Fiat Punto (1993-1999) - opinie Moto.pl

Od premiery pierwszej generacji Punto minęło już 18 lat, ale mimo upływu czasu ten model cieszy się niesłabnącą popularnością

Fiat uznawany jest za mistrza w konstruowaniu małych samochodów. Włosi posiedli dar efektywnego wykorzystania niewielkiej przestrzeni, co niejednokrotnie udowodnili w praktyce. Punto jest jednym z przykładów niedużego, ale funkcjonalnego auta, które w polskich realiach pełni często funkcję rodzinnego środka transportu. Nie bez znaczenia jest również fakt, że wysoko oceniane walory użytkowe idą w parze z niewygórowaną ceną i niskimi kosztami eksploatacji.

Punto pierwszej generacji nie jest mistrzem niezawodności, ale jego naprawy, podobnie jak obsługa, są niedrogie i łatwe do wykonania. Fiat przy okazji wprowadzenia tego modelu na rynek ogłosił co prawda, że nastąpi jednocześnie zdecydowana poprawa jakości skutkująca wyższą niezawodnością aut turyńskiego koncernu, ale tych deklaracji nie udało się w pełni zrealizować. Dlatego Punto musi co jakiś czas odwiedzić warsztat. W żadnym razie nie umniejsza to innych jego zalet. Przestronne nadwozie, oryginalne i stylowe, zapewnia sporo wygody jadącym, bagażnik ma przyzwoite rozmiary (275/1080 l) a gama silników obejmuje zarówno słabsze jak i mocniejsze jednostki napędowe.

Coś dla siebie znajdą zarówno oszczędni kierowcy, jak i ci, którym bardziej zależy na osiągach. Najsłabsza wersja benzynowa przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 16,5 s, ale spala tylko 6,4 l/100 km. Najmocniejsza osiąga "setkę" w zaledwie 7,9 s, ale wykazuje się średnim zużyciem na poziomie 8,4 l/100 km. W przypadku turbodiesla średnie spalanie wynosi 6,2. l/100 km. Najlepszą rekomendacją dla Punto I są tytuł "Samochodu Roku 1994" oraz wyniki sprzedaży z czasów jego świetności. W 1997 r. był liderem europejskiego rynku, pokonując nawet Volkswagena Golfa. Wczorajszego bohatera można mieć dzisiaj za niewielkie pieniądze na rynku wtórnym. Trzeba tylko poświęcić mu sporo uwagi podczas zakupu, bo upływ czasu robi swoje. Wiele egzemplarzy ma problemy z mechaniką i instalacją elektryczną.

Historia modelu

1993 - premiera modelu, nadwozie hatchback 3d i 5d, silniki benzynowe 1.1 (54 KM), 1.2 (60 KM), 1.2 (73 KM), 1.4 Turbo (wersja GT, 133 KM)

1994 - silnik benzynowy 1.6 (88 KM), turbodiesel 1.7 TD (63 lub 70 KM), wersja Cabrio oraz wersja z przekładnią bezstopniową

1996 - diesel 1.7 D (57 KM), rozpoczęcie montażu w Polsce

1997 - niewielka modernizacja, silnik benzynowy 1.2 (85 KM)

Awaryjność

Dla Punto pierwszej generacji trzykrotnie ogłaszano sewisowe akcje przywoławcze. Pierwszą przeprowadzono wiosną 1995 r. w celu skontrolowania koła zapasowego w wersji Cabrio. Latem tego samego roku znowu wezwano niektórych właścicieli Punto I w celu wymiany wadliwych przewodów hamulcowych. Z kolei wiosną 1998 r. sprawdzano napinacze pasów bezpieczeństwa.

Nadwozie

Egzemplarze Punto pierwszej generacji, dostępne na rynku wtórnym mają już 12-18 lat. Dlatego konieczna jest wzmożona kontrola nadwozia pod kątem zniszczeń korozyjnych. W wielu przypadkach mogą być one zaawansowane i ukryte pod grubymi warstwami szpachli. Najbardziej podatna na rdzewienie jest dolna krawędź pokrywy bagażnika.

Podwozie

Trwałość elementów przedniego zawieszenia w Punto nie odbiega od przeciętności. Przyśpieszonego zużycia można spodziewać się ze strony metalowo-gumowych tulei przy belce tylnego zawieszenia. Naprawy podwozia są jednak proste i tanie.

Silniki

Jednostki napędowe mają opinie trwałych i mało awaryjnych. Jeśli już pojawiają się kłopoty, to raczej z osprzętem - pompą paliwa, rozrusznikiem, alternatorem.

Przeniesienie napędu

Sprzęgło w Punto I ma tendencję do przyspieszonego zużycia, dlatego warto sprawdzić przed zakupem jego działanie. Słabe przyśpieszanie auta podczas ruszania przy szybko narastających obrotach silnika świadczy o niedomaganiu sprzęgła. Sprawdzenia wymaga też skrzynia biegów. Niewielkie problemy przy zmianach przełożeń (mała precyzja działania, haczenie) to sprawa normalna. Mechanizm zmiany biegów działa kiepsko i nie liczmy na komfort z jego strony. Jeśli jednak ruchom dźwigni towarzyszą zgrzyty a biegi "wchodzą" naprawdę ciężko, to najprawdopodobniej trzeba będzie wymienić synchronizatory.

Instalacja elektryczna

Wiele awarii elektrycznych w Punto wynika z korozji złączy. Właśnie ze względu na zardzewiałe styki zazwyczaj przestaje działać wycieraczka tylnej szyby. Ale elementy osprzętu elektrycznego też kapryszą i ulegają awariom. Niedomagania rozrusznika, alternatora czy sterowników szyb w drzwiach nie należą do rzadkości.

Co wybrać?

Najsłabszy silnik 1.1 to propozycja dla wyjątkowo cierpliwych, a przy tym oszczędnych kierowców. Taką wersją trudno jeździ zarówno w mieście jak i w trasie. By poruszać się sprawnie nie trzeba jednak sięgać po "sprintera" takiego jak odmiana 1.4 GT. Wystarczy wersja 1.2, zwłaszcza w mocniejszym wariancie.

VIN

Numer VIN wybito na podłodze przedziału pasażerskiego, między prawym przednim fotelem a progiem drzwiowym.

W celu pełnego rozkodowania numeru VIN trzeba zgłosić się do dealera firmy Fiat. Najlepiej do placówki, która sprzedawała konkretny, sprawdzany egzemplarz.

Ceny

http://www.autotrader.pl/ogloszenia/samochody-osobowe/fiat,punto/

Linki

punto.org.pl - internetowa strona Punto

fiatpunto.com.pl - forum użytkowników Fiata Punto

fiatklubpolska.pl - strona Fiat Klub Polska

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Fiat Punto Evo - GALERIA

Fiat Grande Punto - TEST

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.