Zakaz wjazdu do stref czystego transportu dla aut z LPG. Rzecznik: "Wyraz niekonsekwencji"

Czy LPG może wjechać do strefy czystego transportu? Do Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynęła skarga obywatela. Mieszkaniec Warszawy nie rozumie, dlaczego samochody zasilane niskoemisyjnym gazem LPG zostały wykluczone.

Strefa czystego transportu (SCT) oznacza wydzielony obszar, po którym swobodnie mogą poruszać się jedynie pojazdy, które spełniają odpowiednie normy emisji spalin. Jest to narzędzie w rękach władz miasta, aby skutecznie obniżyć emisję zanieczyszczeń transportu w mieście. W decyzji gminy pozostaje wyznaczenie kształtu i norm wjazdu do każdej strefy.

Zobacz wideo Od 1 stycznia 2025 r. mogą podrożeć nie tylko nowe auta. Także używane! [MATERIAŁ WYDAWCY MOTO.PL]

Jakie auta wjadą do Strefy Czystego Transportu w Warszawie? Wymagania od 1 lipca 2024 roku

Wraz z początkiem lipca 2024 roku ruszyła Warszawska Strefa Czystego Transportu. Obejmie większość Śródmieścia i fragmenty okolicznych dzielnic. Łącznie jest to obszar ok. 37 km kw., czyli ok. 7% obszaru miasta. Głównym celem jest obniżenie trujących zanieczyszczeń emitowanych przez najstarsze samochody. Wymagania stawiane pojazdom będą zaostrzane co dwa lata, począwszy od 2026 roku. W pierwszym etapie przewidziano, że auta muszą spełniać następujące wymogi:

  • Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997 r. (maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia - 27 lat).
  • Pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2005 r. (maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia - 19 lat).

Czy LPG może wjechać do strefy czystego transportu? Rzecznik Praw Obywatelskich reaguje

Jeden z mieszkańców Warszawy złożyła skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich. Jego zdaniem samochody zasilane niskoemisyjnym gazem LPG są dyskryminowane. Rzecznik postanowił zareagować i złożył zapytanie do Ministerstwa Klimatu i Środowiska. - Skoro z zakazu wjazdu do strefy wyłączono samochody na gaz ziemny, to rodzi się pytanie, z jakich względów tak samo nie potraktowano aut zasilanych gazem płynnym LPG - napisało biuro RPO w piśmie do MKiŚ.

Strefa czystego transportu Fot. Jakub Porzycki / Agencja Wyborcza.pl
Strefa czystego transportu Fot. Jakub Porzycki / Agencja Wyborcza.pl Strefa czystego transportu Fot. Jakub Porzycki / Agencja Wyborcza.pl

Mieszkaniec wskazał, że LPG jest paliwem alternatywnym, a jego spalanie emituje mniej zanieczyszczeń niż benzyna i olej napędowy. RPO wskazało, że LPG może przyczyniać się do zmniejszenia emisji i wspierać cel strefy czystego transportu, jakim jest ochrona zdrowia i środowiska. Choć Ministerstwo przygotowało projekt nowelizacji ustawy o dopuszczeniu pojazdów na LPG, ostatecznie nie został on przyjęty. RPO zauważa, że nieujęcie pojazdów z instalacją LPG w grupie pojazdów dopuszczonych do wjazdu do strefy czystego transportu wydaje się być przejawem pewnej niespójności ze strony ustawodawcy. Jeśli masz ochotę, to zagłosuj w naszej sondzie, która znajduje się poniżej.

Wydaje się, że brak zaliczenia pojazdów samochodowych wyposażonych w instalację LPG do kategorii pojazdów nieobjętych zakazem wjazdu do strefy czystego transportu jest wyrazem pewnej niekonsekwencji ustawodawcy. Do tej kategorii zakwalifikowano bowiem auta napędzane gazem ziemnym, które podobnie jak pojazdy zasilane gazem płynnym LPG nie są zeroemisyjne, gdyż w procesie spalania gazu ziemnego (metanu) powstają m.in. tlenki azotu, tlenek węgla i nieznaczne ilości węglowodorów.
Więcej o: