Toyota Camry (1991 - 2001) - opinie Moto.pl

Camry sprzed dwóch dekad to samochód niemłody, ale wciąż ujmujący wygodą i niezawodnością. A przy tym niezwykle tani

Nowa Toyota Camry - bez rewolucji

Toyota klasy średniej wyższej zostałaby w naszym kraju zupełnie zapomniana, gdyby nie rynek wtórny. Samochód, który kiedyś dostępny był o oficjalnej ofercie Toyoty, znikł z polskich salonów, a rolę flagowej limuzyny przejął po nim Avensis. Tymczasem, w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, Camry była na dobre wpisana w krajobraz polskich dróg.

Część z nich kupowano jako nowe, część zaś sprowadzano zza granicy w ramach prywatnego importu (głównie zza oceanu). Ze względu na małą awaryjność i wysoką trwałość, wiele egzemplarzy przetrwało do dzisiaj i wciąż spełnia marzenia tych, którzy szukają mocnego, dużego i komfortowego auta za naprawdę małe pieniądze. Egzemplarze sprzed 1991 r. są już zbyt mocno wyeksploatowane, a przez to mało atrakcyjne. Te późniejsze trzymają się dużo lepiej. Są zresztą bardzie interesujące pod względem funkcjonalności nadwozia, wyposażenia, jakości wykończenia wnętrza i rozwiązań technicznych.

Podczas premierowej prezentacji Camry prezentowano pod hasłem "nie ma rzeczy niemożliwych", a seryjny pakiet elementów podwyższających bezpieczeństwo w tym modelu szokował wówczas wszystkich (ABS, wzmocnienia w drzwiach, poduszka powietrzna kierowcy). Podwozie zestrojono z myślą o wysokim komforcie, jednak przy zachowaniu znakomitych własności jezdnych. Układ napędowy zamocowano w ramie pomocniczej z poduszkami hydraulicznymi, co również podwyższa komfort jazdy. Silniki są na tyle mocne, że nie można narzekać na osiągi. Dlatego Camry jeździ się wyjątkowo przyjemnie. W przedziale pasażerskim nie brakuje miejsca, bagażniki imponują pojemnością (sedan 515 l, kombi 535/843 l). Wydawało by się, że nic dodać - nic ująć. A jednak są i wady.

Narzekać można przede wszystkim na bardziej niż skromną gamę silników i brak wersji z turbodieslem. Utrzymanie Camry też nie wygląda sielankowo, bo oferta zamienników nie wygląda najlepiej, a ceny części są wysokie, nawet tych nieoryginalnych. O wizytach w autoryzowanych warsztatach ze względu na ceny można zapomnieć. Pocieszający jest jednak fakt, że dobrze utrzymane i zadbane od strony technicznej egzemplarze nie wymagają częstych interwencji serwisu.

Z innej bajki - Toyota na świecie, cz. I

Historia modelu

1983 - pierwsza generacja modelu 1986 - druga generacja modelu 1991 - trzecia generacja modelu, nadwozie sedan 4d, silniki benzynowe 2.2 (136 KM) i 3.0 V6 (188 KM) 1992 - wersja kombi 1996 - czwarta generacja modelu, nadwozie sedan 4d, silniki benzynowe 2.2 (131 KM) i 3.0 V6 (190 KM) 2000 - silniki benzynowe 2.2 (126 KM) i 3.0 V6 (184 KM) 2001 - piąta generacja modelu

Awaryjność

Najnowsze rankingi niezawodności nie obejmują modelu Camry z lat 1991-2001. Nie ma informacji o serwisowych akcjach przywoławczych dla modelu Camry w Europie.

Nadwozie

Blachy karoseryjne w Camry dobrze zabezpieczono przed korozją, ale z racji wieku w niektórych egzemplarzach widać już sporo rdzawych wykwitów. Pojawiają się głównie w autach intensywnie eksploatowanych, z dużymi przebiegami. Skorodowany egzemplarz wymaga więc wyjątkowej czujności od kupującego.

Podwozie

Zawieszenia Camry to konstrukcje, w których część elementów odznacza się wysoką trwałością, a część trzeba wymieniać dość często. Na szczęście słabych punktów jest mało. Należą do nich metalowo-gumowe tuleje wahaczy i gumowe elementy stabilizatora. Przy siłowniku wspomagania układu kierowniczego pojawiają się wycieki płynu hydraulicznego.

Silniki

Typowa przypadłość silników Camry to wycieki oleju spod uszczelniaczy wałków rozrządu i uszczelniacza wału korbowego. Wycieki pojawiają się również przy skrzyni biegów. Silnik 2.2 znany jest z częstych awarii zaworu w systemie recyrkulacji spalin.

Przeniesienie napędu

Silnik 2.2 wraz ze sprzęgłem i skrzynią biegów stanowią udany zestaw, który nie przysparza większych problemów. W silnikach V6 nie wygląda to tak dobrze. W wersji z manualną przekładnią dynamiczna jazda kończy się szybkim zużyciem sprzęgła i problemami ze zmianą przełożeń. Automatyczna skrzynia biegów lepiej radzi sobie ze sportowymi aspiracjami kierowcy, ale znacząco podnosi zużycie paliwa. Poza tym wymaga stałego dozoru serwisowego dla zapewnienia bezawaryjnego działania. Lekceważenie tego zalecenia kończy się uszkodzeniami, których naprawa może być nieopłacalna w zestawieniu z wartością samochodu.

Z innej bajki - Toyota na świecie, cz. II

Instalacja elektryczna

Sieć odbiorników prądu elektrycznego to jeden z najsłabszych punktów Camry. W każdej chwili może zepsuć się rozrusznik, pompa paliwa, sterowniki szyb w drzwiach, napęd anteny, ogrzewanie tylnej szyby. Trzeba jednak pamiętać, że w każdym przypadku najpierw trzeba sprawdzić, czy nie działający podzespół ma zasilanie. Korozja złączy ma bowiem duży udział w awariach elektrycznych. Mało trwały jest wyłącznik zapłonu. Mechanizm wewnętrzny ulega zużyciu i stacyjka przestaje działać.

Co wybrać?

Najbardziej godne polecenia są egzemplarze z lat 1996-2001. Mają ciekawszą stylizację, lepiej wykończone wnętrze, bogatsze wyposażenie i nie są mocno wyeksploatowane. Gama jednostek napędowych Camry jest skromna, potencjalny nabywca zbytnio sobie nie pogrymasi. Optymalny wybór to silnik 3.0 V6 z automatem, który nie jest może wzorem oszczędności ale świetnie prezentuje się od strony osiągów, kultury pracy i trwałości. Wersja 2.2 nie spisuje się tak dobrze, ale do codziennej eksploatacji w zupełności wystarcza. Jej atutem jest niższe spalanie.

VIN

Numer VIN wybito w komorze silnika w centralnej części przegrody czołowej.

http://www.motoverse.com/tools/vin/toyota.asp Dekoder numeru VIN dla samochodów Toyoty

Ceny

Zobacz oferty używanej Toyoty Camry

Linki

http://www.toyotaklub.org.pl/ Strona klubu Toyoty

http://www.toyotaclub.hg.pl/ Prywatna strona o samochodach Toyoty

Więcej o:
Copyright © Agora SA