BMW 7 (1994-2001) E38 - opinie Moto.pl

Mimo upływu lat ?siódemka? wciąż jest ekskluzywną limuzyną, której nie brakuje elegancji i sportowego sznytu

Klasyczną linię "siódemki" z połowy lat dziewięćdziesiątych zaczęto szczególnie cenić dopiero po prezentacji następcy, budzącego kontrowersje kształtami karoserii. E38 to kwintesencja stylu, jaki oferują eleganckie sedany o szerokim i niskim nadwoziu, których dynamiczna linia budzi sportowe skojarzenia. Ale BMW siedem z lat 1994 - 2001 to nie tylko niepowtarzalna uroda, ale również wyrafinowana technika i znakomite walory użytkowe. Przedział pasażerski zapewnia mnóstwo wolnej przestrzeni, świetne wykończenie i bogate wyposażenie sprzyjające wygodnej jeździe. Komfort jazdy stoi na najwyższym poziomie. Obszerny bagażnik o pojemności 500 l sprawia, że nawet przy komplecie pasażerów nie trzeba specjalnie ograniczać się z pakunkami. BMW słynie z dynamicznych silników i "siódemka" nie jest pod tym względem wyjątkiem. Szybka, czy wręcz sportowa jazda to dla E38 przysłowiowa bułka z masłem, bowiem podwozie potrafi sprostać osiągom samochodu. Trzeba się jednak liczyć ze sporymi wydatkami na paliwo, oszczędni powinni sięgnąć po jeden z silników wysokoprężnych. Ze sporymi kosztami trzeba się liczyć również w serwisie. Dla dobra auta lepiej korzystać tylko z renomowanych warsztatów z fachowym personelem. Utrzymanie samochodu nie sprawia większych problemów bo dostęp do części zamiennych i akcesoriów jest bardzo dobry. Prawdziwym wyzwaniem dla portfela są wersje wysokoprężne 725tds i 740d ze względu na dużą awaryjność oraz benzynowy 12-cylindrowiec 5.4, który w serwisie pochłania fortunę.

Historia modelu

30 lat silników Diesla BMW

1994 - premiera modelu, nadwozie sedan 4d, wersje benzynowe 730i (3.0, 218 KM), 740i (4.4, 286 KM), 750i (5.4, 326 KM) 1995 - wersja benzynowa 728i (2.8, 193 KM) 1996 - wersja benzynowa 735i (3.5, 235 KM), turbodiesel 725tds (2.5, 143 KM) 1998 - niewielka modernizacja (zmiany w pasie przednim, nowy kształt "nerek" na wlocie powietrza), wersja benzynowa 735i (3.5, 238 KM), turbodiesel 730d (2.9, 184 KM) 1999 - turbodiesel 740d (3.9, 245 KM), silnik V8 z systemem zmiennych faz rozrządu VANOS 2000 - turbodiesel 730d (2.9, 193 KM) 2001 - premiera kolejnej generacji BMW 7 (E65)

Awaryjność

Dla BMW 7 E38 ogłoszono dwie serwisowe akcje przywoławcze. Pierwszą przeprowadzono latem 1995, objęła ona egzemplarze wyprodukowane między marcem a czerwcem 1995 r. Kontrolą objęto wówczas elementy zawieszenia przy prawym tylnym kole, stwierdzono bowiem możliwość zamontowania wadliwych odlewów. Przy większych obciążeniach odlewy mogły pękać, destabilizując tor jazdy samochodu. Drugą akcję ogłoszono jesienią 2001 r., wzywając do serwisów właścicieli aut wyprodukowanych między 11.11.2000 a 30.09.2001 r. Sprawdzano elementy elektroniczne sterujące układem chłodzenia, które mogły ulegać przeciążeniom a nawet zniszczeniu. Konsekwencją tych awarii mogło być uszkodzenie wentylatora chłodnicy.

Silniki

Trwałość silników BMW jest wręcz legendarna. Osiągają one kilkusettysięczne przebiegi pozostając wciąż w dobrej kondycji. Dotyczy to jednak układu korbowego i rozrządu, z osprzętem jest trochę inaczej. Ten niestety nie jest tak trwały, czego dowodzą problemy z pompami cieczy chłodzącej, katalizatorami, instalacją elektryczną czy elektroniką. Najpoważniejsze kłopoty sprawia turbodiesel 725 tds, w którym często dochodzi do pęknięć głowicy. Słabym punktem układu paliwowego są korodujące zbiorniki paliwa. Rdza doprowadza nawet do wycieków paliwa.

Przeniesienie napędu

Szczególnej uwagi podczas zakupu wymaga automatyczna skrzynia biegów. Ryzyko jej uszkodzenia jest tym mniejsze, im słabszy silnik jest pod maską. Mocne jednostki napędowe niszczą automaty, a naprawy ich niedomagań są niestety bardzo kosztowne.

Nadwozie

Blachy nadwozia nie wytrzymują próby czasu. Wiele egzemplarzy E38 ma poważne problemy z rdzą, zwłaszcza na dolnych krawędziach drzwi i na pokrywie bagażnika

Podwozie

BMW E38 słynie z niedomagań wspomagania układu kierowniczego. Typowym problemem są przede wszystkim wycieki płynu hydraulicznego. Mało trwałe są amortyzatory

Instalacja elektryczna

Elektryka nie jest mocnym punktem E38. Często kaprysi i zmusza właściciela auta do wizyty w warsztacie. Czasem zawodzą czujniki, czasem przekaźniki, czasem wyświetlacze na desce rozdzielczej.

Co wybrać?

Godne polecenia są przede wszystkim silniki benzynowe 3.0 i 3.5 V8, w których można utrzymać korzystną relację między osiągami a zużyciem paliwa. Komu nie zależy tak bardzo na ekonomii, może sięgnąć po wersję 4.0 lub 4.4, ale są to silniki paliwożerne. Ze względu na ogromne koszty utrzymania lepiej unikać 12-cylindrowego benzynowca 5.4, a z uwagi na awaryjność lepiej omijać z daleka turbodiesle 725tds i 740d. Jeśli ktoś koniecznie chce mieć pod maską silnik wysokoprężny to powinien zdecydować się na wersję 730d.

VIN

Numer identyfikacyjny VIN wybito w przedziale silnika, na prawym kielichu kolumny przedniego zawieszenia. Numer VIN można również odczytać na górnym panelu deski rozdzielczej, po stronie lewej, przez lewy dolny narożnik przedniej szyby.

Dekoder numerów VIN dla samochodów BMW znajdziesz tutaj .

Ceny

BMW 725 - ogłoszenia motoryzacyjne BMW 728 BMW 730 BMW 735 BMW 740 BMW 750

Linki

BMW 7 Klub Polska

BMW Klub Polska

BMW Klub Łódź

BMW Powerclub

Gaz

Trwałe silniki, znakomite własności jezdne, przestronne wnętrze, bogate wyposażenie, wysoki komfort jazdy, łatwy dostęp do części zamiennych i akcesoriów, przystępne ceny

Hamulec

Słabe zabezpieczenie przed korozją, nieudane silniki wysokoprężne, drogie elementy samopoziomującego zawieszenia

Summa summarum

BMW E38 nie podlega już typowej klasyfikacji dla aut używanych, bowiem traktowany jest raczej jako okaz kolekcjonerski. Kupowanie takiego samochodu z myślą o codziennych dojazdach do pracy nie jest najlepszym pomysłem. To propozycja dla ludzi ceniących prestiż i elegancję, potrzebujących auta do sporadycznych wyjazdów. Taki rodzaj eksploatacji gwarantuje zachowania auta w dobrej kondycji na długie lata i nie narazi właściciela na poważne wydatki.

Więcej o:
Copyright © Agora SA