Zgodnie z przepisami, na tablicach wskazujących odległość do miejscowości, liczba wierszy z nazwami miejscowości nie powinna przekraczać czterech na drogach ogólnodostępnych i ekspresowych oraz trzech na autostradach. Określa to dokładnie Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 roku (Dz.U. 2003 r., Nr 220, poz. 2181).
Zgodnie z obowiązującymi przepisami liczba kilometrów wskazuje odległość od miejsca umieszczenia znaku do centralnego punktu miejscowości. Odległości podawane są w pełnych kilometrach. Pomiarów dokonują specjaliści, korzystając z map topograficznych i GPS. W Polsce zajmuje się tym m.in. GDDKiA.
Drogowskazy wskazują więc faktyczny dystans drogowy, uwzględniając zakręty i ukształtowanie terenu, a nie linię prostą. Liczba na znaku oznacza odległość do głównego punktu administracyjnego. W miastach może być to ratusz lub charakterystyczne miejsce, jak plac czy kościół, w przypadku mniejszych miejscowości. Dla przykładu w Warszawie centralnym punktem ustalono skrzyżowanie ul. Marszałkowskiej z Alejami Jerozolimskimi, a nie Stare Miasto.
Słupki drogowe z charakterystycznym czerwonym paskiem wskazują granice drogi, jej skręty oraz rozszerzenia. Dzięki odblaskowym elementom są widoczne w nocy. Zawierają numery drogi, kilometra oraz setne części kilometra, co pomaga określić lokalizację, np. w razie wypadku. Zgodnie z przepisami montowane są na drogach krajowych, wojewódzkich oraz na odcinkach powiatowych i gminnych. Jak odczytywać z nich informacje? W górnej części słupka znajduje się tabliczka z numerem drogi (dla dróg krajowych i wojewódzkich). Pod elementem odblaskowym umieszczany jest kilometr drogi, a na dole znajduje się liczba wskazująca 100-metrowy odcinek danego kilometra. Jak oceniasz sposób podawania odległości na znakach drogowych? Zapraszamy do udziału w sondzie oraz do komentowania.