawicieli siódmej generacji Civica. Najliczniej reprezentowane roczniki to 2003-2001, a najpopularniejsza odmiana to 1,4 16V. Mniej jest wersji 1,6 16V, a benzynowe 1,7 to prawdziwa rzadkość. Łatwiej już kupić sportową, 200-konną Type-R.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj.

LPG

Jerzy Maliński, Koalicja na rzecz Autogazu

Silniki Hondy Civic z lat 2000-05 pracują poprawnie z instalacjami wtrysku sekwencyjnego autogazu. Trudno ocenić możliwość współpracy najnowszych wersji, ponieważ producent nie dopuszcza montażu instalacji gazowych w okresie gwarancji. Użytkownicy takich samochodów będą potencjalnymi klientami serwisów montujących instalacje LPG dopiero za dwa lub trzy lata.

Dariusz Dobosz