Ford Mondeo - opinie Moto.pl

Patrząc na wyprodukowane prawie dziesięć lat temu Mondeo, trudno sobie wyobrazić, że auto jest następcą... Sierry produkowanej jeszcze czternaście lat temu
Metryczka:

Trzy wersje nadwozia (najładniejszy - sedan, kombi oraz liftback) pojawiły się w sprzedaży pod koniec 1996 roku. Zastąpiły tym samym Auto Roku 1994, czyli pierwszą wersję (produkowaną od 1993 roku). Do wyboru cztery silniki benzynowe (wszystkie szesnastozaworowe) o pojemnościach 1.6 (90 KM), 1.8 (115 KM), 2.0 (136 KM) i 2.5 (V6, 170 lub 205 KM) oraz jeden turbodiesel 1.8 (90 KM) znany ze wszystkich wcześniejszych modeli Forda (nawet Fiesty).

Bolączki:

Silniki 1.8 TD (z pierwszych kilkunastu miesięcy produkcji)

Lista usterek trapiąca ten nieszczęsny silnik jest bardzo długa - awarie głowicy, rozrządu, przegrzewający się czwarty cylinder. Lepiej unikać, a jeśli decydujemy się na auto z roku 1997, wybierzmy silnik benzynowy.

Problemy z uruchomieniem (1.8 TD, wszystkie)

Przy kilku-, kilkunastostopniowych mrozach skarży się na to wielu użytkowników. Warto zacząć od sprawdzenia automatu do podgrzewania świec żarowych (i poczekać z włączeniem rozrusznika, do momentu aż usłyszymy przekaźnik - często kilka sekund później, niż gaśnie kontrolka świec na desce rozdzielczej), samych świec, następnie filtra paliwa, pompki podającej paliwo, a już w warsztacie - ciśnienia wtrysku i luzów zaworowych.

ABS

Jeśli odmawia posłuszeństwa, to najczęściej przez niesprawny czujnik przy kole. Czasem dochodzi do awarii modulatora (elektronicznego układu sterującego ABS). Nowy kosztuje ponad 8000 zł, na szczęście bez większych problemów powinniśmy kupić używany już za 500-1000 zł.

Zderzaki

Teoretycznie znoszą uderzenia do prędkości 4 km/h (bez odkształceń). Niestety, często nie wytrzymują nawet delikatnego zderzenia z wózkiem sklepowym, a zimą przy kilkustopniowym mrozie wystarczy lekkie puknięcie i zderzak pęka. W takim wypadku polecamy wymianę na podróbkę, która nie tylko jest dwukrotnie tańsza, ale też o wiele lepiej znosi drobne parkingowe kolizje.

Rezystor dmuchawy

Częste awarie, jeśli nie pamiętamy o regularnym usuwaniu zalegających przy wlocie powietrza liści lub śniegu. Topi się kostka (54 zł) i rezystor (70 zł). Na szczęście wymiana nie należy do szczególnie kłopotliwych i można ją przeprowadzić samodzielnie. Do identycznej sytuacji doprowadzamy, zaniedbując wymianę (co 30 000 km) filtra kabinowego.

Klamkę...

...od schowka nad kolanami pasażera bardzo łatwo wyłamać. Mała rzecz, a smutno (140 zł).

Tłoki

W silnikach 1.8 Zetec nie warto oszczędzać na specjalnych, dedykowanych temu motorowi platynowych świecach. Są drogie, jednak próba zastąpienia ich zwykłymi może się skończyć wypaleniem dziury w tłoku.

Układ wspomagania

Pierwsze objawy to charakterystyczny dźwięk przy skręconych do oporu kołach. Z czasem "buczenie" pompy wspomagania wzmaga się, a wspomaganie przestaje działać równomiernie. W takiej sytuacji do regeneracji kwalifikuje się pompa (koszt ok. 500 zł) lub maglownica (1200 zł).

Łączniki stabilizatora...

...w zawieszeniu z tyłu przedwcześnie się zużywają. Na szczęście problem rozwiązano w autach wyprodukowanych po maju 1998 roku - na tyle skutecznie, że pracownicy ASO nie mają pojęcia, ile kosztuje ten element. Cenę starego znają na pamięć (40 zł).

Zawalidroga...

...jeśli nasze auto jest srebrnym lub granatowym sedanem. Kierowcy boją się takie auto wyprzedzić, a jeśli już się na to zdecydują, ostrożnie lustrują wnętrze wzrokiem. Powód - identycznych Mondeo używa Policja. No, prawie identycznych - z dodatkowym zestawem audio-wideo.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj.

Jacek Balkan

Więcej o: