Mitsubishi Colt (1992-1997) - opinie Moto.pl

Większości z nas marka Mitsubishi kojarzy się jak nie z autami wyczynowymi, to przynajmniej z doskonałymi terenówkami. Mitsubishi Colt nie jest ani jednym, ani drugim. Jest za to doskonałym przykładem precyzyjnie zaprojektowanego, doskonale wykonanego auta miejskiego

O jakości Mitsubishi Colt najlepiej chyba świadczą czołowe miejsca w rankingach na najbardziej bezawaryjny samochód.

Metryczka

Producent zatroszczył się, byśmy wybierając Colta nie musieli głowić się nad wyborem wersji nadwozia (jest tylko jedna). Silników do wyboru jest kilka, wszystkie benzynowe, wszystkie wyposażone w wielopunktowy wtrysk paliwa - 1.3 12V, 1.5 12V, 1.6 16V i oznaczony wiele obiecującym skrótem GTi 1.8 16V.

Bolączki

Właściciele na swoje Colty nie narzekają. Największym problemem mogą być jedynie ceny oryginalnych części zamiennych i kłopoty z dostępnością zamienników. Części używanych jest sporo, w kraju działa przynajmniej kilkanaście wyspecjalizowanych szrotów i warsztatów specjalistycznych.

Instalacja gazowa

Niezależnie od pojemności silnika, auto przerobione na gaz może sprawiać niespodzianki. Kupując Colta z już zamontowaną instalacją, należy zwrócić uwagę czy jest ona odpowiednia do samochodów z wtryskiem paliwa, czy jedynie "przystosowana". Jeśli chcemy uniknąć kłopotów z zapalaniem (a jest to pierwszy znak, że z naszym silnikiem jest coś nie tak) przy każdej wymianie oleju prośmy o przepłukanie silnika specjalnym preparatem likwidującym nagar.

Aparaty zapłonowe

W silnikach 1600 pewnego dnia przestają "produkować" iskrę. Problem jest o tyle denerwujący, że najczęściej dzieje się to podczas jazdy - i oznacza jej koniec. Jeśli ktoś lubi ekstremalne przeżycia, proszę spróbować dowiedzieć się, ile kosztuje nowy aparat zapłonowy w serwisie, ale wcześniej radzimy usiąść i naszykować sobie coś zimnego do picia. Używany kupimy za 500 zł.

Za duży?

Wybierając Colta z mocniejszym silnikiem 1.6 lub 1.8 jesteśmy narażeni na częstszą wymianę silentblocków w tylnym zawieszeniu. Jednak tylko przy silniku 1.8 występują problemy z pękającym oblachowaniem - puszczają zgrzewy w komorze silnika.

Układ wydechowy

Oryginalny wytrzymuje kilkanaście lat. W zamiennikach produkowanych w Polsce po roku eksploatacji pękają przegrody - ten rodzaj brzęczenia przyjemny dla ucha raczej nie jest Lepiej wydać trochę więcej i kupić wydech produkcji niemieckiej. Możemy też zadzwonić do serwisu (siedzimy, szklanka z czymś zimnym ).

Pasek rozrządu

W silnikach 1.6 i 1.8 musimy wymieniać regularnie, najlepiej co 60.000 km. O ile 1.3 jest silnikiem bezkolizyjnym (czyli w razie zerwania paska tłoki nie dewastują zaworów) to przy silnikach 16V zaniedbanie może nas kosztować bardzo dużo - używana głowica to ponad 1500 zł, do tego należy doliczyć koszt jej wymiany. Możemy też dowiedzieć się, ile kosztuje nowa głowica (leżymy wygodnie, szklanka z czymś zimnym w kostkach).

Skrzynie biegów

Są w zasadzie bezawaryjne i mechanicznym usterkom ulegają bardzo rzadko. Co 180-220 tys. km wymagają jedynie okresowej reanimacji (wymiana łożyska wałka sprzęgłowego, koszt to ok. 1000 zł (części + robocizna).

Hydrauliczne regulatory luzów zaworowych (tylko 1.8).

Przy większych przebiegach silnik zaczyna stukać, aby tego uniknąć, trzeba dbać o systematyczną wymianę oleju, nawet nie co 15, a co 10 tys. km.

Nasze typy:

Colt to niewątpliwie doskonałe auto. Świetnie trzyma się drogi, silniki niedużo palą, a są przy tym bardzo dynamiczne. W dodatku Colt to auto bardzo podatne na wszelkiego rodzaju przeróbki, zarówno zabiegi upiększające, jak i te bardziej wyrafinowane, podnoszące moc silnika. Wystarczy zresztą, choć raz pojechać na organizowane od niedawna u nas wyścigi na 1 mili, żeby obejrzeć prawdziwe wilki w owczej skórze. I takiego Colta w naszym garażu ustawilibyśmy najchętniej

Czy wiesz że

Pierwsze Mitsubishi zjechało z taśm montażowych w... 1917 roku. Był to Model A wykonany w ilości 20 egzemplarzy. Oprócz samolotów do 1946 roku fabryka produkowała głównie auta użytkowe - ciężarówki i autobusy.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Jacek Balkan

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.