Citroen Saxo (1995-2004) - opinie Moto.pl

Samochód zadebiutował w 1996 r. jako bliźniak Peugeota 106 - oba auta powstały w ramach wspólnego projektu koncernu PSA. Saxo uzupełnił gamę Citroëna między modelami AX i ZX.

Choć jest typowym samochodem miejskim i na ciasnych, zatłoczonych ulicach sprawdza się najlepiej, to dłuższe trasy nie są mu straszne. Ma komfortowo zestrojone zawieszenie, nieźle wyciszone wnętrze i wygodne fotele, więc pokonanie w nim kilkuset kilometrów bez dłuższego postoju nie sprawia większego problemu. W przedniej części kabiny miejsca nie brakuje, gorzej jest na tylnej kanapie, gdzie dla trzech dorosłych osób podróż jest na dłuższą metę trudna do zniesienia. Bagażnik ma pojemność 280 litrów, ale po złożeniu tylnych siedzeń (rozwiązanie seryjne) można go powiększyć do 953 l.

Saxo to samochód tani w zakupie i eksploatacji. Awarii może zdarzyć się sporo, ale raczej drobnych, których naprawa nie pociąga za sobą dużych wydatków. Ciekawostką w Saxo jest antykradzieżowa konsola kodowania zapłonu (skuteczna, ale kłopotliwa w użyciu) stosowana do 1998 r. (potem dekoder wmontowano w kluczyk zapłonowy).

Panie, które dużo jeżdżą w mieście, powinny poszukać egzemplarza z elektrohydraulicznym wspomaganiem. Oszczędni mogą rozejrzeć się za wersją z silnikiem wysokoprężnym 1.5 D. Jest to jeden z najoszczędniejszych maluchów i nie brak takich egzemplarzy na rynku wtórnym. Użytkownikom o sportowych aspiracjach polecamy wersję VTS z silnikiem 1.6.

Historia modelu

1995, grudzień - premiera, odmiana trzydrzwiowa. Silniki 1.0 (50 KM); 1.1 (60 KM); 1.4 (75 KM); 1.6 (88 KM); 1.6 (118 KM)

1996, lato - wersja pięciodrzwiowa, wersja z automatyczną skrzynią biegów, silnik 1.5 D (57 KM)

1998, luty - kodowany kluczyk zapłonu zamiast konsoli kodowej

1999, wiosna - facelifting. Większe reflektory z gładkimi szybami, nowa osłona chłodnicy i wycieraczka tylnej szyby

2001 - wszystkie silniki benzynowe z wielopunktowym wtryskiem paliwa (litera "i" w oznaczeniu jednostki napędowej). Wycofanie z oferty silnika 1.0 (50 KM), podwyższenie mocy silnika 1.6i (98 zamiast 88 KM)

2003 - zakończenie produkcji

Awaryjność

Raporty awaryjności potwierdzają, że Saxo psuje się stosunkowo często. Ranking Niemieckiego Urzędu Dozoru Technicznego w kategorii wiekowej 6-7 lat stawia ten model na 83. pozycji. Znacznie lepszą lokatę (46) Saxo zajmuje wśród aut w wieku 8-9 lat. Ranking Niemieckiego Automobilklubu DEKRA w kategorii wiekowej 4-5 lat przyznaje małemu Citroënowi 76. lokatę, a wśród pojazdów w wieku 6-7 lat pozycję 67. Starsze egzemplarze, jak widać, wcale nie muszą być gorsze.

Historia Saxo obfitowała w akcje nawrotowe. Już pierwsze egzemplarze, licząc od początku produkcji do września 1996 r., musiały trafić do warsztatów ze względu na problemy z mechanizmem przesuwania fotela kierowcy. Z kolei egzemplarze wyprodukowane we wrześniu i październiku 1999 r. podlegały kontroli pod kątem nieprawidłowej pracy układu wspomagania hamulców (wymieniano w razie potrzeby zawór serwomechanizmu). Właścicieli Citroënów Saxo ze stycznia i lutego 2001 r. (VIN od VF7S6NFTB57426212 do VF7S6NFTB57451791) wezwano do warsztatów ze względu na możliwość uszkodzenia elementów układu hamulcowego przy tylnym kole (osłabione działanie hamulca). Jeśli stwierdzono usterkę, wymieniano cylinderki hamulcowe. W tych samych autach autoryzowane serwisy wymieniały także czujnik świateł "stop". W egzemplarzach ze stycznia 2001 stwierdzono zastosowanie nieodpowiednich śrub przy pompie hamulcowej, ale ta akcja nawrotowa dotyczyła zaledwie 129 samochodów.

Silnik

Newralgicznym elementem jest pasek zębaty w silnikach 1.1. Powinien być wymieniany przed osiągnięciem przebiegu zalecanego przez instrukcję obsługi. Pozwala to zapobiec zerwaniu paska.

Układ napędowy

Pojawiają się problemy ze zmianą biegów. Nie należy łączyć tego z przekładnią, ta bowiem psuje się raczej rzadko. Zawodzi raczej zewnętrzny mechanizm zmiany przełożeń. Szybko zużywają się osłony przegubów napędowych. Warto ich doglądać, ponieważ uszkodzenie bardzo taniej osłony powoduje niemal natychmiastową awarię przegubu (stuki i trzeszczenie podczas przyśpieszania w zakrętach) kosztującego kilkaset złotych.

Zawieszenie

Układ jezdny w Saxo nie lubi polskich dróg. Szybko wybijają się sworznie przednich wahaczy (można wymienić same sworznie) i tuleje metalowo-gumowe (tzw. silentblocki). Ten proces ma jeszcze szybszy przebieg w dieslach ze względu na większą masę silnika. Niezbyt trwałe są również łożyska belki tylnego zawieszenia i tylne amortyzatory.

Układ hamulcowy

Korozja najbardziej daje się we znaki tylnym cylinderkom hamulcowym. Tłoczki zapiekają się, tylne hamulce przestają działać. Wskutek korozji przestaje również działać mechanizm samoregulacji hamulców i zaciera się linka hamulca pomocniczego.

Znaki identyfikacyjne

Kod VIN umieszczono w centralnej części przegrody czołowej, od strony komory silnikowej. Nie można odczytać z niego roku produkcji oraz kodu modelu zawierającego rok modelowy. Tabliczka znamionowa znajduje się na wzmocnieniu tylnego pasa, przy zamku bagażnika.

VIN

Internet

http://www.citroenklub.pl - strona o samochodach Citroëna. Oprócz galerii, spraw związanych z rajdami i zlotami oraz forum użytkowników są tutaj również linki do innych stron związanych z tą marką.

http://www.citroen.autko.pl - strona z "Citropedią", czyli encyklopedią wiedzy o Citroënie, opisami modeli i forum miłośników Citroëna.

http://xoops.citroen.triger.com.pl - strona, na której można znaleźć opisy modeli, praktyczne porady, "Citropedię", ogłoszenia, forum użytkowników i linki do innych stron o Citroënie.

http://www.francuskie.pl - na tej stronie oprócz forum i linków znajdziemy także artykuły na temat Citroënów oraz materiały historyczne o firmie.

http://saxo.terramail.pl - strona poświęcona modelowi Saxo, ale można znaleźć na niej także historię firmy. Forum i zestaw linków uzupełniono danymi technicznymi, opisem wyposażenia, praktycznymi poradami i galerią zdjęć.

LPG

Jerzy Maliński

Koalicja na rzecz Autogazu

Citroën Saxo to mały samochód z oszczędnymi silnikami, ale mimo wszystko znajdują się chętni, by jeszcze obniżyć koszty eksploatacji przez montaż zasilania autogazem. Silniki z wtryskiem jednopunktowym (1.0 i 1.1) pracują bardzo dobrze z instalacjami drugiej generacji (wydatek od 1000 do 2000 zł). Jednostki napędowe z wtryskiem wielopunktowym (1.4 i 1.6) mają kolektory ssące wykonane z tworzywa sztucznego, dlatego można w nich montować tylko instalacje z wtryskiem gazu - niezależnie od roku produkcji (za 2900-3500 zł). Od 2001 r. wszystkie silniki benzynowe Citroëna Saxo miały wtrysk wielopunktowy.

Ceny

Najtrudniej znaleźć na polskim rynku wtórnym sportowe wersje VTS z silnikiem 1.6. Największy wybór panuje wśród aut z silnikami 1.1 - najsłabszymi, ale bardzo ekonomicznymi. Mniej licznie reprezentowane są Saxo 1.4 i 1.5 D. Te ostatnie są najbardziej cenione wśród używanych egzemplarzy. Przy cenie zakupu niewiele wyższej od wersji 1.4 zapewniają bowiem najbardziej ekonomiczną eksploatację. Oszczędni mogą kupić nawet Saxo z zasilaniem gazowym (LPG), ale takich propozycji jest niewiele.

 

Dariusz Dobosz

Orientacyjne ceny w tys. zł

Więcej o:
Copyright © Agora SA