Chevrolet Lacetti (2003-2008) - opinie Moto.pl

Lacetti, auto z koreańskim rodowodem sprzedawane pod szyldem amerykańskiej marki to samochód przystępny cenowo i zupełnie niezły jakościowo

Chevrolet Cruze 2.0 VCDi | TEST

Samochodową schedę po upadającym koncernie Daewoo przejął amerykański koncern General Motors, z którym koreański gigant miał od lat ścisłe powiązania. Jedną z konstrukcji, której produkcję Amerykanie kontynuowali w swoich koreańskich zakładach był kompaktowy Lacetti, następca dobrze znanej w Polsce Nubiry. Nowy samochód sprzedawany był zresztą nie tylko jako Lacetti, ale również pod nazwami Chevrolet Nubira albo Daewoo Nubira III. W efekcie współpracy General Motors z Suzuki trafił również na rynek USA pod nazwami Suzuki Reno i Suzuki Forenza. W Polsce samochód znany jest jako Chevrolet Lacetti, niedrogi przedstawiciel segmentu C. Przystępna cena to jednak nie jedyna zaleta tego auta. Uwagę zwraca też udana stylizacja, w przypadku hatchbacka zaprojektowana przez słynnego Giorgetto Giugiaro a w przypadku sedana i kombi przez nie mniej znane studio Pininfarina. Lacetti może pochwalić się niezłą jakością wykonania, która w zderzeniu z ceną wypada naprawdę korzystnie. We wnętrzu nie znajdziemy materiałowych rewelacji, ale nie ma też mowy o tandecie. Miejsca jest całkiem sporo, ponarzekać można tylko na zbyt skromne bagażniki. W hatchbacku na pakunki przeznaczono 275/1045 l, w sedanie 405/1225 l a w kombi 400/1410 l. Podwozie nie dorównuje czołówce klasy kompakt, ale kierowcom bez sportowych ambicji pozwala jeździć zupełnie bezpiecznie. Skromna gama silnikowa obejmuje zaledwie cztery jednostki napędowe (nie licząc sportowej wersji WTCC R+) i jest ewidentnie jednym ze słabszych punktów tego modelu. W przypadku kompaktowego Chevroleta trzeba też liczyć się z problemami natury serwisowej, a konkretnie z brakiem tanich zamienników i niewielką ofertą elementów używanych. Części zamienne trzeba zamawiać w autoryzowanych placówkach, a to niestety sporo kosztuje. Na szczęście auto nie jest wymagające pod względem warsztatowym i nie ulega poważniejszym, a więc kosztownym awariom.

Historia modelu

2003 - premiera modelu

2004 - rozpoczęcie sprzedaży w Europie, nadwozie hatchback 5d, sedan 4d, kombi 5d, silniki benzynowe 1.4 (95 KM), 1.6 (109 KM) i 1.8 (122 KM)

2005 - sportowa wersja WTCC R+ z silnikiem 2.0 Turbo (172 KM)

2006 - turbodiesel 2.0 TCDi (121 KM)

2008 - premiera następcy ( Chevrolet Cruze )

Awaryjność

Chevrolet Lacetti nie jest klasyfikowany w zestawieniach awaryjności samochodów TÜV, DEKRA i ADAC. Jedyna serwisowa akcja przywoławcza dla tego modelu została przeprowadzona latem 2005 r. i dotyczyła włącznika świateł "stop" przy pedale hamulca. Światła mogły być włączane nawet w tych momentach, gdy hamulce nie były używane.

Nadwozie

Niska jakość powłoki lakierniczej powoduje, że lakier łatwo się rysuje i matowieje. Niewskazane jest korzystanie z automatycznych myjni samochodowych, bowiem ostre szczotki w myjniach mogą tylko pogorszyć sprawę. Łatwo rysuje się też szyba przednia, głównie od pracy wycieraczek. Doświadczeni użytkownicy modelu Lacetti radzą, by używać wycieraczek tylko w towarzystwie obfitej ilości wody deszczowej albo płynu ze spryskiwacza. Za liczne rysy na bocznych szybach odpowiedzialne są z kolei uszczelki montowane między szybami a ramą drzwi. By uniknąć zarysowań trzeba je często wymieniać.

Podwozie

Lacetti ma z tyłu zawieszenie wielowahaczowe, które w teorii powinno zapewnić nienaganne prowadzenie auta. Praktyka nie wygląda tak różowo. Do ideału jest co prawda daleko, ale w codziennej eksploatacji nie czuje się większych problemów podwoziowych. Ważne jest też, że tylna oś nie traci tak łatwo geometrii jak w innych kompaktach a elementy gumowe nie wybijają się zbyt szybko. Nie ma też narzekań związanych z trwałością przedniego zawieszenia. W razie potrzeby można łatwo i tanio wymienić same tuleje metalowo-gumowe i sworznie w przednich wahaczach.

Silniki

Jednostki napędowe to mocny punkt modelu Lacetti. Są trwałe i niezawodne, osiągają wysokie przebiegi bez większych problemów. Jeśli już pojawiają się problemy to najczęściej dotyczą układu zapłonowego, głównie w silniku 1.4

Instalacja elektryczna

Lacetti to samochód prosty od strony technicznej. Ma niewiele elektroniki i niezbyt rozbudowaną sieć odbiorników energii elektrycznej. Awarie, które się zdarzają dotyczą raczej braku zasilania, spowodowanego przez zaśniedziałe lub zawilgocone złącza przewodów.

Co wybrać?

Nawet podstawowy silnik modelu Lacetti ma bardzo przyzwoite osiągi. Benzynowce 1.6 i 1.8 zadowolą kierowców o wyższych wymaganiach w zakresie dynamiki, ale w ich przypadku trzeba się liczyć ze znacznie wyższym zużyciem paliwa. Dwulitrowy diesel, dostarczany przez włoską firmę VM, też sporo potrafi, a jest przy tym znacznie oszczędniejszy od silników benzynowych.

VIN

Numer VIN wybito w komorze silnika, w centralnej części przegrody czołowej

Dekoder numerów VIN dla samochodów Chevrolet

Ceny

Chevrolet Lacetti - ogłoszenia

Linki

Strona Internetowego Klubu Chevroleta

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Używane: Kia Cee'd (2006 - 2011)

Używane: Suzuki Baleno (1993-2006)

Więcej o:
Copyright © Agora SA