• Link został skopiowany

Ile kosztuje jazda w korkach? Najwięcej stracisz w jednym mieście Polski

Postój w korku to wymierne straty liczone nie tylko w minutach opóźnienia, ale i dodatkowym paliwie, jakie zużyliśmy podczas powolnej jazdy. Eksperci TomTom sprawdzili, w których miastach Polski kierowcy tracą najwięcej.
Ile zarabia się na stacji paliw? (zdj. ilustracyjne)
Fot. kasto80 / iStock, Franciszek Mazur / Agencja Wyborcza.pl

Pora na złe wiadomości. Z najnowszego raportu TomTom Traffic Index 2023 wynika, że w polskich miastach jeździ się coraz gorzej w godzinach szczytu. Jazdę w korkach zwykle kojarzy się ze stratami czasowymi. W przypadku najbardziej zatłoczonego miasta w Polsce (Wrocław) oznacza to nawet 107 godzin (średni czas stracony w kokach w centrum miasta w skali roku). W Łodzi doliczono się 94 godzin a w Krakowie 97 godz. Kierowcy podróżujący po Warszawie tracą zaś średnio nawet 96 godzin.

Zobacz wideo [MOTOVLOG] Pojechałem Cuprą Formentor VZ5 do Wiednia. Czy 390-konny SUV dobrze spisuje się w trasie? [AUTOPROMOCJA]

Najbardziej zakorkowane miasta w Polsce w 2023 r. (średni czas stracony w korkach w centrum skali roku)

  • Wrocław – 107 godz.
  • Łódź – 94 godz.
  • Kraków – 97 godz.
  • Szczecin – 68 godz.
  • Warszawa – 96 godz.
  • Bydgoszcz – 77 godz.
  • Poznań – 72 godz.
  • Lublin – 66 godz.
  • Gdańsk, Gdynia, Sopot – 65 godz.
  • Białystok – 43 godz.
  • Katowice (aglomeracja) – 39 godz.
  • Bielsko-Biała – 37 godz.

Straty czasu to nie wszystko. Równie kluczowe jest to, ile wydajemy więcej na paliwo. Stąd w tegorocznym raporcie analitycy uwzględnili koszt jazdy w korkach liczony w skali roku dla samochodów z napędem benzynowym, diesla i elektrycznym. Poniższe wyliczenia dotyczą jazdy w porannych i popołudniowych godzinach szczytu po trasie o długości ok. 10 km. Twórcy pod uwagę wzięli najchętniej kupowane samochody na europejskim rynku (w miarę nowoczesne modele spełniające normę emisji spalin Euro 6, co oznacza kilkuletnie konstrukcje). W przypadku modeli elektrycznych uwzględniono stawki na publicznych stacjach ładowania. Nie liczono zaś instalacji domowych czy dotowanych, by obniżyć koszt energii.

Niestety w poniższym zestawieniu zabrakło Trójmiasta. W chwili przygotowania tekstu pełne wyliczenia nie były dostępne.

Koszt przejazdu 10 km w godzinach szczytu w najbardziej zakorkowanych miastach w Polsce (szacowana strata w skali roku)

Wrocław

  • Benzyna - 638 zł
  • Diesel – 485 zł
  • Prąd – 407 zł
Na Sępolnie i Biskupie w korkach stoją też autobusy MPK Wrocław, które także muszą korzystać z objazdów. Natomiast tramwaje kursują bez zmian
Na Sępolnie i Biskupie w korkach stoją też autobusy MPK Wrocław, które także muszą korzystać z objazdów. Natomiast tramwaje kursują bez zmian Fot. Krzysztof Ćwik / Agencja Wyborcza.pl

Łódź

  • Benzyna - 534 zł
  • Diesel – 408 zł
  • Prąd – 318 zł

Kraków

  • Benzyna - 619 zł
  • Diesel – 479 zł
  • Prąd – 366 zł

Szczecin

  • Benzyna - 280 zł
  • Diesel – 195 zł
  • Prąd – 151 zł
Korek wzdłuż ul. Postępu na Służewcu przed udrożnieniem wyjazdu do ul. Marynarskiej (styczeń 2024 r.)
Korek wzdłuż ul. Postępu na Służewcu przed udrożnieniem wyjazdu do ul. Marynarskiej (styczeń 2024 r.) Fot. Adam Stępień / Agencja Wyborcza.pl

Warszawa

  • Benzyna - 669 zł
  • Diesel – 516 zł
  • Prąd – 410 zł

Bydgoszcz

  • Benzyna - 561 zł
  • Diesel – 438 zł
  • Prąd – 327 zł

Poznań

  • Benzyna - 423 zł
  • Diesel – 325 zł
  • Prąd – 262 zł
Korek wzdłuż ul. Postępu na Służewcu przed udrożnieniem wyjazdu do ul. Marynarskiej (styczeń 2024 r.)
Fot. Jakub Orzechowski / Agencja Wyborcza.pl

Lublin

  • Benzyna - 458 zł
  • Diesel – 367 zł
  • Prąd – 333 zł

Białystok

  • Benzyna - 257 zł
  • Diesel – 190 zł
  • Prąd – 116 zł

Katowice (aglomeracja)

  • Benzyna - 155 zł
  • Diesel – 96 zł
  • Prąd – 62 zł

Bielsko-Biała

  • Benzyna - 466 zł
  • Diesel – 385 zł
  • Prąd – 189 zł
Więcej o: