Fiat Bravo/Brava - opinie Moto.pl

Rok 1995, czyli rynkowy debiut modeli Bravo (trzydrzwiowy hatchback) i Brava (pięciodrzwiowy), zapewne zostanie zapisana w historii Fiata na czerwono i grubym flamastrem

Marka zaistniała w świadomości konsumentów jako producent całkiem niezłych, niedrogich aut. W roku 1996 do produkcji wprowadzono sedana (Marea), a także kombi (Marea Weekend) - auta o wiele większe, mimo że zbudowane na tej samej płycie podłogowej.

Metryczka

W ofercie Fiata na początku sprzedaży dominował silnik benzynowy 1.4 litra o mocy 80 KM, którego jednak należały unikać - niezbyt udana konstrukcja wałka rozrządu i układu smarowania mogą narazić nas na niepotrzebne wydatki. O wiele lepszą propozycją jest silnik 1.6 litra o mocy 103 KM (trzeba pamiętać o systematycznej wymianie paska rozrządu, nawet co 50 000 km) lub wprowadzony najpóźniej 1.25 16V. Średnie przebiegi silników benzynowych to ok. 300 000 km, choć zdarzają się rekordziści, którzy bez remontu pokonali i 600 000 km. Warunkiem jest jednak wyjątkowa dbałość o regularne przeglądy, wymiany oleju, natychmiastowe usuwanie wszelkich wycieków zarówno oleju, jak i płynu chłodzącego.

Porządnego diesla doczekaliśmy się dopiero pod koniec produkcji - 1.9 JTD oznacza, że silnik zużywa ok. 5.5 ON "na setkę" po mieście, przyspiesza jak niezła benzyna i przy tym jest zaskakująco trwały. Jak dotąd właściciele nie sygnalizują problemów z tymi silnikami. W przypadku montowanych wcześniej do serii Bravo/Brava silników diesla, również o pojemności 1.9 z turbiną (konstrukcja z lat 80, znana m.in. z Tipo) zdania fachowców są podzielone. Często jako argument "za" podaje się, że bywają egzemplarze, które zrobiły 300 000 km bez remontu. Hmm...

Bolączki

Włoskie auta nie cieszą się uznaniem mechaników, a Bravo/Brava nie cieszą się uznaniem niemieckich specjalistów ADAC, którzy zaliczyli je do najbardziej zawodnych w klasie. Trochę w tym przesady, bo mimo kilku wad (m.in. skandalicznej w niektórych egzemplarzach jakości spasowania tak ważnych elementów jak np. drzwi) raczej nie uprzykrzają życia.

Skrzynie biegów

Wymagają delikatnego traktowania, w przeciwnym razie pojawią się problemy z wybieraniem biegów. Naprawa może być baaaardzo kosztowna (nawet 8000 zł).

Drobna elektronika i elektryka

Cała masa drobiazgów takich jak elektryczna regulacja lusterek, podgrzewanie tylnej szyby, silniczek wentylacji - popsuć może się wszystko.

Układ wydechowy

Nadaje się do wymiany po dwóch latach eksploatacji.

Uszczelki

Problemy pojawiają się po ok. 150 000 km - możemy zacząć odkrywać pod naszym autem plamy oleju - na początku będzie to prawdopodobnie wyciek z miski olejowej.

Nasze typy:

Fiat Bravo/Brava to rozsądny wybór - o wiele łatwiej niż w wypadku innych marek kupić samochód zadbany, bezwypadkowy, serwisowany i od pierwszego właściciela. Nie musimy się martwić o zaopatrzenie w części eksploatacyjne lub zamienne, także używane. I tylko z jedną rzeczą musimy się pogodzić - po kilku latach eksploatacji wnętrze wygląda na lekko sfatygowane, a plastikowe elementy tapicerki wpadają w rezonans. Więc może jednak dwa lata starszą Toyotę/Mazdę ?

Ceny modelu sprawdzisz tutaj .

Jacek Balkan

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.