Volkswagen Touareg (2002 - 2010) - opinie Moto.pl

Touareg, który stanowi udane połączenie ekskluzywnej limuzyny i dużej terenówki, świetnie sprawdza się w roli prestiżowego auta rekreacyjnego. Prestiżowego? Tak, w końcu to brat bliźniak Porsche Cayenne

Kiedy koncern Volkswagena zapowiedział wprowadzenie na rynek samochodów o wyraźnie luksusowym charakterze, rynek zareagował sceptycznie. Firma znana z popularnych i niedrogich aut wkraczała do zupełnie obcych dla niej segmentów i trudno było przewidzieć, jak sobie poradzi z nowatorskimi konstrukcjami. Sedan o nazwie Phaeton nie wzbudził entuzjazmu i jego sprzedaż zawsze szła kiepsko.

Co pisaliśmy, o pierwszym Touaregu?

Z Touaregiem było zupełnie inaczej. Nabywców nie brakowało, samochód okupował czołowe miejsca rankingów sprzedaży. Czemu zawdzięczał ten sukces? Przede wszystkim dobremu pochodzeniu. Auto było konstrukcyjnym bliźniakiem Porsche Cayenne, oba modele miały wspólną prezentację podczas salonu samochodowego w Paryżu (2002 r.).

Wizytówka Touarega jest krótka ale treściwa: mocne silniki, seryjny napęd 4x4 (wielopłytkowe sprzęgło, reduktor), wielowahaczowe zawieszenie, znakomite własności jezdne, samonośne nadwozie, wysoki komfort jazdy, przestronne i świetnie wykończone wnętrze, luksusowe wyposażenie, zaawansowane technologie. SUV z Wolfsburga ma długość prawie 4,8 m oraz bagażnik o pojemności 500 lub 555 l (w zależności od wersji). W bogatszych wersjach można liczyć na pneumatyczne zawieszenie, które pozwala regulować charakterystykę podwozia i zmieniać prześwit auta (160 - 300 mm). Decydując się na kupno Touarega trzeba wziąć pod uwagę trzy istotne sprawy - koszty zakupu, ekploatacji i serwisu. Żadna z tych pozycji nie jest przyjemna dla porfela. Warto również pamiętać, że Touarega można powierzać tylko najlepszym warsztatom, ze względu na wyjątkowo wysoki poziom techniczny tego modelu.

Nadwozie

Woda w kufrze nie musi oznaczać, że mamy do czynienia z egzemplarzem popowodziowym. Zdarza się to często na skutek kondensacji pary wodnej albo w wyniku nieszczelności pokrywy bagażnika. Gdy przestaje działać przedni reflektor warto sprawdzić, czy nie wysunął się ze swojego mocowania. Takie przypadki nie są rzadkością

Podwozie

Klasyczne zawieszenie pracuje zazwyczaj niezawodnie. Problemy sprawia za to zawieszenie pneumatyczne. Pojawiają się w nim nieszczelności i awarie kompresorów, zdarzają też awarie miechów powietrznych. Szybko zużywają się elementy układu hamulcowego Touarega, mocno bijąc po kieszeni właściciela auta.

>>> Porządny kawał samochodu, w dobrej cenie <<<

Przeniesienie napędu

Po dłuższych przebiegach zaczyna hałasować podpora wału napędowego. Taki objaw zwiastuje konieczność wymiany podpory, co jest niestety zabiegiem kosztownym. Podpora stanowi komplet z wałem i kosztuje kilka tysięcy złotych

fot. Juliusz Szalek Druga generacja - lepsza czy ulepszona?

Instalacja elektryczna

Awarie podzepołów elektrycznych i elektronicznych w Touaregu należą do rzadkości. Niechlubnym wyjątkiem jest system monitoringu ciśnienia w ogumieniu. Szwankuje notorycznie i aż prosi się o całkowite wyłączenie. Czasami zawodzi też system diagnostyczny OBD, co skutkuje wyższą toksycznością spalin.

Co wybrać ?

Radzimy wystrzegać się dużych i mocnych silników. Ich paliwożerność to tylko jeden z problemów, i to wcale nie najpoważniejszy. Znacznie bardziej we znaki dają się wysokie koszty eksploatacji i obsługi serwisowej, które wytrzymują jedynie osoby z naprawdę zasobnym portfelem. Lepiej wybierać najmniejsze jednostki - benzynową 3.2 V6 oraz turbodiesle 2.5 TDI i 3.0 V6 TDI.

Historia modelu

2002 - premiera modelu, silniki benzynowe 3.2 V6 (220 KM) i 4.2 V8 (310 KM), turbodiesel 5.0 V10 TDI (313 KM) 2003 - Turbodiesel 2.5 TDI (174 KM) 2004 - silniki benzynowe 3.2 V6 (241 KM) i 6.0 W12 (450 KM), turbodiesel 3.0 V6 TDI (224 KM) 2005 - silnik benzynowy 3.6 V6 FSI (280 KM) 2006 - silnik benzynowy 4.2 V8 (350 KM) 2007 - niewielka modernizacja (nowy pas przedni), turbodiesel 3.0 V6 TDI (240 KM), wersja sportowa R50 z silnikiem 5.0 V10 TDI (350) 2009 - turbodiesel 3.0 V6 TDI BlueMotion (225 KM) 2010 - premiera Touarega drugiej generacji

Awaryjność - Raport TÜV 2012

Kategoria wiekowa Lokata Liczba aut w zestawieniu 2-3 lata 87 127 4-5 lat 43 120 6-7 lat 30 104

Uważaj na anglika! Przekładka to nie jest dobry pomysł.

Awaryjność - Raport DEKRA 2012

Przebieg Ocena ogólna 0 - 50 000 km Przeciętna 50 000 - 100 000 km Dobra 100 000 - 150 000 km Dobra

Awaryjność - Raport ADAC 2010

Rocznik Ocena 2005 Dobra 2006 Dobra 2007 Dobra 2008 Dobra

Pierwszą przywoławczą akcję serwisową dla modelu Touareg ogłoszono wiosną 2004 r. W niektórych egzemplarzach sprawdzano wówczas hamulec pomocniczy i główną wiązkę przewodów elektrycznych (możliwość przetarcia dźwignią hamulca) a także montowano dodatkowe uziemienie wlewu paliwa. Kolejną akcję przeprowadzono nieco później, latem 2004 r. Producent zareagował wówczas na wadliwe zamki tylnych pasów bezpieczeństwa. Podczas akcji ogłoszonej latem 2009 r. zajmowano się tylnym spoilerem, bowiem stwierdzono możliwość pękania i odrywania się tego elementu.

VIN

Numer VIN wybito na podłodze bagażnika po stronie prawej. Znaki identyfikacyne można odczytać również na górnym panelu deski rozdzielczej przez lewy dolny narożnik przedniej szyby. Linki

http://www.touaregclub.pl/ Strona Touareg Club

http://volksmaniak.prv.pl/ Strona miłośników marki Volkswagen

ZOBACZ TAKŻE:

30 tysięcy, za Porsche w skórze VW? - sprawdź oferty na autotrader.pl

Co różni Touarego od Cayenne?

VW Touareg przez duże "R"

Więcej o:
Copyright © Agora SA