Nissan Sunny (1991-1996) - opinie Moto.pl

Nissan Sunny (N14) produkowany w latach 1991-96 jest chyba jednym z lepszych przykładów auta wyjątkowo udanego - nie dość, że samochód do tej pory wygląda lepiej niż przyzwoicie, to jeszcze właściciel nie spędza każdej wolnej chwili w warsztacie

Nissany od wielu lat cieszą się w Polsce nie tylko bardzo dużą popularnością, ale i uznaniem - jak dotąd (dziś właścicielem marki jest koncern Renault) całkowicie zasłużonym.

Metryczka

Jeśli już zdecydowaliśmy się na Nissana Sunny, nie będziemy mieć większych problemów ze znalezieniem odpowiedniej dla nas wersji nadwozia (zgrabny 3-drzwiowy hatchback, 5-drzwiowy liftback, bardzo zgrabny sedan i raczej pozbawione uroku kombi) lub silnika. Najczęściej spotykane w naszym kraju motory benzynowe to przede wszystkim 1.4 i 1.6 (z zasilaniem gaźnikowym bądź z wtryskiem). Jest też najmocniejszy 2.0 z oznaczeniem GTI (140 KM, wielopunktowy wtrysk) lub GTI-R (to już prawdziwy rodzynek) z napędem na cztery koła i turbodoładowanym silnikiem o mocy 220 KM.

Dla oszczędnych doskonałą propozycją będzie silnik wysokoprężny - 1.7 lub najczęściej występujący w nadwoziu kombi - 2.0

"Szczęście" w postaci generalnego remontu silnika nie powinno nas spotkać wcześniej niż po przejechaniu 300 000-400 000 km, diesel może wytrzymać nawet ponad 700 000 km.

Bolączki

Jak zwykle przestrzegamy przed kupnem samochodów wcześniej rozbitych, sprowadzonych na początku lat 90. Ze względu na doskonałą jakość auta poczynimy jednak pewne odstępstwa - oczywiście należy zwrócić uwagę na geometrię kół, szczeliny po zamknięciu drzwi oraz na to, czy podłoga nie nosi śladów spawania. Nissan N14 ma oczywiście kilka wad, które trzeba uwzględnić, m.in.:

Poduszka skrzyni biegów (tylna) zrywa się trochę przedwcześnie i za często. Objawy to narastające przy wyższych obrotach wibracje.

Układ wydechowy montowany fabrycznie niejednokrotnie wytrzymuje kilkanaście lat.

Problem w tym, że auto, które kupujemy, właśnie tyle ma O ile wymiana tłumika końcowego trwa chwilę i nie jest kosztowna, to znalezienie kompletnego wydechu może być problemem. Podobnie z rachunkami za wymianę wszystkiego - od kolektora wydechowego po pochromowaną końcówkę

Gaźnik w silnikach 1.4 i 1.6. Psuje się system stabilizacji wolnych obrotów i ssanie. Jak przychodzą chłodniejsze noce, pojawiają się problemy z uruchomieniem auta. Naprawa - czyszczenie gaźnika pomaga średnio w jednym na pięć aut. Pozostaje wymiana. Kosztowna.

Łańcuch rozrządu jest co prawda mniej kłopotliwym sposobem na wprawienie zaworów w ruch niż pasek (bo nie trzeba go wymieniać co 60 000) jednak z czasem szum pracującego silnika narasta, a praca zimnego silnika przypomina odgłosy wydobywające się z zakładu ślusarskiego. Wymiana rozciągniętego łańcucha będzie niestety droższa, niż wymiana paska rozrządu.

Do typowych bolączek kilkunastoletnich Sunny należy również rdzewiejąca miska olejowa. Do usterek nie wpływających na stan mechaniczny lecz nie mniej uciążliwych należy psująca się tylna wycieraczka czy opadające drzwi w wersji trzydrzwiowej.

Czy wiesz, że...

W latach osiemdziesiątych Nissan Sunny (np. N13) i Toyota Corolla z silnikiem Diesla śniły się po nocach prawie każdemu "Kowalskiemu" z prawem jazdy w kieszeni? Auto było dostępne tylko na tzw. Bony PEKAO lub za twardą walutę w PEWEKSIE. Właściciel mógł za to tankować bez ograniczeń i kolejek - olej napędowy nie był reglamentowany.

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Jacek Balkan

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.