Toyota Land Cruiser 100 (1997-2007) - opinie Moto.pl

Land Cruiser serii J100 to dowód, że teren można zdobywać, pławiąc się w luksusie. Tyle że sporo to kosztuje

Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D | Test wideo

Potężna terenówka Toyoty nie od razu stała się ekskluzywnym kombi z napędem 4x4. Karierę zaczynała w 1955 r. jako prosty i słabo wyposażony wóz, przypominający swą formą klasyczne Jeepy. Kolejne generacje auta coraz bardziej odchodziły od tego wzorca, stając się w końcu pojazdami, którym bliżej do salonów na kółkach zaliczanych do segmentu SUV. W 1998 r. dokonano nawet podziału modelowego, kierując na rynek równolegle dwie serie: nieco skromniejszą z fabrycznym kodem J90 i luksusową J100. Po siermiężnych Land Cruiserach sprzed lat pozostało tylko wspomnienie. J100 to przede wszystkim bardzo duży samochód (długość 489cm) z niezwykle przestronnym wnętrzem (rozstaw osi 285 cm) i gigantycznym bagażnikiem (830 l).

W niektórych wersjach można przewozić 8 osób kosztem miejsca na pakunki. Przedział pasażerski wyposażono w to wszystko, co można znaleźć w ekskluzywnych limuzynach. Od strony technicznej J100 to wciąż porządna terenówka świetnie radząca sobie nawet w trudnych warunkach, z napędem obu osi, centralnym mechanizmem różnicowym ze sprzęgłem wiskotycznym, blokadą tylnego mostu napędowego i reduktorem. Pneumatyczne zawieszenie umożliwia regulację prześwitu i zmianę charakterystyki pracy podwozia. Silniki Land Cruisera muszą radzić sobie z dużą masą auta (ok. 2500 kg), ale są one na tyle mocne, że zapewniają przyzwoite osiągi. O tym, że wóz jest ciężki i wysoki, trzeba pamiętać tak w terenie, jak i na szosie, zwłaszcza na krętych odcinkach dróg. Nie można też zapominać o znacznych kosztach eksploatacji. Silniki są paliwożerne, a części eksploatacyjne nie należą do tanich. Brakuje też niedrogich zamienników. Ze względu na skomplikowaną konstrukcję oraz wysoki poziom technologiczny wskazane jest serwisowanie w autoryzowanych stacjach obsługi.

Silnik

Zarówno ośmiocylindrowy benzynowiec, jak i sześciocylindrowy turbodiesel są mało awaryjne. Silnik V8 nie lubi forsownej eksploatacji i podczas ostrej jazdy może wypalić uszczelkę pod jedną z głowic. Słabymi punktami silnika wysoko prężnego są pompa wtryskowa i wałek rozrządu.

Land Cruiser GX | Król jest goły

Przeniesienie napędu

Największą bolączką wersji J100 są powtarzające się awarie sprzęgła hydrokinetycznego, montowanego przy automatycznej skrzyni biegów. Naprawa tego elementu jest zazwyczaj kosztowna.

Podwozie

Duża masa samochodu przyczynia się do szybkiego zużycia przednich tarcz i klocków hamulcowych oraz elementów układu kierowniczego. Im ostrzejsza eksploatacja, tym gwałtowniej postępuje ten proces. Dynamiczna jazda doprowadza też do szybkiego zużycia ogumienia, którego wymiana może pochłonąć nawet 3 tys. zł. Spokój za kierownicą i płynne prowadzenie auta pozwalają zaoszczędzić sporo pieniędzy zarówno na stacji benzynowej, jak i w stacji obsługi.

Historia modelu

1997, jesień - światowa premiera modelu Land Cruiser serii J100; 1998, wiosna - premiera europejska. Silniki 4.5 24V (224 KM), 4.7 V8 32V (235 KM), 4.2 24V (turbo diesel, 131 lub 204 KM), 4.2 18V (biturbodiesel, 250 KM); 2000, jesień - nie wielka modernizacja nadwozia (kosmetyczne zmiany detali); 2007, jesień - premiera następcy - Land Cruisera V8 (J200)

Toyota Land Cruiser - Kingsajz

Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową umieszczono w komorze silnikowej na przegrodzie czołowej po stronie lewej. Numer identyfikacyjny VIN wybito na podłużnicy ramy, w okolicy prawego, przedniego koła.

VIN

Znaki 1-3 Światowy kod producenta (JT-Toyota, Japonia) Znak 3 Kod rodzaju pojazdu (1-osobowy) Znaki 4-5 Kod nadwozia (11-segment 4x4) Znak 6 Kod silnika (W-benzynowy 4.7 V8 32V; T-turbodiesel 4.2 24V) Znak 7 Kod modelu (J-Land Cruiser) Znak 8 Kod generacji modelu (A-10 generacja) Znak 9 Kod napędu (0-4x4) Znak 10 Znak wolny (symbol 0) Znaki 11-17 Numer seryjny

Awaryjność

Raport awaryjności DEKRA 2008

Właścicieli Land Cruiserów J100 dwukrotnie wzywano do autoryzowanych stacji obsługi, ale były to nie wielkie akcje nawrotowe obejmujące zaledwie kilka set samochodów. Latem 2003 r. eliminowano możliwość wycieków w układzie zasilania, a kilka miesięcy później kontrolowano przednie pasy bezpieczeństwa.

Co wybrać

Wersja benzynowa ma lepszą dynamikę (0-100 km/h 11,7 s), ale i wysokie zużycie paliwa. Pod czas normalnej jazdy miejskiej spala ok. 20 l/100 km, a przy ostrym traktowaniu pedału gazu grubo przekracza ten wynik. Na trasie trzeba się liczyć ze spalaniem na poziomie 13-15 l/100 km. Turbodiesel jest wyraźnie bardziej oszczędny (ok. 16 l/100 km w mieście i 11-12 l/100 km na trasie), ale ma nieco gorszą dynamikę (0-100 km/h; 13,1 s)

Ceny

Polski rynek wtórny obfituje w wysokoprężne wersje Land Cruisera J100 z sześciocylindrowym, rzędowym silnikiem 4.2 24V o mocy 204 KM. Oferty sprzedaży benzynowych odmian z widlastym ośmiocylindrowcem 4.7 V8 32V o mocy 235 KM pojawiają się znacznie rzadziej. Inne wersje silnikowe trafiają się sporadycznie.

Ogłoszenia - Toyota Land Cruiser

Internet

http://tlc.org.pl - Strona Toyota Land Cruiser Owners Club, na której właściciele terenówek dzielą się swoimi doświadczeniami w zakresie eksploatacji samochodów i problemów technicznych. Jest także część giełdowa i klubowa.

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Toyota wyróżniona przez TUV

Toyota Prius przeszła lifting

Toyota Land Cruiser - Ogłoszenia

Więcej o:
Copyright © Agora SA