Nie tylko biała chmura. 5 oznak, że uszczelka pod głowicą jest przepalona

Po czym poznać, że uszczelka pod głowicą jest do wymiany? Wiele osób błędnie interpretuje niektóre objawy, które mogą świadczyć o mniej groźnych usterkach. Zamiast panikować, lepiej pamiętać, że jeden sygnał to jeszcze za mało.

To jeden z najważniejszych elementów w silniku. Uszczelka głowicy cylindrów, została zaprojektowana w celu uszczelnienia ciśnienia zapłonu i zapobiegania wyciekaniu płynu chłodzącego i oleju silnikowego do cylindrów, jak również na zewnątrz. Musi wytrzymać naprężenia dwóch powierzchni rozszerzających się, kurczących, odkształcających i ocierających się, jednocześnie uszczelniając ciśnienie cylindra, płyn chłodzący i olej silnikowy przepływające przez otwory odlewnicze. Warto dokładnie wiedzieć, jakie symptomy świadczą o jej przepaleniu.

Zobacz wideo The Best of Moto 2024

Po czym poznać, że uszczelka pod głowicą jest do wymiany?

Kierowcy boją się usłyszeć, że mają przepaloną uszczelkę głowicy, dlatego warto pamiętać regularnej wymiany oleju, aby utrzymać ją w dobrym stanie. Jeśli obawiasz się, że może wymagać wymiany, zwróć uwagę na następujące objawy.

  • Utrata płynu chłodzącego. Znaczny spadek to sygnał ostrzegawczy.
  • Biały, gęsty dym z rury wydechowej oznacza zazwyczaj, że płyn chłodzący przedostaje się do komory spalania.
  • Stukanie silnika. Przepalone uszczelki głowicy mogą prowadzić do słabego sprężania. Niektóre nieszczelności uszczelek głowicy mogą przyczyniać się do osadów w komorze spalania, a te powodują przedwczesny zapłon i słyszalny dźwięk stukania.
  • Sprawdź olej w silniku. Jeśli wygląda jak koktajl mleczny, to zazwyczaj oznaka zanieczyszczenia płynu chłodzącego, prawdopodobnie z powodu przedmuchanej uszczelki głowicy.
  • Przegrzanie. Jeżeli wskaźnik temperatury stale wskazuje czerwoną strefę, przyczyną może być uszkodzona uszczelka głowicy.
naprawa/mechanik
naprawa/mechanik Pavel Gerasimenko / Getty Images/iStockphoto

Ile kosztuje wymiana uszczelki pod głowicą? To nie należy do łatwych ani tanich rzeczy

Wymiana przepalonej uszczelki to naprawa, z którą wiąże się spory wydatek. Jest również skomplikowanym procesem, w którym konieczny jest demontaż wielu elementów. Koszt takiej usługi zaczyna się zazwyczaj od ok. 1000-1500 zł w przypadku mało skomplikowanych silników starszej generacji. Gdy mamy do czynienia z mocno zaawansowanym silnikiem musimy liczyć się, że wzrosną one do nawet 3000 - 5000 zł.
Jeśli masz ochotę, to zagłosuj w naszej sondzie, która znajduje się poniżej.

Więcej o: