Podstawą w kwestii wyznaczania zasad ruchu drogowego są znaki. Wyraźnie mówi o tym art. 7 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Choć mówimy jednak ogólnie o znakach, ich zbiór jest naprawdę szeroki. Dzielą się na kilka kategorii.
Zobacz wideo Dał popis, jak nie należy jeździć. Kierowca utknął między rogatkami
Jakie znaki drogowe można znaleźć w Polsce?
Znaki drogowe dzielimy na:
- pionowe – a więc posiadające masz i tablicę. Są ustawiane na poboczach, ewentualnie pylonach umieszczonych nad jezdnią.
- poziome – to znaki namalowane na powierzchni jezdni. Czasami są to linie, czasami strzałki, a czasami pełne symbole odpowiadające znakom pionowym. Są równoważne ze znakami pionowymi.
- sygnały świetlne – mowa tu o sygnalizatorach, które decydują o ruchu pojazdów, autobusów, pieszych czy rowerzystów. Wszystko zależy od typu sygnalizatora. Sygnały świetlne są ważniejsze od znaków pionowych i poziomych.
- sygnały dawane przez osoby uprawnione – to tym nadrzędny typ, który jest ważniejszy od znaków i sygnalizatorów. Wśród osób uprawnionych do wydawania poleceń wymienić można funkcjonariuszy policji, ITD, straży miejskiej czy żandarmerii wojskowej. Polecenia wydawać mogą też pracownicy drogowi po ukończeniu specjalnego kursu.
- sygnały dźwiękowe lub wibracyjne – to urządzenia wysyłające dźwięki lub wibracje, które są umieszczone na drodze.
Czym są sygnały dźwiękowe lub wibracyjne w ruchu drogowym?
Sygnały dźwiękowe lub wibracyjne to zdecydowanie najrzadszy typ znaków drogowych. Najrzadszy i jednocześnie skierowany do bardzo specyficznej grupy użytkowników dróg. To nic innego, jak sygnały nadawane w postaci brzęczyków lub buczków albo komunikatów słownych na przejściach dla pieszych o ruchu kierowanym sygnałami świetlnymi. Cel ich zastosowania jest prosty. Informują osoby z upośledzeniem wzroku o tym, że dla pieszych jest nadawany sygnał zielony, ewentualnie czerwony. Czasami sygnały dźwiękowe są uzupełniane sygnałami wibracyjnymi. W takim przypadku mają wspierać osoby z upośledzeniem wzroku i słuchu.
Sygnały dźwiękowe są spotykane przede wszystkim na przejściach dla pieszych. Choć nie tylko. Bo stosuje się je również na przejazdach kolejowych. Dźwięk nadawany w postaci dzwonu ostrzega o zbliżaniu się pociągu lub innego pojazdu szynowego, ewentualnie o opuszczeniu lub opuszczaniu zapór czy półzapór na przejeździe.
Ile wynosi mandat za sygnały dźwiękowe lub wibracyjne?
Niestosowanie się do sygnału w ruchu drogowym oznacza wypełnienie wykroczenia opisanego w art. 92 ustawy Kodeks wykroczeń. Jaka grozi za to kara? Sytuację należy podzielić przede wszystkim na dwa przypadki. Mowa o sytuacji, w której:
- kierowca nie zastosuje się na przejeździe kolejowym do zakazu wjazdu za inne urządzenie nadające sygnały (w tym przypadku dźwiękowe). To oznacza 2000 zł mandatu i 15 punktów karnych.
- pieszy wejdzie na przejście pomimo faktu, że sygnał dźwiękowy lub wibracyjny tego zabrania. To oznacza od 20 do 5000 zł mandatu.