Kia Soul - test | Pierwsza jazda

Kia Soul została wymyślona dla osób, które chciałyby jeździć Porsche, ale już nie mogą. Przynajmniej w teorii. A dlaczego...?
Nawet ludzie kochający pracę w końcu decydują się na emeryturę. Stwierdzają, że już czas, by zrealizować marzenia i kupić wyjątkowe auto. Takie, które pozwoliłby im zachować image osoby aktywnej - jakiś wyróżniający się z tłumu wóz, najlepiej sportowy. Idą wtedy zdecydowanym krokiem np. do salonu Porsche.

- Ooo, jaki niski! Taki by mi pasował. Ooo! Nawet mogę do niego wsiąść. Uuu, ale nie mogę wysiąść...!

Właśnie dla takich osób, przynajmniej w mniemaniu marketingowców Kii, stworzono Soula. To prawda, że przyciąga wzrok niczym wielkanocne jajko oraz ma wysoko zawieszoną karoserię. Niewątpliwie ułatwia to wysiadanie, i to nie tylko emerytom. Ale mimo wszystko właścicielem Soula chyba nie zostanie osoba, która zrezygnowała z 911-ki. Cóż, przyjęliśmy do wiadomości, dla kogo został stworzony Soul, teraz pozostało pytanie, do jakiej kategorii go zakwalifikować.

Dziwny jest ten Soul

Trudno powiedzieć, czym jest, łatwiej stwierdzić, czym nie jest. Nie jest SUV-em, bo nie ma napędu na cztery koła. I nie ma co liczyć na wersję 4x4, ponieważ konstrukcja platformy Soula wyklucza taką możliwość. Nie jest też vanem, choć wnętrze oferuje sporo przestrzeni. Skoro nie bardzo wiemy, czym jest, to spróbujmy znaleźć mu konkurentów.

Soul wygląda niczym Nissan Note z podniesionym zawieszeniem i aparycją Cube'a. Kia uważa, że ich samochód będzie konkurował z uterenowionym Mini, który pojawi się w niedalekiej przyszłości. Naszym zdaniem Soula mogą wziąć pod uwagę klienci zainteresowani niewielkimi SUV-ami, tym bardziej że zwabi ich atrakcyjna cena. Ale najbliższy Soulowi, tak pod względem wielkości, praktycznych zalet, jak i ceny, jest bez wątpienia Ford Fusion.

Soul podobnie jak niemiecki konkurent, bazuje na płycie podłogowej samochodu klasy B -w wypadku Kii pokazanego niedawno Hyundaia I20. Fusiona i Soula dzieli jedynie stylizacja. W Fordzie już prędzej dostrzeżemy rysy dostawczaka niż nawet ślady duszy. Za to w salonach Kii będziesz mógł wybierać z palety 11 kolorów nadwozia, przejrzeć długą listę dodatków i zdecydować się na jedyny w swoim rodzaju egzemplarz, oklejony ciekawymi wzorami, z których "dragon tattoo" na czarnej karoserii wygląda najbardziej bojowo. Tyle dywagacji na temat wyglądu i konkurentów, pora wsiąść za kierownicę.

Soulowe klimaty

We wnętrzu już prędzej powieje chłodem niż nudą. Klimatyzacja oferowana jest standardowo. Kokpit jest przyzwoicie wykonany i logicznie rozplanowany. Można nawet zamówić wersję z czerwoną deską rozdzielczą.

Szkoda tylko, że Soul nie wzorował się na Cee'dzie w kwestii jakości materiałów. Za to przestronność kabiny, szczególnie na tylnych fotelach, jest ponadprzeciętna. Odwrotnie niż 222-litrowy bagażnik. Na szczęście bez trudu można złożyć kanapę i powiększyć go do 700 litrów, co wystarczy, by zmieścić choćby deskę surfingową.

We wnętrzu też jest się do czego przyczepić. Tak jak w wielu autach z Azji rodem, i w tym próżno szukać dźwigni do regulacji osiowej kierownicy. Dziwne, tym bardziej że lista dodatków jest rzeczywiście długa. Już w standardzie mamy sześć poduszek powietrznych, ESP, wspomnianą klimatyzację (ręcznie sterowaną) i pięć lat gwarancji.

Mniejsze wrażenie robi gama, czy może raczej duet, silników. Do wyboru mamy raptem diesla (128KM) lub "benzynę" (124KM), oba 1.6-litrowe. Ina tym koniec. Oczywiście można narzekać. Ale gdyby nawet wybór był większy, to i tak ośmiu na dziesięciu nabywców wybierałoby właśnie te silniki. Kia może się skutecznie bronić, ponieważ konkurenci mają mniejsze jednostki i za wersje 1.6-litrowe trzeba u nich dopłacać.

Diesel dzięki większemu momentowi obrotowemu (260 wobec 156 niutonometrów wersji benzynowej) lepiej radzi sobie z Soulem. Z tym, że sprężarka cierpi na lekką zadyszkę i trzeba chwilę odczekać, aż pogoni silnik. Dynamiczna jazda "benzyną" wymaga zapuszczania się w wyższe rejestry obrotomierza, co potęguje i tak spory hałas w kabinie.

Dynamika Soula (obydwie wersje przyspieszają do setki w ok. 11 s) jest mniejsza, niż mogłyby sugerować dostępne opcjonalnie 18-calowe obręcze oraz dość twardo zestrojone zawieszenie.

Mimo sporej wysokości (161 cm) auto prowadzi się na tyle stabilnie, że bez problemu poradziłby sobie z mocniejszym silnikiem. Układ kierowniczy również nadąża za sportowymi zapędami zawieszenia.

W polskich warunkach zamiast efektownych osiemnastek rozsądniej wybrać standartowe 15-calowe lub 16-calowe koła, które zapewnią większy komfort na nierównościach. Soul apeluje do młodych duchem, ale niekoniecznie wiekiem. Nie pozwala też młodocianym przejść obok siebie obojętnie. W tym samochodzie znajdziemy wszystkiego po trochu, tak jakby Soul chciał każdemu zaimponować. Jednemu ceną, innemu wyglądem, a jeszcze innemu funkcjonalnością.

Ale taki jest dziś trend w projektowaniu aut. Zrobić coś uniwersalnego, ale i oryginalnego. Coś, co wymykałoby się tradycyjnym podziałom. Słowem crossovera.

Gaz

Atrakcyjna cena, ciekawy wygląd, przestronne wnętrze, bogate wyposażenie, pięcioletnia gwarancja

Hamulec

Pozostawiająca do życzenia jakość materiałów wykończeniowych i wyciszenie wnętrza, brak wersji z napędem na cztery koła

Summa summarum

Soul wypada na tle konkurentów niemal tak rewelacyjnie jak kompaktowy Cee'd. Z tym że ten ostatni ma bardzo silną konkurencję. Dlatego nowa Kia może liczyć na duże zainteresowanie klientów.

Kia Soul - kompendium

Kia Soul 1.6 CRDi 1.6 benz.
Nadwozie hatchback, 5-drz, 5-os. hatchback, 5-drz. 5-os.
Silnik turbodiesel, R4, 1582cm3 benz., R4, 1591cm3
Skrzynia 5-ręczna lub 4-automat 5-ręczna
Moc 128 KM przy 4000 obr./min 124 KM przy 6300 obr./min)
Moment 260 Nm przy 1900-2750 obr./min 156 Nm przy 4200 obr./min
Napęd na koła przednie na koła przednie
Rozmiary 410,5/178,5/161cm 410,5/178,5/161cm
Rozstaw osi 255cm 255cm
Zawieszenie przód MacPherson, tył belka skrętna przód MacPherson, tył belka skrętna
Opony 195/65 R15 195/65 R15 (225/45 R18 - opcja)
Masa 1270 kg 1170 kg
Poj bagażnika 222/700 l 222/700 l
Poj. zbiornika paliwa 48 l 48 l
Przysp. 0-100 km/h 11,3 s 11 s
Śr. spalanie 5,2 l/100 km 6,5 l/100km
Emisja CO2 137 g/km 153 g/km
Prędkość maks. 182 km/h 177 km/h
Cena 52 900 zł 46 900 zł