Ford Mondeo (2007-2013) - opinie Moto.pl

Trzecie wydanie "średniaka" spod znaku Forda wciąż jest w produkcji, ale ma już bogatą reprezentację na rynku wtórnym. I to w bardzo korzystnych cenach

Nowy Ford Mondeo - kombi i liftback

Nazwa Mondeo nie jest dziełem przypadku. To pierwszy światowy model Forda, wprowadzony na rynek w 1993 r. i sprzedawany na różnych kontynentach. Zaprojektowany od podstaw samochód, którego opracowanie pochłonęło ogromne pieniądze i było jednym z najdroższych w historii motoryzacji, osiągnął wielki sukces handlowy. Mondeo od początku był samochodem, w którym szczególny nacisk położono na nowoczesność konstrukcji, bezpieczeństwo i komfort jazdy. Kolejne generacje powielały ten schemat, czym przyciągały licznych nabywców. Trzecie wydanie również nie odbiega od pierwotnych założeń, decydujących o atrakcyjności modelu. Jedno, co uległo zmianie na przestrzeni lat to cena. Początkowo był to samochód drogi, ale stopniowo taniał i dzisiaj jest autem niedrogim jak na walory, które prezentuje.

Solidna konstrukcja, dobre wyposażenie, przestronne, ładnie wykończone wnętrze, duży bagażnik (sedan 550 l, hatchback 540 l, kombi 555 l), bardzo dobre podwozie, precyzyjny układ kierowniczy, nowoczesne i dynamiczne silniki - to liczne atuty, które z Mondeo trzeciej generacji czynią wyjątkowo atrakcyjną ofertę wśród używanych aut klasy średniej. Jedną z jego zalet stanowią również przystępne koszty serwisowe. Utrzymanie auta nie sprawia większych problemów, części zamienne nie mają wygórowanych cen a liczne zamienniki pozwalają dodatkowo obniżyć koszty. Istotny jest również fakt, że odsprzedaż Mondeo nie sprawia kłopotów, bowiem jest to samochód poszukiwany na rynku wtórnym.

Historia modelu

2007 - premiera modelu, nadwozia sedan 4d, hatchback 5d i kombi 5d (Turnier), silniki benzynowe 1.6 (110 KM), 1.6 (125 KM), 2.0 (145 KM), 2.3 (160 KM) i 2.5 (220 KM), turbodiesle 1.8 TDCi (101 KM), 2.0 TDCi (115 KM), 2.0 TDCi (130 KM), 2.0 TDCi (140 KM) 2008 - silnik 2.0 Flexifuel (145 KM), turbodiesel 2.2 TDCi (175 KM) 2009 - silnik 2.0 LPG Flexifuel (145 KM) 2010 - niewielka modernizacja, kosmetyczne zmiany w nadwoziu (nowe wloty powietrza w przednim zderzaku, diodowe światła dzienne), zmiany we wnętrzu, dwusprzęgłowa skrzynia zautomatyzowana Powershift, modyfikacje jednostek napędowych. Silniki benzynowe 1.6 (120 KM), 1.6 EcoBoost (160 KM), 2.0 EcoBoost (203 KM), 2.0 SCTi (203 KM), 2.0 EcoBoost (240 KM), turbodiesle 1.6 TDCi (115 KM), 2.0 TDCi (163 KM), 2.2 TDCi (200 KM)

Awaryjność

Raport awaryjności samochodów TÜV 2012

Kategoria wiekowa Lokata Liczba aut w zestawieniu 2-3 lata 81 127 4-5 lat 49 120

Raport awaryjności samochodów ADAC 2011

Klasa Lokata Liczba aut w klasie Średnia 17 19

Raport awaryjności samochodów DEKRA 2012

Przebieg Ocena 0-50 000 km Dobra 50 000-100 000 km Dobra 100 000-150 000 km Przeciętna

Dla Forda Mondeo trzeciej generacji dwie pierwsze serwisowe akcje przywoławcze ogłoszono wiosną 2009 r. Obie dotyczyły problemów z układem hamulcowym. Kolejna serwisowa akcja nawrotowa, przeprowadzona wiosną 2011 r., objęła instalację elektryczną. Ze względu na błędy oprogramowania istniała możliwość samoistnego włączania się reflektorów i kontrolek.

Volkswagen Passat B6 (2005-2010)

Nadwozie

Podstawowe problemy z nadwoziem to wygniatające się, a w konsekwencji przeciekające uszczelki drzwi oraz notorycznie zacinający się zamek pokrywy silnika. W wersji hatchback warto zwrócić uwagę na stan teleskopów, podtrzymujących po otwarciu pokrywę bagażnika.

Podwozie

W przednim zawieszeniu stosunkowo szybko zużywają się łączniki stabilizatora, końcówki drążków kierowniczych i amortyzatory. Naprawy tych elementów są jednak proste i tanie. Gorzej z przekładnią kierowniczą, która przy większych przebiegach odmawia posłuszeństwa. Jej naprawa nie należy do tanich. Zwiastunem kłopotów są wycieki z przekładni i wyraźne stuki. Warto też dokładnie sprawdzić stan łożysk w tylnych piastach, by nie narazić się na wysokie koszty. Łożyska zintegrowano nie tylko z piastami, ale również z czujnikami ABS, tworząc drogie podzespoły. Tylne zawieszenie nie sprawia większych kłopotów, najczęściej wymaga jednie wymiany łączników stabilizatora. Przy większych przebiegach pojawia się konieczność wymiany wybitych tulei wahaczy, ale taka naprawa nie jest ani skomplikowana ani kosztowna. Większych wydatków związanych z obsługą i naprawami trzeba spodziewać się w wersjach z regulowaną siłą tłumienia i z elektrycznym hamulcem pomocniczym.

Silniki

Benzynowe silniki Forda spisują się bardzo przyzwoicie. Czasami tylko odmawiają w nich posłuszeństwa cewki zapłonowe. W wersjach 1.6 (110 lub 125 KM) zdarzają się również problemy z systemem zmiennych faz rozrządu, dość kosztowne w naprawie. Silnik spod znaku Volvo (2.5 220 KM) wykazuje spore zapotrzebowanie na olej i ma kiepskie uszczelniacze wału korbowego. Kłopotliwe w eksploatacji są turbodiesle, zwłaszcza fordowski 1.8 TDCi oraz francuski 2.0 TDCi (115 lub 140 KM), pochodzący z koncernu PSA. Po dłuższych przebiegach (100-150 tys km) można spodziwać się niedomagań dwumasowych kół zamachowych (zintegrowanych ze sprzęgłem) oraz problemów z turbosprężarkami. Na porządku dziennym w 2.0 TDCi są wycieki oleju. Wybierając turbodiesla z filtrem cząstek stałych warto zwrócić uwagę, czy filtr ma konstrukcję bezobsługową. Jeśli nie konieczne będzie stosowanie specjalnego płynu, umożliwiającego dopalenie sadzy zgromadzonej w filtrze.

Przeniesienie napędu

Niedopuszczalne są wycieki oleju ze skrzyni biegów. Utrata oleju kończy się najczęściej awarią przekładni i kosztowną naprawą. Podczas zakupu trzeba koniecznie obejrzeć skrzynię biegów a w trakcie jazdy próbnej dokładnie sprawdzić jej działanie.

Instalacja elektryczna

Odbiorniki prądu elektrycznego w Mondeo trzeciej generacji często odmawiają posłuszeństwa nie z powodu awarii, ale ze względu na brak zasilania. Winę ponoszą skorodowane styki elektryczne i pękające przewody, zwłaszcza w komorze silnika. W osprzęcie silnika najczęściej niedomagają alternatory i cewki zapłonowe.

Top 4 | Najlepsze używane turbodiesle

Co wybrać?

Podstawowe silniki Mondeo III nie grzeszą wigorem, ale spełniają oczekiwania kierowców jeżdżących spokojnie i oszczędnie. W codziennej eksploatacji, zarówno w mieście jak i na trasie, najlepiej spisują się benzynowy silnik 2.0 (145 KM) i turbodiesel 2.0 TDCi (115 lub 130 KM). Interesujący jest również silnik 1.6 EcoBoost (160 KM), ale ta wersja ze względu na produkcję dopiero od 2010 r. nie należy do tanich. Mocne benzynowce i turbodiesle sprawiają co prawda wiele frajdy z jazdy, ale ich utrzymanie wiąże się ze znacznie wyższymi kosztami. Zarówno ze względu na zużycie paliwa jak i na obsługę serwisową. Ze względu na mniejszą awaryjność i niższe koszty obsługi lepiej wybrać niezbyt wysiloną wersję benzynową. Warto wiedzieć, że silniki 2.0 TDCi (115 KM) i 2.0 TDCi (140 KM) to konstrukcje francuskie, a benzynowy silnik 2.5 (220 KM) to pięciocylindrowiec Volvo. Kupując Mondeo trzeciej generacji trzeba pamiętać, że jest to jeden z bardziej popularnych samochodów flotowych. Taka przeszłość nie dyskwalifikuje auta, ale trzeba dokładnie sprawdzić jego przebieg i stan. Eksploatacja pojazdów firmowych przebiega bardzo różnie, dlatego kondycja takich samochodów też jest bardzo zróżnicowana. Czasami lepiej jest jednak kupić pofirmowe Mondeo z dużym przebiegiem, ale dobrze utrzymane, niż egzemplarz w kiepskiej kondycji z prywatnych rąk.

VIN

Znaki identyfikacyjne VIN wybito na podłodze przedziału pasażerskiego, między prawym przednim fotelem a progiem drzwiowym. Numer VIN umieszczono również na górnym panelu deski rozdzielczej po stronie lewej. Można go odczytać przez lewy dolny narożnik przedniej szyby.

Dekodery numerów VIN dla samochodów marki Ford

Ceny

Ford Mondeo - ogłoszenia autotrader.pl

Linki

Strona Mondeo Klub Polska http://www.mondeoklubpolska.pl/

Strona Ford Club Polska http://www.fordclubpolska.org/

Więcej o:
Copyright © Agora SA