Nowe przepisy wprowadzają u nas rozwiązania, które już od jakiegoś czasu obowiązują w krajach Europy Zachodniej. Z punktu widzenia kierowcy proces tankowania autogazu niewiele różni się od tankowania pozostałych paliw, benzyny czy oleju napędowego.
Proces udostępniania stanowisk do samodzielnego tankowania LPG przez kierowców rozpoczął już m.in. Lotos. Stanowska muszą posiadać odpowiednie oznaczenie o możliwości i informację o sposobie samodzielnego tankowania LPG. Nowe wymagania dotyczą również dodatkowych zaworów zwiększających bezpieczeństwo procesu tankowania. Zgodnie z nowymi przepisami pistolet nie może uwolnić chmury rozprężonego LPG większej niż 1 cm3, poza tym budowa pistoletu niemal całkowicie eliminuje niewłaściwy sposób podłączenia przewodu doprowadzającego LPG do pojazdu. Niezależnie od tego każdy klient może zawsze poprosić o pomoc pracownika stacji.
Z przeprowadzonego niedawno badania przez TNS Polska wynika, że tylko co czwarty kierowca i co trzeci tankujący LPG słyszał o planach wprowadzenia zmian odnośnie tankowania autogazu. Ponad połowa ma obawy, czy potrafiłaby samodzielnie zatankować swój samochód. Oznacza to, że działania komunikacyjne w obszarze bezpieczeństwa jak i edukacji klientów w tym temacie są konieczne.
Obawy związane z samodzielnym tankowaniem, w większym stopniu dotyczą kobiet (85%), które w sytuacji pojawienia się na ich stacji samoobsługi deklarują, że i tak będą prosić o pomoc pracownika stacji - 69%. Tak więc, pomimo planów Ministerstwa, ograniczenie zatrudnienia na stacjach wynikające z nowych przepisów jest raczej mało prawdopodobne, szczególnie w krótkim okresie.
Co ciekawe, kierowcy uważają, że mimo zmian przepisów ceny gazu nie zmienią się (74%). Można powiedzieć, że intuicyjnie zdają sobie sprawę z tego, że zmiana przepisów nie wpłynie diametralnie na obniżenie kosztów stacji lub też czują, że nie wpłynie to na zmianę ich nawyków i postaw odnośnie tankowania, a co zatem idzie sieci paliw będą musiały zachować dotychczasowy standard obsługi na podjeździe w odpowiedzi na potrzeby swoich klientów.
*** Badanie realizowane było metodą omnibusową w sierpniu 2013 roku na terenie całego kraju. Badanie przeprowadzono na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie kierowców (N=676).