Saab 9-3 (1998-2003) - opinie Moto.pl

Stanowił kontynuację modelu 900 i nie różnił się od niego w istotny sposób. Jednak 9-3 zyskał na jakości, wyposażeniu i komforcie

Tak miał wyglądać Saab 9-3

Model 9-3, podobnie jak poprzednik, tworzony był przez szwedzkiego Saaba, ale w oparciu o rozwiązania koncernu General Motors. Samochód miał więc własną, niepowtarzalną stylizację nadwozia i wnętrza, ale wykorzystywał płytę podłogową Opla Vectry. Zrezygnowano jedynie z wielowahaczowego zawieszenia tylnego na korzyść prostszej i mniej kłopotliwej w eksploatacji belki skrętnej. Mimo tej zmiany walory trakcyjne nie budzą zastrzeżeń, wysoki jest również komfort jazdy. Wygoda podróżowania to po części zasługa obszernych, dobrze zaprojektowanych foteli oraz bogatego wyposażenia. Nie najlepiej wytłumiono jednak przedział pasażerski, a dla pasażerów tylnej kanapy wyraźnie brakuje miejsca na nogi. Dobrze, że przynajmniej z przewozem pakunków nie ma problemów. Bagażnik ma pojemność 495/1315 l. Na uwagę zasługują silniki Saaba 9-3. Benzynowe jednostki są mocne i bardzo elastyczne. Zapewniają bardzo dobrą dynamikę, ale z paliwem nie obchodzą się oszczędnie. Dynamiczny jest również turbodiesel. Pracuje co prawda głośno, zwłaszcza w fazie nagrzewania, ale pozwala wydatnie obniżyć koszty eksploatacji. Saab 9-3 to namiastka samochodu ekskluzywnego, wprowadzającego nabywcę do elitarnego klubu aut nietypowych i cieszących się dużym prestiżem. Dlatego nie należy do tanich. Oryginalność kosztuje, także na rynku samochodów używanych.

Benzynowe jednostki napędowe są trwałe i mało awaryjne. Mają trwałe łańcuchy w napędzie rozrządu, odpadają zatem problemy z paskami rozrządu. Nawet turbosprężarki, jeśli na czas wymienia się olej silnikowy, nie przysparzają problemów. Słaby punkt stanowi łożysko rolki napinającej wieloklinowy pasek napędzający osprzęt silnika. W jednostkach wyposażonych w listwę zapłonową ze zintegrowanymi cewkami zapłonowymi trzeba liczyć się z uszkodzeniami tego elementu. W starzejącej się listwie pojawiają się przebicia zakłócające pracę silnika. Warto zwrócić uwagę podczas jazdy próbnej, czy silnik nie przerywa. Swego czasu w silnikach benzynowych notowano poważne problemy z zapychającą się odmą skrzyni korbowej. Wzrost ciśnienia pod tłokami prowadził do kłopotów ze smarowaniem łożysk korbowodowych, a w efekcie mógł powodować ich zacieranie. Podczas akcji serwisowej wymieniano odmy w każdym egzemplarzu, który trafił do autoryzowanego warsztatu. Napotkanie wadliwego elementu jest więc dzisiaj znikome.

W turbodieslu trzeba liczyć się z kłopotami z zaworem EGR i przepływomierzem powietrza (przerwy w pracy silnika, pogorszenie dynamiki) oraz z wyciekami paliwa na instalacji powrotnej wtryskiwaczy (trudności z uruchomieniem). Słabym punktem tej wersji są również hydrauliczne poduszki podpierające turbodiesla. Nie grzeszą trwałością, a są kosztowne.

W modelu 9-3 wyeliminowano linkę sprzęgła na korzyść systemu hydraulicznego. Nie ma więc problemów z zacieraniem się układu włączania i wyłączania, tak jak w modelu 900. Sprzęgło nie jest jednak zbyt trwałe i przy dynamicznej jeździe trzeba się liczyć z szybkim zużyciem tarczy. Mocne silniki wystawiają ten element na ciężką próbę. Podczas jazdy próbnej trzeba zwrócić uwagę, czy nie ma efektu "ślizgania" (przyrost obrotów silnika niewspółmiernie większy niż przyśpieszenie). Przy większych przebiegach trzeba skontrolować stan łożysk skrzyni biegów. To jednak zadanie dla profesjonalistów.

Podwozie modelu 9-3 nie ma typowych, słabych punktów. Należy do trwałych, stosunkowo szybko zużywają się jedynie typowe elementy przedniej osi. Trzeba liczyć się z koniecznością wymiany sworzni i tulei wahaczy oraz łączników stabilizatora co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów

Saab 9-3 to samochód dopracowany, o dobrym poziomie niezawodności, słynący z solidnego nadwozia i dbałości o bezpieczeństwo. Niewielki drobiazg w postaci odmy skrzyni korbowej zmusił jednak firmę do podjęcia gigantycznej akcji nawrotowej obejmującej 400 tys. aut (istniało niebezpieczeństwo zatarcia łożysk korbowodowych w silnikach benzynowych). Jesienią 2001 r. jeszcze raz wezwano właścicieli modelu 9-3 (okres produkcji 1-31 sierpnia 2001), by wyeliminować wadliwe nakrętki zabezpieczające na drążkach kierowniczych.

Tak wygląda crossover Saaba

Saab 9-3 pracuje poprawnie jedynie z instalacjami wtrysku sekwencyjnego gazu za ok. 3000-3500 zł. Problem stanowią czterocylindrowe silniki z doładowaniem, ze względu na dużą moc uzyskiwaną ze stosunkowo małej pojemności silnika. W tych jednostkach napędowych należy stosować reduktory gazowe o zwiększonym wydatku oraz bardziej wydajne wtryskiwacze gazowe. Niektóre firmy mają takie elementy w swoich ofertach, kosztują one tyle samo co tradycyjne wtryskiwacze. Można także dokonać odpowiedniej kalibracji poprzez rozwiercenie. Koszt reduktora o zwiększonym wydatku jest wyższy o blisko 200 - 300 zł. W modelu 9-3, podobnie jak w Saabie 900, bardzo istotny jest idealny stan układu zapłonowego.

Podaż modelu 9-3 na rynku wtórnym jest zaskakująco duża. Mimo eksluzywnego charakteru jest to samochód stosunkowo popularny. Dotyczy to głównie najtańszej odmiany 2.0 16V (131 KM) oraz turbodiesli 2.2 TiD. Znacznie trudniej kupić z drugiej ręki dwulitrowe doładowane wersje o mocach powyżej 150 KM, niełatwo jest też o Saaby 9-3 z benzynowymi silnikami 2.3 16V. Takie auta może pomóc znaleźć prężnie działający klub Saaba, którego członkowie mają doskonałe rozeznanie w ofertach sprzedaży.

Tabliczka znamionowa widoczna jest po otwarciu pokrywy silnika na wzmocnieniu przedniego pasa, w okolicy prawego reflektora. Numer identyfikacyjny VIN wybito na podszybiu, po stronie prawej, w rynience odpływowej komory silnika (widoczny po otwarciu przedniej pokrywy). VIN powtórzono na górnej powierzchni deski rozdzielczej, po stronie lewej (widoczny w lewym dolnym narożniku przedniej szyby).

www.saabklub.pl

Najważniejsza strona internetowa dla miłośników aut firmy Saab. Oprócz spraw klubowych i informacji o imprezach znajdziemy tutaj forum użytkowników, giełdę samochodów i części zamiennych, artykuły o Saabach oraz linki do ciekawych stron.

ZOBACZ TAKŻE:

Saab Cabrio obchodzi 25-lecie

fot. Saab

Więcej o:
Copyright © Agora SA