Seat Arosa (1997 - 2005) - opinie Moto.pl

Najmniejszy w historii Seat był przed laty zbyt drogi, by zdobyć polski rynek. Teraz jednak stanowi dobrą alternatywę dla innych aut miejskich z rynku wtórnego

Niektóre samochody stają się atrakcyjne na rynku aut używanych po wielu latach, gdy ich ceny znacząco spadną. Jednym z takich przykładów jest Arosa, niewielkie autko spod znaku Seata, bliźniak Volkswagena Lupo. Wydawało by się, że w przypadku hiszpańskiego  „malucha” mówienie o wysokiej cenie jest nie na miejscu. A jednak. Seat nie oszczędzał na Arosie, bowiem jego celem było stworzenie samochodu z wyższej półki, komfortowego i dobrze wykończonego. Bazą stała się skrócona płyta podłogowa i silniki Volkswagena Polo. We wnętrzu znalazła się deska rozdzielcza z Seata Ibizy i fotele z Audi A3. Produkcję podjęto nie w Hiszpanii, a w niemieckich zakładach Volkswagena w Wolfsburgu. Dopiero po dwóch latach przeniesiono ją na półwysep Iberyjski. Efekt był taki, że mierzący zaledwie 3,54 m samochód był droższy od Renault Twingo, Suzuki Swifta, Fiata Punto, Opla Corsy czy Peugeota 206. I choć większość z nich przewyższał jakością wykonania to jednak nie dorównywał im pod względem walorów użytkowych i funkcjonalności. Za przednimi fotelami Arosy nie ma za wiele miejsca a skromny bagażnik (130/465 l) nie pozwala zabrać nawet większych zakupów. Nie ma wersji pięciodrzwiowej, dlatego hiszpański „maluch” najlepiej sprawdza się jako typowo miejski środek transportu dla jednej lub dwóch osób. Jest niezwykle zwrotny, precyzyjny w prowadzeniu i wyjątkowo łatwy do zaparkowania nie tylko ze względu na niewielką długość nadwozia, ale również za sprawą niemal pionowej ściany tylnej. Utrzymanie Arosy nie jest ani kłopotliwe ani kosztowne. Łatwo dostępne są części fabryczne i zamienniki.

Historia modelu

1997 - premiera modelu, nadwozie typu hatchback 3d, silniki benzynowe 1.0 (50 KM) i 1.4 (60 KM), diesel 1.7 SDI (60 KM)
1999
- turbodiesel 1.2 TDI (61 KM)
2000
- modernizacja nadwozia (nowy pas przedni) i wnętrza, silnik benzynowy 1.4 16V (100 KM), turbodiesel 1.4 TDI (75 KM)
2001
- sportowa wersja Racer z silnikiem benzynowym 1.6 16V (125 KM)
2005 - zakończenie produkcji

Awaryjność

Raport TÜV 2011

Kategoria wiekowa    Lokata     Liczba aut w zestawieniu
4-5 lat                108          117
6-7 lat                72            96
8-9 lat                42            77
10-11 lat            23            70

Dla modelu Arosa nie ogłaszano serwisowych akcji przywoławczych

Nadwozie

Upływające lata i trudy codziennej eksploatacji pokazały rzeczywistą jakość wykończenia wnętrza Arosy. Tworzywa sztuczne nie wytrzymują próby czasu, luzuja się, hałasują, nierzadko pękają. Typową usterką są zacinające się klamki wewnętrzne. Te na zewnątrz też szwankują, tylko rzadziej. Mocnym punktem Arosy jest zabezpieczenie antykorozyjne. Rdza pojawia się tylko w miejscach niefachowych napraw blacharskich. Niestety, wiele egzemplarzy tego modelu ma powypadkową przeszłość.

Podwozie

Zawieszenia Arosy są trwałe i dobrze radzą sobie z dziurawymi, polskimi drogami. Niektórzy użytkownicy narzekają na szybkie zużycie przednich amortyzatorów, które wymagają wymiany już po 20-30 tys km. Jednak nie jest to typowe niedomaganie. Większość egzemplarzy potrafi przejechać nawet 100 tys km bez ingerencji mechaników w podwozie. Wszystko zależy jak widać od jakości elementów amortyzujących. Podczas oględzin samochodu warto zwrócić uwagę na wycieki płynu hydraulicznego z układu wspomagania układu kierowniczego.

Silniki

Jednostki napędowe są trwałe i mało awaryjne. Starsze roczniki mogą mieć jedynie problemy z niewielkimi wyciekami oleju. Przypadłością silników 1.0 i 1.4 jest stosunkowo wysokie zużycie oleju nawet wówczas, gdy nie ma żadnych wycieków.

Przeniesienie napędu

Słabej jakości osłony gumowe przegubów napędowych wykazują tendencję do pękania. Warto je oglądać jak najczęsciej, bowiem konsekwencją pęknięcia osłny jest szybkie zniszczenie przegubu napędowego. Skrzynia biegów Arosy nie lubi ostrego traktowania. Będzie pracować bezawaryjnie tylko przy delikatnym użytkowaniu. Podczas jazdy próbnej warto sprawdzić, czy biegi przełączają się płynnie i czy nie mają tendencji do „wyskakiwania”. Trudności z włączaniem biegu wstecznego nie są objawem awarii, lecz typową dla tego modelu przypadłością.

Instalacja elektryczna

Liczne drobne awarie instalacji elektrycznej są w Arosie na porządku dziennym i notorycznie denerwują użytkowników. Najczęściej psują się centralny zamek, immobiliser, alternator i elektryczne sterowniki szyb w drzwiach. Czasami winę za niedomagania ponoszą zaśniedziałe lub skorodowane styki elektryczne.

Co wybrać ?

Zdecydowanie najlepsze wrażenia pozostawia stukonny silnik 1.4 16V, ale znalezienie takiej wersji może być problematyczne, a jej zakup kosztowny. W codziennej eksploatacji wystarczająco dobrze spisuje się jednostka 1.4 o mocy 60 KM i takiej przede wszystkim trzeba szukać. Nie polecamy ani litrowego benzynowca (zbyt słaby i mało elastyczny) ani diesla 1.7 SDI (makabrycznie głośny) ani trzycylindrowych turbodiesli 1.2 TDI oraz 1.4 TDI (fatalna kultura pracy).

VIN

Numer VIN wybito w komorze silnika, w centralnej części przegrody czołowej. Znaki identyfikacyjne VIN umieszczono również na górnej płaszczyźnie deski rozdzielczej po stronie lewej. Widoczne są w lewym dolnym narożniku przedniej szyby

http://www.autobaza.pl/
http://www.vagauto.com/mainclass.php
Dekodery numerów VIN dla samochodów Seat

Ceny

http://www.autotrader.pl/ogloszenia/samochody-osobowe/seat,arosa/

Linki

http://seatarosa.er.pl/
Strona Seat Arosa Klub Polska

http://seat.auto.com.pl/forum/viewforum.php?f=1457
Forum użytkowników Seata Arosy z poradami technicznymi

http://klub.seata.prv.pl/
Strona Internetowego Klubu Seata

Dariusz Dobosz

Ognisty Leon Cupra R - GALERIA ZDJĘĆ

Seat Ibiza Sport 1.9 TDI - test - ZOBACZ TUTAJ

Samochody: Seat Leon - ogłoszenia

Więcej o: