Jeśli jeździsz samochodem z silnikiem Diesla, jest on prawdopodobnie wyposażony w filtr DPF, zwłaszcza jeśli został wyprodukowany po 2009 roku. Jego działanie polega na zapobieganiu wydostawania się szkodliwych cząstek z silnika przez układ wydechowy. Głównym celem tych działań jest redukcja emisji sadzy i zanieczyszczeń w powietrzu, którym oddychamy.
Możesz stwierdzić, że filtr cząsteczek stałych jest zablokowany, gdy na desce rozdzielczej miga pomarańczowa kontrolka DPF. Jednak może to nie być jedyny objaw. Oto kilka najczęstszych sygnałów, których lepiej nie ignorować:
Jazda samochodem z zapchanym filtrem DPF może skończyć się poważnymi konsekwencjami. Zapalenie się lampki kontrolnej to tzw. tryb awaryjny, który oznacza, że należy natychmiast zareagować.
W przeciwnym razie narażamy na uszkodzenie np. turbosprężarkę. Możemy spodziewać się również awarii silnika. Jeśli kontrolka mimo samodzielnej próby regeneracji nie gaśnie, należy niezwłocznie udać się do mechanika. Powód? W przypadku sytuacji, w której filtr cząstek stałych ulegnie całkowitemu zatkaniu DPF-a auto samo się zatrzyma na skutek zadławienia spalinami.
Jeśli masz ochotę, to zagłosuj w naszej sondzie, która znajduje się poniżej.