Volkswagen Golf IV (1997-2003) - opinie Moto.pl

Skoro o Golfie mowa... Oto lista aut, które najczęściej kupują Niemcy
Z biegiem lat wartości, które prezentował Golf, właściwie się nie zmieniały, tworząc wizerunek pojazdu poprawnego od strony technicznej i funkcjonalnej. Przez 30 lat nie zmieniano jednak założeń stylizacyjnych i Golf zaczął być postrzegany jako samochód dla konserwatystów. Czwarta generacja tego modelu weszła na rynek z nowymi standardami jakościowymi, zwłaszcza we wnętrzu, i jeszcze szerszą paletą udanych silników. Były wśród nich niezwykle nowoczesne jednostki napędowe znane z Audi (pięć zaworów na cylinder) oraz bardzo mocne diesle (130 i 150 KM) zapewniające niemal sportowe osiągi. Zmniejszono również awaryjność auta. Na polskich drogach wadę Golfa stanowi to, co na równych, niemieckich szosach stanowi zaletę - sztywne zestrojenie zawieszeń. Trzeba się również przyzwyczaić do mało przestronnej tylnej części wnętrza. Pod tym względem lepiej wypada czterodrzwiowa odmiana Bora z nieco większym rozstawem osi. Ci, którzy potrzebują bardziej funkcjonalnego bagażnika, mogą sięgnąć po wersje kombi stworzone zarówno na bazie Golfa IV, jak i Bory. Dla miłośników oryginalności i elegancji pozostaje wersja Cabrio, ale trzeba pamiętać, że w ostatnim wydaniu była ona budowana na podstawie Golfa III. Jest nawet wersja 4x4 (4Motion). Z punktu widzenia użytkownika ogromne znaczenie ma nie tylko bogactwo odmian i duży wybór silników, ale również to, że rynek oferuje ogromną liczbę używanych części zamiennych i akcesoryjnych zamienników do Golfa, co wpływa na obniżenie kosztów eksploatacji.
SILNIK
Mało trwałym elementem silników benzynowych jest pompa cieczy chłodzącej. W dieslach trzeba pilnować wyznaczonych przez serwis przebiegów dla pasków zębatych rozrządu. Zwłaszcza w egzemplarzach z lat 1997-98 są one wyjątkowo delikatne. W silnikach 1.4 podczas mrozu może zamarzać magistrala do pobierania oleju z miski olejowej.
NADWOZIE
Chociaż w Golfie IV materiały obiciowe foteli są wyjątkowo odporne na zużycie, to jednak trudów eksploatacji dość często nie znoszą stelaże foteli (skrzypią i trzeszczą). Awaryjne są podnośniki szyb. Wielu użytkowników za wielką wadę uważa zmniejszone lusterko zewnętrzne po prawej stronie nadwozia.
UKŁAD WYDECHOWY
Korozja najszybciej atakuje tłumik środkowy, a zwłaszcza jego element mocujący.

Golfa tu nie znajdziesz... Tych samochodów NIE kupują Polacy
UKŁAD ELEKTRYCZNY
Skomplikowana wymiana żarówek w przednich reflektorach sprawia, że mało doświadczeni kierowcy mogą sobie nie poradzić samodzielnie z tym problemem. Mankamentem Golfa IV są również korodujące styki elektryczne, szczególnie w komorze silnika. Nierzadko dochodzi do samoczynnego rozładowania akumulatora.
UKŁAD NAPĘDOWY
Po przebiegu 60-70 tys. km przełączanie biegów może być utrudnione. Notuje się wiele przypadków "haczenia" w skrzyni przekładniowej, zmiana przełożeń przestaje być płynna.
HISTORIA MODELU
1997, sierpień - premiera modelu (hatchback - troje i pięcioro drzwi). Silniki 1.4 (75 KM), 1.6 (101 KM), 1.8 20V (125 KM), 1.8 20V Turbo (150 KM), 2.3 VR5 (150 KM), 1.9 D (wtrysk bezpośredni, 68 KM), 1.9 TDI (wtrysk bezpośredni, 90 KM), 1.9 TDI (wtrysk bezpośredni, 110 KM)
1998, sierpień - Bora (sedan, czterodrzwiowa wersja Golfa)
1999 - premiera Golfa i Bory w wersjach Variant (kombi). Nowe silniki 1.6 16V (105 KM), 2.0 (116 KM), 2.8 V6 24V (204 KM), 1.9 TDI (pompowtryskiwacze, 116 KM). Wycofanie z oferty silnika 1.8 20V (125 KM)
2001, wiosna - nowe silniki 1.4 16V (75 KM), 1.9 TDI (pompowtryskiwacze, 101 KM), 1.9 TDI (pompowtryskiwacze, 150 KM). Wycofanie z oferty silnika 1.8 20V (125 KM)
2001, jesień - nowe silniki 1.8 20V (180 KM) i 1.9 TDI (pompowtryskiwacze, 150 KM)
2002, sierpień - wersja R 32 (3.2 V6, 241 KM), nowe silniki 1.6 FSI (bezpośredni wtrysk benzyny, 110 KM) i 2.0 (102 KM). Wycofanie z oferty silnika 2.3 V5 (150 KM) 2003, jesień - premiera VW Golfa V
AWARYJNOŚĆ
Golf IV okazał się dużym sukcesem na polu trwałości i niezawodności. Góruje pod tym względem nad poprzednikiem, co widać wyraźnie w niemieckich statystykach awaryjności. Raport TÜV plasuje Golfa na 21. miejscu w dwóch kategoriach wiekowych (4-5 lat oraz 6-7 lat). Niewiele gorzej wygląda to w raporcie DEKRA. Golf zajmuje w nich 32. lokatę w kategorii wiekowej 4-5 lat i 36 miejsce w kategorii 6-7 lat. Prawdą jest jednak, że sporo elementów poprawiano w ramach serwisowych akcji nawrotowych. W pierwszych egzemplarzach Golfa IV i Bory w wersjach 4Motion (od początku produkcji do 28.02.2000 r.) odkryto możliwość korozji poprzecznego łącznika w tylnym zawieszeniu. W egzemplarzach wyprodukowanych między 1.05.2000 r. a 30.07.2000 r. poprawiano elementy mocujące foteliki dziecięce w systemie Isofix, a w Golfach IV i Borach, które opuściły fabrykę między 1.10.2000 r. a 30.11.2000 r., usuwano wadę poduszki powietrznej pasażera. Do tego doszły jeszcze akcje kontrolne układu wspomagania hamulców na początku 2002 r. oraz poprawek układu sterującego ABS na początku 2003 r.,
LPG
Jerzy Maliński z Koalicji na rzecz Autogazu: Benzynowe silniki Volkswagena Golfa IV współpracują tylko z sekwencyjnym wtryskiem gazu. Zarówno montaż, jak i eksploatacja takich systemów nie sprawiają żadnych problemów. Słabymi punktami są jedynie cewki zapłonowe, które czasami ulegają uszkodzeniu. Są to jednak przypadki sporadyczne. Trzeba pamiętać o okresowym czyszczeniu i programowaniu elektronicznie sterowanej przepustnicy zaleconym przez serwis. Konsekwencją zaniedbania tych czynności jest "falowanie" wolnych obrotów silnika.
ZNAKI IDENTYFIKACYJNE
Tabliczkę znamionową umieszczono w komorze silnikowej, na gnieździe lewej kolumny zawieszenia. Numer VIN wybito w środkowej części podszybia, od góry. Widoczny jest po otwarciu pokrywy silnika. Dodatkowa naklejka z numerem VIN znajduje się w zagłębieniu koła zapasowego po lewej stronie.

Volkswagen Passat Alltrack - ile kosztuje?
VIN
Znaki 1-3 WVW - światowy kod producenta (Volkswagen, Niemcy)
Znaki 4-6 ZZZ - znaki stałe (wypełniające)
Znaki 7-8 kod modelu (1J - Golf IV i Bora)
Znak 9 Z - znak stały (wypełniający)
Znak 10 kod roku modelowego
Znak 11 kod zakładu montażowego (W-Wolfsburg, B-Bruksela)
Znaki 12-17 numer seryjny samochodu
CENY
Najłatwiej kupić Golfa z benzynowymi silnikami 1.4 i 1.6 oraz z dieslami 1.9 D i 1.9 TDI. Te ostatnie są szeroko reprezentowane przez wersje o mocy 101 KM. Mocniejsze odmiany (130 i 150 KM) należą do rzadkości. Równie skromnie reprezentowane są benzynowe wersje 1.8 20V Turbo i 2.0. Do rzadkości należą Golfy IV w wersjach R 32 i 4Motion (napęd 4x4).
-
Już w 2021 r. kierowcy z prawem jazdy kat. B zyskają nowe uprawnienia. Pod dwoma warunkami
-
Też tak robisz? Siedem złych nawyków, które wykończą twój samochód
-
Nowa Lada Niva będzie najtańszym SUV-em w Europie. Renault chce powtórzyć sukces Dacii Duster
-
Jak odłączyć i podłączyć akumulator w samochodzie? Uwaga! Kolejność jest kluczowa
-
Nissan stworzył "kampera", ale nie dla przyjemności tylko do pracy. Model NV350 ma ekspres do kawy i biurko
- Jak się jeździ Unimogiem? Terenowa ciężarówka jest pełna niespodzianek
- Jak uruchomić samochód przy pomocy kabli rozruchowych? To proste, ale bądź ostrożny
- Dążenie do maksymalnej popularyzacji samochodów EV to na razie jedyny sposób na zmniejszenie szkodliwości transportu dla środowiska
- Triki i podstępy handlarzy samochodów, które wykryjesz samodzielnie. Wystarczą zdjęcia
- Dźwięki ciszy. Po co sztuczne brzmienie silnika w elektrycznym samochodzie? [MOTO 2030]
Forum
- Kleber Quadraxer 2 - test kompletny (15)
- NX czas wymienić na RX czyli rabat 100 tys zł (11)
- O/T? czy jak najbardziej T? Edukacja seksualna (26)
- OT - więcej religii, mniej edukacji seksualnej.... (98)
- Kolejny wypadek. (63)
- U mnie wreszcie troche bialo :-) (12)
- Kuny nie są fajne (45)
- OT - Prezes nadal nie wydał "czerwonej książeczki" (18)
- Cały Top Gear online - jest (11)
- Czymu pug 2008 taki drogi? (41)