Często na oponach i felgach są takie kolorowe kropki. Teraz staną się bardzo ważne

Zauważyłeś kolorowe kropki na oponie lub feldze? Nie, to nie złodzieje oznaczyli twój samochód. To oznaczenie naniesione przez producenta. Może ono nie mieć dla ciebie żadnego sensu albo zaraz mocno się przydać.

Bardzo często jest tak, że kierowca na własnym lub innym zaparkowanym samochodzie może dostrzec kolorowe kropki. Te znajdują się na oponie lub feldze, ewentualnie obydwu elementach jednocześnie. To nie jest żaden przypadkowy znak albo element chwilowej mody. To często kluczowa informacja eksploatacyjna.

Zobacz wideo

O czym informują kolorowe kropki na oponie?

Kolorowe kropki na oponie czy feldze odgrywają jedną z dwóch ról. Mowa konkretnie o tym, że:

  • zawiadamiają o ewentualnych odchyleniach w kwestii rozkładu mas występujących na powierzchni opony czy felgi.
  • mogą stanowić kod konkretnej informacji produkcyjnej. Ale będzie go w stanie odczytać tylko pracownik konkretnej fabryki i konkretnej linii produkcyjnej. Dla kierowcy czy mechanika kropka nie ma żadnego znaczenia.

Kluczowe jest to, że sam rodzaj koloru użytego przez producenta tak właściwie nie ma żadnego znaczenia dla kierowcy czy wulkanizatora. Nie jest tak, że czerwony oznacza ostrzeżenie, a żółty czy zielony to dobra informacja. W tym przypadku nie ma żadnej standaryzacji, a każda firma może mieć własne regulacje.

Kolorowe kropki na oponie to ważna informacja podczas sezonowej wymiany

Każda opona jest czarna i okrągła. No może prawie każda. Idealność ich krągłości jest jednak... złudzeniem. Bo zazwyczaj jest tak, że rozkład mas na powierzchni bieżnika już tak idealny nie jest. I to pomimo faktu maszynowej i seryjnej produkcji. Może się zatem zdarzyć, że w jednym punkcie opona ma np. nieznacznie grubszą ściankę lub bieżnik. A nawet delikatne odchylenia mogą mieć potężne znaczenie dla wyważania kół i ilości dołożonych w czasie procedury ciężarków. Identyczna sytuacja dotyczy obręczy aluminiowych.

W efekcie np. cięższy punkt na powierzchni opony wyznaczony za pomocą kropki wulkanizator może umiejscowić tak, aby znalazł się po przeciwległej stronie np. wentyla, ewentualnie... obok kolorowej kropki, która pojawia się na feldze. To sprawi, że łatwiej będzie wyważyć koło. W procesie użyta zostanie mniejsza ilość ciężarków. Całość będzie wyglądać bardziej estetycznie.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.